פחות מארבעה חודשים נותרו עד להילולת ל"ג בעומר המסורתית בהר מירון. ההכנות כבר החלו, אבל הוויכוחים בעיצומם. הצדדים המתקוטטים: השרים מאיר פרוש ואיתמר בן גביר. במוקד המחלוקת: סמכויות בנוגע לפעילות המשטרה בזמן ההילולה

בתחילת החודש, בשבוע הראשון לכהונתה של הממשלה החדשה, שיגרה ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון, שבו נספו 45 חוגגים, מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה לקדם בדחיפות את יישום המלצותיה לקראת ההילולה הקרובה. השר מאיר פרוש, שהגדרת תפקידו היא "שר בלי תיק המיועד לקבל תפקיד שר לענייני ירושלים ומסורת והאחראי על הר מירון, כבר מינה את סגן ראש עיריית ירושלים יוסי דייטש לתפקיד יו"ר מנהלת מירון ואחראי על פרויקט מירון 2023.

דייטש אמר: "הפקת הלקחים מאסון מירון לא יכולה להיות ביטול ההילולה, כפי שכמעט קרה בשנה שעברה. התפקיד שלנו הוא שכל מי שרוצה להגיע למירון בל"ג בעומר יוכל לעשות זאת ולשוב הביתה בבטחה ובשלום".

אסון מירון  (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
אסון מירון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

אלא שהגדרת תפקידו ותחום אחריותו של פרוש טרם אושרה על ידי הממשלה בגלל ויכוח בין פרוש לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בעניין הסמכויות על תפקוד המשטרה בכל הקשור לאירועי הילולת הרשב"י בהר מירון. בעוד פרוש דורש לעצמו את הסמכות להיות השר האחראי על פעילויות המשטרה בהילולה, בן גביר מתעקש שאין לפצל את הסמכויות על המשטרה, כולל באירועי ל"ג בעומר.

גורמים באגודת ישראל אומרים: "בניגוד להסכם הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה, שלפיו תוך שבעה ימים יוקם משרד ירושלים ומסורת שבו השר יהיה אחראי על אירועי מירון, יש מי שמערימים קשיים בקואליציה". באגודת ישראל רואים בכך הפרה של ההסכם הקואליציוני וטוענים: "בניגוד למסקנות ועדת החקירה שלפיהן במירון יהיה שר אחראי אחד, המשרד לביטחון לאומי דורש להכפיף למשטרה את השר האחראי להילולה במירון".

בתגובה אומרים גורמים בסביבתו של בן גביר: "פרוש מתבלבל. יש במסקנות ועדת מירון את העניין של השר הממונה. הבעיה היא שפרוש, לפי הבנתנו, רוצה להיות השר הממונה לא רק על ניהול האירוע אלא גם השר הממונה על המשטרה. בלתי אפשרי לאפשר לו דבר כזה.

חבר הכנסת מאיר פרוש (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
חבר הכנסת מאיר פרוש (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

אנחנו עוד עלולים להגיע למצב שתקום ועדת חקירה נגד השר לביטחון לאומי, נגד המפכ"ל ונגד כל קציני המחוז בטענה שנתנו לשר אחר משהו שלא בסמכותו. מתקיימת הידברות בין בן גביר לפרוש ומסבירים לו את הדברים הללו. נשמח מאוד שהוא יהיה הממונה על ההילולה במירון, אבל הוא לא יקבל אחריות על משטרת ישראל כתוצאה מניהול ההילולה".

בעקבות הוויכוח, שמעכב את תחילת כהונתו של פרוש כשר האחראי על הר מירון, בלשכת ראש הממשלה פועלים להביא להסכמות בין שני השרים. לדברי גורמים בסביבתו של ראש הממשלה נתניהו: "כולם רוצים ליישם את מסקנותיו של דוח הביניים של ועדת מירון, אבל קיימת מחלוקת בין השרים סביב השאלה איך עושים את זה. הזמן דוחק. לא נותר זמן רב עד ל"ג בעומר. לכן מנסים להגיע להסכמות. צריך להבין שאף שר לא רוצה להיות האחראי כשאין לו כלים ליישם את ההמלצות. אנחנו מקווים להגיע לפתרון בהמשך השבוע".