נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות נפגשה עם נשיא המדינה יצחק הרצוג בניסיון להגיע להבנות בנושא המהפכה המשפטית, כפי שדווח הבוקר (שלישי) בגל"צ. הפגישה, שנערכה בימים האחרונים ב"ארבע עיניים", התרחשה על רקע הרפורמה במערכת המשפט עליה הכריז שר המשפטים יריב לוין, שהביאה לגל ביקורות והפגנות נרחב. כפי שפורסם ב"מעריב", הנשיא עורך כבר שבועיים סבב פגישות עם כל הבכירים משני הצדדים, במטרה להרגיע את הרוחות בשיח הציבורי וגם במטרה לקדם דו-שיח בפן החקיקתי ולהביא לפשרה. בנוסף צפוי הרצוג להיפגש היום עם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ובהמשך השבוע ייפגשו חיות ולוין כדי לדון ברפורמה.

חיות בנאום דרמטי: "תוכנית לוין - תוכנית לריסוק מערכת המשפט"
"הפערים משמעותיים": הרצוג בהתייחסות ראשונה לנסיונות הפשרה

בשבוע שעבר נשאה הנשיאה חיות נאום חריף בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי נגד התוכנית המשפטית שמקדם השר לוין, והזהירה כי היא משנה את זהותה הדמוקרטית של ישראל ומרוקנת את בית המשפט מכל הכלים שבעזרתם הוא יכול להגן על אזרחי ישראל. 

חיות טענה כי "למרבה הציניות, הוגי התוכנית מכנים אותה תוכנית 'לתיקון' מערכת המשפט. ואני אומרת – זו תוכנית לריסוק מערכת המשפט. היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת", והוסיפה כי "מסקנה זו עולה הן מן הדרך שבה בחר השר להציג את תוכניתו והן מתוכנה וממהותה. לא ניתן להבין אחרת את מסיבת העיתונאים הדרמטית שאותה בחר השר לכנס ימים ספורים בלבד לאחר כניסתו לתפקיד, בה הציג לראשונה את תוכניתו".

עוד טענה, כי "העצמאות ואי-התלות השיפוטית הן נשמת אפו של בית המשפט, ובלעדיהן לא יוכלו שופטי ישראל למלא את תפקידם כמשרתי הציבור וכנאמניו. השנה תציין מדינת ישראל 75 שנות עצמאות כמדינה יהודית ודמוקרטית. זהו ציון דרך חשוב בחיי המדינה – אך לצערי, ככל שתוכנית השינויים שהוצגה תתממש, תיזכר שנת ה-75 כשנה שבה נפגעה זהותה הדמוקרטית של המדינה פגיעה אנושה".

לדבריה, התוכנית של לוין "מבקשת ליטול מידי השופטים את הכלים המשפטיים המשמשים אותם להגנה על זכויות הפרט ועל שלטון החוק. התוכנית מדברת על פסקת התגברות אשר תשלול מבית המשפט את האפשרות לבטל חוקים הפוגעים באופן בלתי מידתי בזכויות אדם חוקתיות, ובהן הזכות לחיים, לקניין, לחופש התנועה ולפרטיות, וכן זכות היסוד לכבוד, וכנגזרת ממנה – הזכות לשוויון, הזכות לחופש ביטוי ועוד. פסקת ההתגברות המתוכננת נותנת הכְשר לכנסת, בתמיכת הממשלה, לחוקק באין מפריע חוקים שיפגעו בזכויות אלה. לכן טועה מי שחושב שפסקת ההתגברות "מתגברת" על בית המשפט. לאמיתו של דבר מדובר בהתגברות על זכויות אדם של כל פרט ופרט בחברה הישראלית".

הרצוג התייחס ביום ראשון לפילוג בעם בעקבות הרפורמה המשפטית ולביקורת כלפיו מצד המפגינים נגד הרפורמה, ואישר למעשה כי הוא מנסה לגשר בין הצדדים.

בדברים שנשא בבית הנשיא אמר הרצוג: "אנחנו נמצאים בעיצומה של מחלוקת עמוקה שקורעת את העם. העימות הזה מדאיג אותי מאד, ומדאיג ציבור גדול בישראל ובתפוצות. יסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית – ובהם מערכת המשפט – הם מקודשים ועלינו לשמור עליהם מכל משמר, גם כשמתקיימים וויכוחים ודיונים עקרוניים על היחסים בין הרשויות. אני מעריך את כל המתווכחים, המעורבים, המוחים והמפגינים, ואת מעורבות הציבור בדיון החשוב הזה. אני מכבד את הביקורת כלפיי, אבל אני כרגע מתמקד בשני תפקידים קריטיים שאני מאמין שמוטלים עלי כנשיא המדינה בעת הזאת: למנוע משבר חוקתי היסטורי ולעצור את המשך הפילוג בעם".

הנשיא הרצוג (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
הנשיא הרצוג (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

"בית הנשיא הוא אולי המקום היחידי היום שזוכה לאמון כל הצדדים ומסוגל לקיים התדיינות בנושא באופן שמקובל על כולם – הן בדלתיים פתוחות, הן בדלתיים סגורות. בשבוע האחרון אני פועל כל הזמן, בכל דרך, ובמאמצים בלתי פוסקים עם הגורמים הרלוונטיים, במטרה ליצור דיאלוג ושיח רחב-היקף, קשוב ומכבד, שאני מקווה שיניב תוצאות. אני מודה בכנות שאינני בטוח בהצלחת המהלך. יש רצון טוב מצד הגורמים השונים אשר האחריות מוטלת עליהם, אבל הדרך עוד ארוכה והפערים משמעותיים", הוסיף. 

לסיום אמר, כי "עקרונות מגילת העצמאות וקווי המתאר היהודיים והדמוקרטיים של מדינתנו הם נר לרגליי, ולא אתן לפגוע בהם. יש לנו מדינה וחברה – חזקות ומגוונות, שצלחו אתגרים רבים בעבר. אני מתחייב שאמשיך לפעול בכל כוחי, ומקווה שנוכל למצוא את הדרך הנכונה לצאת גם מהמשבר הקשה הזה".