ח"כ גדעון סער ערך היום (שלישי) כנס שעסק בין היתר ברפורמה המשפטית של שר המשפטיםיריב לוין. בכנס משתתפים בין היתר גם בכירים במערכת המשפט בעבר וביניהם היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט והשר לשעבר דן מרידור.

פרקליט המדינה: "פוגעים בלגיטימיות של הפרקליטות בתיקים מסוימים"
סער תוקף: "מעולם יועמ"ש לא התפטר כאשר התחלף שלטון"

בפתת דבריו, אמר סער כי ״הכינוס הזה מתקיים בימים קשים. ימים בהם ייתכן מאוד שישראל מנווטת למשבר החוקתי והמשטרי הגדול בתולדותיה, שאחריתו מי ישרונו. ימים שבהם מאפיינים מרכזיים של המשטר הדמוקרטי בישראל כפי שהכרנו אותו, מצויים תחת מתקפה מצד הממשלה ובראשם ניסיון חסר תקדים להשתלטות פוליטית על הרשות השופטת והשירות המשפטי הציבורי". 

"דעתי ידועה. המערכת המשפטית זקוקה לרפורמות. מהלכים שהתחלתי לבצע בחקיקה כחבר כנסת ובשנה וחצי האחרונות בתפקידי כשר המשפטים. איזו רפורמה נדרשת?  רפורמה אבולוציונית ולא רבולוציונית. רפורמה המבוססת על המסורת המשטרית שלנו ועל עקרונות היסוד שהיו בעבר מוסכמים. רפורמה שמטרתה היא תיקון הנדרש במערכת ולא הריסתה", אמר סער.

עוד הוסיף כי "רפורמה עם מערכת המשפט ולא נגדה. וזאת עם כל הביקורת בחלקה המוצדקת על כך שהמערכת התנגדה במשך השנים כמעט לכל שינוי. רפורמה שלא תחסל חלילה את עצמאות הרשות השופטת ואת המקצועיות של השירות המשפטי הציבורי, ובשום אופן לא תחולל פוליטיזציה שלהן. רפורמה שתשרת את החברה בישראל ולא אינטרסים פוליטיים ואישיים".

"דבר מעשי הוא לנסות להגיע להסכמה רחבה על תוכנו של חוק יסוד: החקיקה, שיכלול את דרך חקיקתם ושינויים של חוקי יסוד, עיגון מפורש של הביקורת השיפוטית מול חקיקת הכנסת ולפי דעתי גם התגברות ברוב מיוחס ובתנאים מסוימים. בוודאי לא המהלך המוצע שיבטל למעשה את הביקורת השיפוטית החוקתית על חקיקת הכנסת. מהלך המבוסס על רוב קוניוקטורלי ולא על הסמכה רחבה יהיה טרגי מבחינת עצם היכולת של החברה הישראלית להסכים על כללי היסוד המשטריים ויחריף מאוד את הקרע החברתי בתוכנו", הוסיף.

לדבריו, הוא לא הסתיר את רצונו  להעביר לפרלקיט המדינה את סמכויות היועמ"ש, אך "דבר אחר לחלוטין ומסוכן הוא פירוק מוחלט של מוסד היועמ"ש לממשלה, לרבות חוות דעתו המחייבת בעניינים של חוק ומשפט, לצד החלטת פרקליט המדינה. והכל כדי להקים פונקציה שלישית, תובע כללי, שאותו תוכל הממשלה למנות ושאליו יועברו הסמכויות בתחום הפלילי".

"המניע מאחורי הצעה זאת, בימים אלה שקוף וברור - השתלטות פוליטית על התביעה תוך כדי ניהול ההליכים הפליליים בבית המשפט נגד רה"מ.  אני מכבד את מחליפי בתפקיד השר לוין, אבל אין באמת תוכנית לוין. זאת תכנית נתניהו. הקול הוא קול לוין והידיים ידי נתניהו", אמר בסיום.