ביתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי הפך היום (רביעי) למוקד לעליה לרגל בעקבות פסיקת בג"ץ שפסל את מינויו לשר בממשלה בעילת "חוסר סבירות קיצוני". בתום כינוס התמיכה בביתו אמר דרעי לחברי הכנסת של התנועה: "אני מתחייב להמשיך המהפכה שהתחילו רבותינו ביתר שאת וביתר עוז. יסגרו לנו את הדלת, ניכנס דרך החלון. יסגרו לנו את החלון נפרוץ את התקרה, בעזרת ה'".

עושים לכם סדר: מה האפשרויות של נתניהו ומי יקבל את תיקי הבריאות והפנים?
"חוסר סבירות קיצוני": אלו הנימוקים של בג"ץ לפסילת מינוי דרעי לשר

ראשון המבקרים היה ראש הממשלה בנימין נתניהו שהגיע ללא תיאום מוקדם ונועד עם דרעי. עורך הדין של מפלגת הליכוד, מיכאל ראבילו, הצטרף לפגישה, כאשר גם השרים מיכאל מלכיאלי, חיים ביטון ויואב בן צור היו נוכחים. במהלך הפגישה אמר נתניהו לדרעי: "כשאח שלי במצוקה - אני בא אליו".

בהמשך הגיעו תומכים רבים נוספים לביתו של דרעי, בהם שר התקשורת שלמה קרעי ובכירי הרבנים של ש"ס, שהגיעו לביתו ועודדו אותו. בתוך כך מאות מפגינים נאספו מול ביתו להפגנת תמיכה וכוחות משטרה הגיעו למקום על מנת לשמר את הסדר.

הפגנת תמיכה בדרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנת תמיכה בדרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה הגיע גם הוא לבית, וספג מן המפגינים קריאות "בוז", ו"תתבייש לך". בהמשך יצא דרעי אל תומכיו, המשיך אל רכבו מבלי לומר דבר ונסע מן המקום.

שלמה קרעי ליד ביתו של אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שלמה קרעי ליד ביתו של אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתוך כך, תוגברה האבטחה סביב השר לוין ונשיאת העליון חיות בהנחיית שב"כ. ההחלטה התקבלה לאחר בחינה ודיונים בנושא, וכעת מאבטחים מלווים אותם הן באזור ביתם, בודקים את רכביהם וכל הנדרש מאבטחה ברמה הגבוהה.

"החלטה שמעידה על עוול ואטימות"

לאחר הכרעת בג"ץ מסרו חברי מועצת חכמי התורה כי "קיבלנו בתדהמה ובכאב רב את פסיקת בג"ץ על פסילת יו"ר התנועה הרב אריה דרעי לכהן כשר הפנים והבריאות, למרות שמאות אלפי שלומי אמוני ישראל תמכו ובחרו בו כנציגם בממשלה. החלטה המעידה על עוול ואטימות שמוחקת את זהותם של המוני עמך בית ישראל".

עוד נמסר, כי "מועצת חכמי התורה קוראת לרבי אריה דרעי, לך בכחך זה והושע את ישראל, המשך להוביל את תנועת ש"ס בכל עוז ותעצומות, להרים קרנה של תורה ולדאוג לכל אדם, כפי שעשית כל השנים".

אריה דרעי, שלמה קרעי ומאיר פורוש (צילום: ללא)
אריה דרעי, שלמה קרעי ומאיר פורוש (צילום: ללא)

הגר״ש מחפוד אמר "כולנו איתך רבי אריה, אל תיפול ברוחך. מאחוריך ציבור שלם! כל עם ישראל! אתה תנהיג אותנו לעולם ועד!".

השר קרעי אמר ל"חדשות 12": "יהיה בסדר, אף אחד לא יפסול את החלטת העם. סומך על נתניהו".

חבר המועצת של ש"ס הגר"מ מאיה אמר לשבועון החרדי "משפחה" כי "יש להחיל את פסקת התגברות תוך 24 שעות".

רבנים מגיעים לתמוך באריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
רבנים מגיעים לתמוך באריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

דרעי צפוי להתפטר מתפקידיו, החקיקה בכנסת תופסק

לפי ההערכות, דרעי יתפטר כבר מחר מתפקידיו כשר הבריאות ושר הפנים, וראש הממשלה נתניהו יפעל לקדם במהירות את מינויו לראש ממשלה חלופי. ל"מעריב" נודע כי בעקבות הפסיקה שוקל דרעי למנות את מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב לשר הבריאות במקומו.

