הממשלה התכנסה היום (ראשון) לראשונה מאז שבג"ץ קבע כי יו"ר ש"ס אריה דרעי אינו כשיר לכהן כשר בממשלה. במהלך הישיבה ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיש לדרעי את מכתב הפיטורים הרשמי בעקבות הפסיקה.

נתניהו אמר לדרעי כי הוא ״נאלץ בלב כבד, בצער רב, ובתחושה קשה ביותר להעבירך מכהונתך כשר בממשלה", ואף התחייב: "בכוונתי לחפש כל דרך חוקית שבה תוכל להמשיך לתרום למדינת ישראל מניסיונך ומכישוריך הרבים".

דרעי מסר בתגובה כי בכוונתו להמשיך להנהיג את תנועת ש"ס ו"ולתרום בכל כוחי לציבור ולקואליציה", וציין כי "בשום שלב לא היה ספק שנקיים את החלטת ביהמ"ש". 

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

דרעי מגיע באיחור לישיבת הממשלה (צילום: נדב אלימלך)

נתניהו: "בכוונתי לחפש כל דרך חוקית שבה תוכל להמשיך לתרום מניסיונך ומכישוריך הרבים"

כאמור, במהלך הישיבה הקריא נתניהו מתוך מכתב הפיטורים הרשמי: "כידוע, החלטתי למנותך כמשנה לראש הממשלה ושר הפנים והבריאות באישור רוב חברי הכנסת בשל העובדה שאני רואה בך עוגן של ניסיון, תבונה ואחריות החשובים למדינת ישראל בכל עת, ובעת הזו במיוחד. 

"כן סברתי שחשוב שתשרת את מדינת ישראל כחבר הקבינט הביטחוני-מדיני בממשלתי, שם תוכל להשפיע מניסיונך רב השנים עוד כחבר קבינט בממשלתם של ראשי הממשלה המנוחים יצחק שמיר ז״ל ויצחק רבין ז״ל - ניסיון עשיר, שתורם לביטחונה וחוסנה של מדינת ישראל.

"לצערי הרב, חרף האמור, בית המשפט העליון בשבתו כבג״ץ קבע כי מוטלת עלי חובה להעבירך מתפקידך כשר הפנים והבריאות. החלטה מצערת זו מתעלמת מרצון העם, כפי שבא לידי ביטוי באמון הרב שהציבור נתן לנציגי העם ונבחריו בממשלתי, כשהיה ברור לכל שתשרת בממשלה בתפקיד שר בכיר.

"בכוונתי לחפש כל דרך חוקית שבה תוכל להמשיך לתרום למדינת ישראל מניסיונך ומכישוריך הרבים, בהתאם לרצון העם. עם זאת, בעקבות הוראות פסק הדין האמור, עלי להודיעך כי לפי סעיף 22 (ב) לחוק יסוד הממשלה, אני נאלץ בלב כבד, בצער רב ובתחושה קשה ביותר, להעבירך מכהונתך כשר בממשלה".

מכתב הפיטורים של דרעי (צילום: ללא)
מכתב הפיטורים של דרעי (צילום: ללא)

דרעי: "בשום שלב לא היה ספק שנקיים את החלטת ביהמ"ש"

דרעי מסר בעקבות הפיטורים: "מכובדי ראש הממשלה, אני שומע בקולך את העצב על החלטת בית המשפט וההשלכות שלה. זמן קצר מאוד אחרי פרסום ההחלטה ביום רביעי הייתי בביתי, בשלב מאוד מוקדם שחלק קראו את החלטת בית המשפט וחלק טרם קראו אותה, ולשנינו היה ברור שנקיים את החלטת בית המשפט, לא היה בכך ספק בשום שלב

"בניגוד לאלו שמתהדרים בנוצות של ״איכות״ שלטון החוק וקוראים להפרות סדר ולהפרה של החלטות הכנסת והממשלה. אני יכול להגיד לחבריי בממשלה ולציבור שהיה ברור לתביעה והיה ברור ליועץ המשפטי לממשלה הקודם, ד״ר אביחי מנדלבליט, שאין לי כוונה ושלא הייתה לי כוונה מעולם ולא התחייבתי לפרוש מהחיים הפוליטיים. הדברים היו ברורים על השולחן מתחילת המגעים ועד סופם. הדברים נאמרו אף על ידי נציג מחלקת הבג״צים בדיון. 

