היום (רביעי) צפויה להתקבל ההחלטה בבג"ץ בנוגע למינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי. שופטי בג"ץ הודיעו כי לצדדים השונים לעתירה תינתן היערכות של שעתיים לפני פרסום פסק הדין.

דרעי: "לא משנה מה תהיה החלטת בג"ץ, לא אתפטר מתפקידי"

על פי הסברה הרווחת, תיקון לחוק היסוד שאפשר את האינסטנציה החוקית למינוי של דרעי יתאפשר. השאלה כעת היא האם מינויו הפרסונלי אינו נמצא מחוץ למתחם הסבירות, או על פי העגה המשפטית - לוקה בחוסר סבירות קיצוני. 

התרחיש בעל הסבירות הגבוהה יותר, לפחות על פי אנשי ש"ס, שריה ובכיריה, הוא שבית המשפט יפסול את דרעי והדבר יהווה שבר משטרי ואף דמוקרטי. 

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חברי ש''ס בדיון בבג''ץ בעניינו של דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חברי ש''ס בדיון בבג''ץ בעניינו של דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עם זאת, מנגד יש מי שעדיין סוברים כי בג"ץ לא יתערב במינוי השר מאפת ההנחה שהציבור הבוחר ידע מה מצבו המשפטי והציבורי של דרעי טרם הבחירות.

ההערכה היא שעל פי הרכב השופטים שידון בעתירה, צפוי להיות רוב ליברלי אשר דווקא יקבל את העתירות נגד המינוי. במקרה כזה יצטרכו בקואליציה למצוא מוצא פוליטי שיעבור גם את הקושי המשפטי. אפשרות אחת היא, כאמור, פסקת התגברות אחרת שתביא לביטול עילת הסבירות. אפשרות אחרת היא אפשרות פוליטית בדמות מינוי דרעי לראש ממשלה חליפי ללא מינוי כשר. שתי דרכי הפעולה הללו צפויות לעורר קושי לאורך זמן.

בינתיים, בליכוד מחדדים מסרים, ומבהירים כי לא תהיה פשרה ברפורמה המשפטית אם מינוי דרעי לשר ייפסל. בש"ס, לעומת זאת, חזרו והבהירו כי לא תתקיים ממשלה בלי דרעי כשר הבריאות.