קודם לכן הצהיר בנו של דרעי ינקי דרעי בחשבון הטוויטר שלו, כי "על כסאו לא ישב זר". זאת, ברקע הדיווחים לפיהם הוא ימונה לשר הפנים במקום אביו.

גורמים בליכוד העריכו כי בעקבות קביעת בג"ץ תופסק כל החקיקה בכנסת, כולל חוק היועמ"שים, והקואליציה תקדם אך ורק את פסקת ההתגברות וביטול עילת הסבירות.

בנימין נתניהו בכניסה לביתו של דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו בכניסה לביתו של דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

יכהן כראש ממשלה חליפי?

ל"מעריב" נודע כי בקואליציה מתכוננים כבר ביום שני הקרוב להצביע על הצעת אי-אימון קונסטרוקטיבי שתוגש על-ידי אחד מחברי הקואליציה, כאשר בממשלה החליפית המוצעת על פי החוק דרעי לא יכהן כשר הבריאות וכשר הפנים, אלא כראש ממשלה חליפי.

אם אכן יוחלט ללכת על אי-אימון קונסטרוקטיבי והקמת ממשלת חליפים כבר ביום שני, חייבים כבר מחר להגיש ליו"ר הכנסת את בקשת האי- אימון, כולל הרכב הממשלה החדשה וקווי היסוד, שיהיו דומים לקווים של הממשלה המכהנת. בליכוד נשקלת האפשרות לתקן את הנוסח של פסקת ההתגברות ולקבוע כי אם 15 שופטים פוסלים חוק, רוב של 90 ח"כים יתגבר על הפסילה.

 בתוך כך, בעקבות פסיקת בג"ץ הוכרז על עוצר ראיונות בליכוד.

יריב לוין, בנימין נתניהו, אריה דרעי יואב גלנט  (צילום: רויטרס)
יריב לוין, בנימין נתניהו, אריה דרעי יואב גלנט (צילום: רויטרס)

לאחר מתן הכרעת הדין מסרו ראשי מפלגות הקואליציה: "קיבלנו בזעזוע, בכאב ובצער גדול את פסק הדין בעניינו של המשנה לראש הממשלה, השר אריה דרעי. יכולותיו יוצאות הדופן וניסיונו העצום דרושים למדינת ישראל בימים מורכבים אלה יותר מתמיד. מעבר לעוול האישי הקשה שנגרם לשר דרעי עצמו, פסק הדין מהווה עוול עצום ללמעלה משני מיליון אזרחים, רוב העם, אשר הצביעו בעד ממשלה בראשות בנימין נתניהו שאריה דרעי ימלא בה תפקיד מרכזי ומשמעותי. אנו נפעל בכל דרך חוקית שתעמוד לרשותנו וללא דיחוי, כדי לתקן את העוול ואת הפגיעה הקשה שנגרמה להכרעה הדמוקרטית ובריבונות העם".

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, התייחס לפסיקת בג"ץ ואמר כי "היום בשעה 16:00, קיבלו רבים מאזרחי ישראל הודעה אבסורדית מבית המשפט העליון, לפיה הצבעתם בבחירות שהתקיימו לפני חודשיים - בוטלה. הפסיקה שניתנה היום רומסת לא רק את הצבעתם של קרוב לארבע מאות אלף מצביעי ש״ס, אלא גם את בחירתם של רוב אזרחי ישראל, אשר ידעו את כל העובדות הרלוונטיות והצביעו בעד ממשלה בראשות נתניהו, אשר אריה דרעי שותף בכיר בה. אעשה את כל הדרוש על מנת שהעוול הזועק לשמים שנעשה לרב דרעי, לתנועת ש״ס ולדמוקרטיה הישראלית - יתוקן במלואו".

ממפלגת "דגל התורה" נמסר לאחר הכרעת הדין כי "שוב בית המשפט מתערב בדברים שאין לו סמכות אחרי שהכנסת חוקקה חוק יסוד. בג"ץ מקדיחים את תבשילם פעם אחר פעם ומתערבים בדברים לא להם. נתמוך בכל הליכי החקיקה הנדרשים כדי שהרב אריה דרעי יכהן בממשלה".