"יש לי מחויבות ברזל ל-400 אלף איש שבחרו בי ובש״ס. שום החלטה שיפוטית לא תמנע ממני מלשרת אותם ולייצגם. בכוונתי להמשיך ולתרום בכל כוחי לציבור ולקואליציה, בכוונתי להמשיך ולהנהיג את תנועת ש״ס, להמשיך להשתתף בישיבת ראשי סיעות הקואליציה ולסייע בקידום המהלכים המשפטיים החשובים שהממשלה הזו נבחרה לקדם לחיזוק וביצור המשילות, ולשמור על זהותה היהודית של מדינת ישראל, לעזור לשכבות החלשות ולהוציאם ממעגל העוני, כפי שהצהרתי אז בעת אישור הסדר הטיעון. תודה רבה".

ישיבת הממשלה  (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
ישיבת הממשלה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

התגובות לפיטורים לא איחרו לבוא. שר הבינוי והשיכון והשר במשרד רה״מ יצחק גולדקנופף אמר כי ״מעבר להיכרות רבת השנים שלי עם השר הרב אריה דרעי, הספקתי לשבת איתו בצוותא במספר ישיבות ממשלה. מדובר באחד השרים המעולים והמוכשרים, איש עשיה אדיר. לא לחינם מאות אלפי אזרחים הצביעו עבורו.
 
"שמעתי מראש הממשלה, שבישיבות הקבינט הבטחוני, תבונתו באה לידי ביטוי באופן שמשפיע ותורם משמעותית לביטחון המדינה. יהדות התורה תפעל ככל יכולתה ותהיה שותפה לכל מהלך להשיבו במהרה לשולחן הממשלה. מבחינת משרדי הממשלה שלנו, הרב דרעי ממשיך להיות השר וכך תהיה התייחסות אליו״.

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד מסר בתגובה: "מה שאנחנו רואים זה לא ממשלה, זה קרקס. נתניהו חלש אבל הוא צריך למנות עוד היום שר בריאות ושר פנים במשרה מלאה.  בישיבת הממשלה היום פיטרו את השר דרעי בגלל שחיתות, אבל שרי הציונות הדתית נעדרו במחאה על זה ששר הבטחון שומר על החוק. במה לא עסקו? בקשישים, בסטודנטים, ביוקר המחיה, באלימות ברחובות שלנו, בהורים צעירים. אזרחי ישראל לא צריכים לשלם את המחיר של השחיתות והבלגן של הממשלה הזאת".

יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ כתב: "טוב פעל נתניהו שמילא אחר פסק הדין של בג"ץ ופיטר את אריה דרעי, למרות הקושי הפוליטי ואי ההסכמה. ועם זאת, צר לי מאוד שהגענו למצב שבו מילוי אחר פסק דין הפך לדבר שאינו מובן מאליו. עלינו לזכור תמיד - שאלמלא מוראה של מלכות, איש את רעהו חיים בלעו".

לפיד בתגובה לפיטורי דרעי (צילום: עידו רימון)

קודם לכן אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה: "אני יודע שיש כמה נושאים בוערים, אבל תמיד אומרים אצלנו - לפני הכל, העיקר הבריאות - אז נתחיל בבריאות. אנחנו פותחים את השבוע בבשורה גדולה לאזרחי ישראל בתחום זה. הממשלה תאשר היום תוספת של למעלה מ-120 תרופות וטיפולים חדשים לסל התרופות. הסיוע החדש שנביא, בעלות כוללת של 650 מיליון שקל, יעזור ליותר מ-350 אלף ישראלים.

"אנחנו נאשר סבסוד למשקפי ראייה לילדים עד גיל 7, טיפולים מהמתקדמים בעולם במחלת הסרטן, תרופות לטיפול בסוכרת, חיסון כנגד שלבקת חוגרת לאוכלוסיות בסיכון ולגילאי 65 ומעלה, ועוד ועוד. אני מברך את המשנה לראש הממשלה, שר הבריאות אריה דרעי, את חברי ועדת הסל, ואת אנשי משרד הבריאות על העבודה החשובה שעשו בתחום זה.

"מהבריאות לביטחון: ביום חמישי האחרון נפגשתי עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן. הביקור הזה מתקיים בזמן מיוחד. זמן של אתגרים רציניים לביטחון הלאומי שלנו והזדמנויות רציניות לשלום עם שכנינו. במוקד השיחות בינינו עמדו האתגרים הביטחוניים האזוריים, וכמובן בראשם איראן, וכן דרכים לשיתוף הפעולה בינינו מול אתגר משותף זה. אני חייב להגיד שבתום הפגישות אני מתרשם שיש רצון הדדי אמיתי להגיע להבנות בנושא זה, שהוא בעל חשיבות מכרעת לביטחון המדינה. הדיונים בנושא יתקיימו בשבועות הקרובים בין ירושלים לוושינגטון. 

