דבריו של שר המשפטים, יריב לוין, שקשר אתמול (שני) בין כתבי האישום של נתניהו לבין רפורמה המשפטית בנאומו במליאת הכנסת, הספיקו לגרור תגובות מכל רחבי הקשת הפוליטית. קודמו בתפקיד, שר המשפטים לשעבר גדעון סער, התראיין הבוקר בתוכנית של גדעון אוקו וענת דוידוב וסיפר מה דעתו בנושא: "הדברים ברורים, המרצע יצא מהשק. שר המשפטים בעצמו, בקולו, קישר בין האישומים נגד ראש הממשלה, לבין מה שמכונה בטעות רפורמה ואינו אלא מהלך ברוטלי לשינוי המשטר בישראל. התוכנית היא תוכנית נתניהו, היא לא תוכנית לוין. הקול הוא קולו של יריב לוין, אבל הידיים הם ידי נתניהו ולא בכדי הדברים הללו לא נעשו ולא עלו על הדעת במשך 15 שנות שלטונו הקודמות של נתניהו".

"שקרים שנועדו להצדקת תוכנית לדריסת מערכת המשפט": גדעון סער תוקף את נתניהו
נתניהו על הרפורמה של לוין: "מציע לכולם להרגיע את הרוחות ולהיכנס לדיון ענייני"

סער נשאל האם לדעתו אמירתו של שר המשפטים הנכנס, שטען כי כתבי האישום של ראש הממשלה נתניהו תרמו להבנה שיש לתקן כשלים במערכת, היתה פליטת פה: "אינני יודע. אני לא רוצה לנתח מדוע זה נאמר, אבל זה נאמר. לי, הדברים היו ברורים גם קודם, ועכשיו הם יכולים להיות ברורים לכולם".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

השר לשעבר הוסיף: "מי מינה את יריב לוין? נתניהו. מי נתן לו את הגיבוי לבצע את הדברים שנתניהו בקולו התגאה, במשך כל שנות שלטונו הקודמות, שהוא מונע אותן - מתוך הבנה של חשיבות קיומה של רשות שופטת עצמאית בישראל. גם כל אחד מאיתנו יכול להבין, המהלכים הללו ישפיעו במישרין, לא בעקיפין, על השופטים בערכאת הערעור בהליכים שמתנהלים נגד נתניהו, ולפי דעתי, זו התוכנית - גם על מי שיהיו התובעים במשפט נתניהו. אם נתניהו היה מנסה מחר להחליף את השופטים במשפטו, היינו אומרים, 'איך דבר כזה יכול לקרות?' אבל אנחנו רואים שהוא מנסה ואנשיו פועלים ללא מעצור, לנסות להדיח את היועצת המשפטית לממשלה, שהיא עומדת בראש התביעה הכללית".

סער תקף: "באים פה עם רפורמה מטורפת שכתוב בה - לא רק שהיועצים המשפטיים יהפכו למשרת אמון, שאין חוק ואין משפט. זאת אומרת, הייעוץ המשפטי אינו יכול לקבוע דבר עבור הדרג המדיני לגבי עניינים של חוק - אני מדגיש, לא לגבי עניינים של מדיניות, כי פה, גם אני מתנגד שהייעוץ המשפטי יקבע", הסביר. 

סער התייחס גם לחלק ברפורמה שלמעשה מבקש לשנות את מהות תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, כדבריו: "מדינה שבה אין משקל בנושאים משפטיים לחוות דעתו של היועץ המשפטי של המשרד, היא מדינה מושחתת. היא מדינה שהיא גן עדן לשחיתות ולמושחתים".  

השר לשעבר טען כי הוא מתנגד להתפטרותה של היועצת המשפטית לממשלה, על אף אלו המצדדים בכך: "אני חושב שמעולם בהיסטוריה של מדינת ישראל, יועץ משפטי לממשלה לא התפטר כאשר התחלף שלטון. זה לא חלק מהמסורת המשפטית שלנו ואפילו לא חלק מהמסורת הפוליטית שלנו. אינני רואה שום סיבה שיועצת משפטית לממשלה, שהיא יועצת משפטית מהמעלה הראשונה מבחינת מקצועיותה - תתפטר".

בהמשך השיחה, נשאל סער על סוגיית הדיון בבג"ץ בנוגע לשר דרעי: "אני לא רוצה לדון בנושא הזה, בטרם ניתן פסק הדין באופן תיאורטי. אני רק אומר שכל אדם וכל רשות, כולל ממשלה, כולל ראש ממשלה, מחויב לקיים כל פסק דין שיינתן על ידי בית המשפט, קל וחומר בית המשפט העליון של מדינת ישראל". כשנשאל האם לדעתו במידה ובג"ץ יפסול את מינויו, על דרעי להתפטר, ענה: "איזו שאלה? מה, פתחנו סמינר בשאלה 'האם צריך לקיים פסקי דין של בית משפט?'".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm