על רקע הקמתה של הממשלה החדשה בראשותו של בנימין נתניהו, והרפורמה המשפטית ששר המשפטים מקדם, העיתונאי האמריקאי הבכיר תומאס פרידמן, כתב הבוקר (רביעי) טור מערכת בעיתון "הניו יורק טיימס" ותהה האם "ג'ו ביידן יכול להציל את ישראל מעצמה?". פרידמן הדגיש כי "ישראל נמצאת על סף מהפך היסטור, מדמוקרטיה מלאה למשהו מופחת, ומכוח מייצב באזור למערער היציבות".

בפתח הטור, כתב פרידמן כי "אדוני הנשיא, אני לא יועד אם אתה מתעניין בהיסטוריה יהודית, אבל ההיסטוריה היהודית בהחלט מתעניינת בך היום. ישראל נמצאת על סף מהפך היסטורי, יכול להיות שאתה היחיד שמסוגל לעצור את ראש הממשלה נתניהו והקואליציה הקיצונית שלו מלהפוך את ישראל למעוז לא ליברלי של קנאות. הייתי אומר לביידן שאני חושש שישראל מתקרבת לסכסוך אזרחי-פנימי רציני. במשך שנים הוויכוחים העזים בתוך ישראל היו על הסכם אוסלו, ההתנגשות המבעבעת הזאת עוסקת בכוח - מי יכול להגיד למי איך לחיות בחברה המגוונת הזו".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

נתניהו וביידן  (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
נתניהו וביידן (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

"ישראל שג'ו ביידן הכיר הולכת ונעלמת, וישראל חדשה מתהווה. שרים רבים בממשלה זו עוינים את הערכים האמריקאים, וכמעט כולם עוינים את המפלגה הדמוקרטית. נתניהו והשר לעניינים האסטרטגיים, רון דרמר, זממו עם הרפובליקנים להנדס את נאומו של נתניהו בקונגרס ב-2015 ולהצהיר על התנגדותם למדיניות של ברק אובאמה. השניים היו רוצים לראות נשיא רפובליקני ומעדיפים את תמיכתם של הנוצרים האוונגליסטים על פי היהודים הליברליים".

פרידמן ציין כי "המשבר הנוכחי בישראל עשוי להיות מוצג בפני ביידן כעניין חוקתי פנימי שעליו להתרחק ממנו. להיפך, ביידן צריך להיכנס פנימה, כי לתוצאה יש השלכות ישירות על האינטרסים הביטחוניים והלאומיים של ארה"ב. אין לי אשליות שביידן יכול להפוך את הנרטיב הקיצוני שצץ היום בישראל, אבל הוא כן יכול לדחוף לקיים את הדברים בדרך בריאה יותר, ואולי למנוע את הגרוע מכל, עם קצת אהבה קשוחה בצורה שאף אחר לא יכול".

נתניהו ולוין בישיבת הממשלה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נתניהו ולוין בישיבת הממשלה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לדבריו של פרידמן, "המשבר הדחוף ביותר הוא בבתי המשפט, ובית המשפט העליון בראש. הם במידהרבה מגינים על זכויות האדם וזכויות המיעוט. מיעוטים אלו כוללים אזרחים ערבים, להטב"ים, ואפילו יהודים רפורמים וקונסרבטיביים, שרוצים את אותו חופש עיסוק ודת. בנוסף, מכיוון שבית המשפט העליון בישראל בוחן את פעולות הרשות המבצעת, כולל הצבא, הוא הגן לעיתים קרובות על זכויות הפלסטינים, לרבות הגנה מפני מקרי התעללות של מתנחלים והפקעה בלתי חוקית של רכושם הפרטי".

עוד כתב פרידמן בטורו בעיתון האמריקאי, כי "ממשלת נתניהו מבקשת לשנות באופן קיצוני את המצב הבגדה במערבית, ולמעשה לפעול לסיפוח מבלי להכריז רשמית על כך, לתוכניות יש מכשול אחד גדול - בית המשפט העליון והמוסדות המשפטיים בישראל. הרפורמה תפחית את העצמאות של כלבי השמירה המשפטיים בכל משרד ממשלתי - במקום לדווח ליועץ הממשפטי לממשלה, הם יהפכו למינויים אישיים של כל שר. בקיצור, הרשת המבצעת תשתלט על הרשות השופטת. כל זה קורה כשנתניהו עצמו נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים".

בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"לפני שנתניהו יצליח לשים את ידיו על בית המשפט העליון, ביידן צריך לומר לו באופן ברור: 'ביבי אתה פוגע באינטרסים והערכים האמריקאים. אני צריך להבין ממך כמה דברים, ואתה צריך להבין ממני כמה דברים. מה שאני צריך לדעת הוא - האם השליטה של ישראל בגדה המערביתהיא עניין של כיבוש זמני או סיפוח מתהווה, כפי שחבריך בקואליציה הצהירו? אני צריך לדעת האם אתהמתכוון להעמיד את בי המשפט תחת הסמכות הפוליטית שלך, באופן שיהפוך את ישראל לדומה יותר לטורקיה והונגריה, כי לא בשביל זה אני כאן. אני צריך לדעת האם השרים הקיצוניים שלך ישנו את הסטטוס קוו בהר הבית, כי זה עלול לערער את היציבות עם ירדן, הרשות הפלסטינית והסכמי אברהם'".

לאחר מכן, נכנס פרידמן לנעליו של נתניהו, וכתב: "'ג'ואי חברי הוותיק, אל תלחצו עלינו לגבי הנושאים האלו. אני היחיד שמרסן את המטורפים האלו. אתה ואני ג'ו, נוכל לעשות יחד היסטוריה. בוא תצטרף לכוחותינו, לא רק כדי להרתיע את היכולות הגרעיניות של איראן, אלא כדי לזור בכל דרך אפשרית לסייע למפגינים האיראניים ולהפיל את המשטר בטהרן. בוא אתה ואני נעצב את הסכם השלום בין ישראל לסעודיה, אני מוכן לתת להם ערבויות ביטחוניות ונשק מתקדם'".

פרידמן סיכם כי "ישראל וארה"ב בעלות ברית, אבל היום, צד אחד בידידות הזו - ישראל, משנה את אופייה היסודי. הנשיא ביידן, בצורה הברורה ביותר, צריך להכריז שהשינויים האלו מפרים את האינטרסים הוערכים של ארה"ב, ושאנחנו 'לא הולכים להיות האידיוטים השימושיים של נתניהו ונשב בשקט'".