"ומביטחון לכלכלה: מדינת ישראל סיימה בהצלחה אדירה הנפקה של אגרות חוב ממשלתיות. המדינה גייסה ממשקיעים מוסדיים בינלאומיים שני מיליארד דולר, כשהביקושים הגיעו ללמעלה מ-10 מיליארד דולר. זה כמובן בניגוד גמור לקמפיין ההפחדה שמובילה התקשורת נגד הממשלה. זה לא רק קמפיין הפחדה, נראה שהם מקווים שלא ישקיעו בנו - זה כמובן נסמך על אמירות של בכירים לשעבר. השווקים לא קונים את זה. לא רק שהם לא קונים את זה, הם הולכים בהיפך הגמור. 

"העולם דווקא כן מאמין במדיניות שלנו, בכלל המדיניות שלנו - המדיניות הכללית והמדיניות הכלכלית בפרט. העולם דווקא מאמין במדינת ישראל, הוא מאמין בכלכלת ישראל, הוא מאמין בהנהגה של מדינת ישראל - וההוכחה לכך היא הביקושים האדירים לאג"ח והריבית הנמוכה שמדינת ישראל משלמת עבורן. השווקים נותנים בנו אמון, כי הם יודעים שהמדיניות הכלכלית שלנו תמשיך לטפח שוק חופשי, יזמות וליברליזציה של הכלכלה.

"כשנתמניתי לשר האוצר ב-2002 אמרתי לקובץ של משקיעים בינלאומיים שהצלחתי להביא אז בשיא המשבר למשרד האוצר - אמרתי 'כדאי לכם להשקיע בישראל', ומי שעשה את זה הרוויח בענק. היום כראש ממשלה, בעיצומו של עידן הטכנולוגיה וידע, אני אומר למשקיעים הבינלאומיים שוב - כדאי להשקיע במדינת ישראל, תרוויחו הרבה".

נתניהו בפתח ישיבת הממשלה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
נתניהו בפתח ישיבת הממשלה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

למרות שחברי הציונות הדתית הודיעו כי יחרימו את הישיבה כמחאה על פינוי המאחז אמש, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע לישיבת הממשלה, ובפתחה מסר לכתבים: "התרשמתי מאוד מהדברים של שר הביטחון גלנט בדבר אכיפת שלטון החוק ולכן כשר לביטחון לאומי רוממות שלטון החוק בעיני, אבל לא יהיה חוק אחד לערבים וחוק אחד ליהודים, אין דבר כזה, וכשאוכפים חוק צריך לאכוף גם על חאן אל אחמר ועוד עשרות מאחזים לא חוקיים, חוק זה חוק". 

במהלך הישיבה אישרה הממשלה את מינויו של האלוף אייל זמיר לתפקיד מנכ״ל משרד הביטחון אושר כעת בישיבת הממשלה. זמיר שנבחר ע״י שר הביטחון יואב גלנט, יכנס לתפקיד בתחילת חודש פברואר ויחליף את האלוף (במיל׳) אמיר אשל.

בנוסף, הוחלט במהלך הישיבה על מינויו של עו״ד שלמה בן אליהו לתפקיד מנכ״ל המשרד לביטחון לאומי. בן אליהו הוא בעל ניסיון ניהולי בכיר של כ- 20 שנה במגזר הציבורי, והתמחה במקרקעין, חברות ועסקים.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מסר: "בן אליהו הוא מנהל חד, בעל חשיבה יצירתית ויכולת הנעת תהליכים יוצאת דופן. ניסיונו הרב של עו״ד בן אליהו יתרום רבות להובלת מהלכים מורכבים ואני שמח שממשלת ישראל והמשרד לביטחון לאומי מתברכים במשרת ציבור מוכשר ומקצועי״.

עו״ד שלמה בן אליהו התייחס למינויו: "אני מודה לשר ולנציב שירות המדינה על האמון שניתן בי לשמש כמנכ"ל המשרד לביטחון לאומי. אני רואה בתפקיד שליחות ושמח לתרום מהידע ומנסיוני לטובת הצלחת המדינה והצלחת המשרד ויעדיו״.

בן גביר בפתח ישיבת הממשלה על פינוי מאחזים: "חוק זה חוק" (צילום: אנה ברסקי)

כאמור, גורמים בציונות הדתית אמרו אמש כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושרים נוספים במפלגה, יחרימו את ישיבת הממשלה. "השרים יעדרו מישיבת הממשלה במחאה על הפרת ההסכם הקואליציוני, וזה בא לידי ביטוי שוב בשישי, עם הנחיות של גלנט ללא תיאום ובניגוד להנחייתו של סמוטריץ׳ למנהל האזרחי. לא מתכוונים לעבור לסדר היום ובוחנים צעדים נוספים בהמשך", נמסר מטעמם.