ח"כ נעמה לזימי שוחחה עם בן כספית וינון מגל ב-103FM על המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט ותקפה בחריפות את תהליכי החקיקה שמקדמת ממשלת נתניהו: "ריסוק מערכת המשפט בסל חקיקה אגרסיבי, פסיכי, בלי שום איזונים ובלמים". 

בפתח הדברים סיפרה כי השתתפה בהפגנת הענק בתל אביב אמש: "הייתי בהפגנה מאוד גדולה ומרשימה שהייתה, נדמה שזה רק הולך לגדול משבוע לשבוע. מקווה שזה ימנע את ההפיכה המשטרית שמנסים להביא אלינו. היום גם פתחתי את הבוקר בהתארגנות של צעירים שעושים צעדה בכל הארץ, שהדור הצעיר מתעורר". 

הפגנת הענק בתל אביב, 21.1 (צילום: רויטרס)

ינון ניסה לאתגר: "מה זה מהפכה משטרית? מי כרגע בשלטון?"
לזימי השיבה: "במצב שגרתי, פינג פונג השאלות האלה הלא קשורות הוא נחמד ואני יכולה להשתתף בו, במצב של היום אני רוצה לשים את הדברים דיוקם. משטרה פוליטית, רק ביום חמישי האחרון קיבלנו תוספת של כל מיני סעיפים וסמכויות שהשר לביטחון לאומי מבקש לעצמו, לצד סגירה של תאגיד שידורי, דבר שאין לו אח ורע בכל מדינה דמוקרטית, לצד ריסוק מערכת המשפט בסל חקיקה אגרסיבי, פסיכי, בלי שום איזונים ובלמים, בלי שום הקשר למציאות שבה המדינה שלנו בנויה, בלי חוקה בלי שני בתי פרלמנט, בלי כל שאר הבלמים.

היא הוסיפה: "למי שנדמה לו שיש פה קרב בין המחוקק לשופט - אתם טועים טעות מרה, שני הצדדים יישארו כמו שצריך, גם אנחנו המחוקקים וגם השופטים, מי שייפגע פה אנושות זה הציבור והעתיד של הילדים שלנו, אז אם כל הכבוד לפינג פונג הפילוסופי שאולי אתה רוצה לעשות פה, אני צריכה להגיד את הדברים על דיוקם". 

מגל שאל: "מי כרגע בשלטון?"
לזימי המשיכה בדבריה: "הפיכה משטרית של חבורה שרוצה שררה, שטבועה על מעל לראש במשפט. אני לא מבינה למה אתה תמיד לא עונה באמת לגופו של עניין? הרי בסופו של דבר הילדים שלנו ישאלו את השאלות הקשות. אני פירטתי לך את כל הדברים שהם רצף אחד שלם שהולך לשנות את פני המדינה. הימין הסהרורי על מלא מלא מלא בשלטון, החליט לקחת איתו מדינה שלמה כבת ערובה. תתעלם מזה אבל אני מציינת מה מטריד אותי, מה כל הדברים שהולכים לעבור יחד שישנו את פני המדינה ואתה שואל אותי 'מי שולט ומי הפגין', אז אתה תישאר בשאלות האלה". 

עוד אמרה: "בדרך כלל יש לי איזו נטייה לענות תמיד על מה ששואלים אותי, אבל דווקא פה אני לא אעשה את זה. אני דווקא אגיד לך שאתמול היה מפגן מרשים של ציבור שהתעורר ואמר 'אם כל הכבוד, הבחירות הוכרעו ויש ממשלה אבל זה לא נותן לאף אחד את הזכות למחוק את המדינה הזאת ולרמוס את הדמוקרטיה'".

"הימין כל הזמן עושה 'צ'ארי פיקינג', הוא אומר 'באוסטרליה יש גם סמכויות לשר', אבל הם לא אמרו שבאוסטרליה החריגו באמת את כל מה שבן גביר רוצה לקחת, ושבארצות הברית יש חוקה שאי אפשר לעקוף אותה, יש שני בתי פרלמנט ויש את כל האיזונים והבלמים. אתה תעשה את ה'צ'ארי פיקינג' שלך לכל מדינה במה שנוח לך". 

כשנשאלה לאן המחאה צריכה ללכת השיבה: "קודם כל אני אקטיביסטית, ככה שאני מבינה שמחאה היא ליבת הדמוקרטיה והיא מה שגם מייצר שינוי, ואני מאמינה במצרף של הדברים. זה אומר שיש את הפרלמנט, אנחנו צריכים להילחם כמו אריות על כל דבר שעולה ולא לתת לשום דבר לעבור כאילו כלום.

"דבר שני, יש את החברה האזרחית וכמובן יש את כל הגופים הנוספים שמוסיפים לדבר הזה והם משנים. כששני נגידי בנק ישראל לשעבר מתריעים מפני החלשת הדמוקרטיה בהשפעות הכלכליות, וכמובן שזה דבר מאוד דרמטי וצריך להתייחס אליו, אני רואה את זה כסך החלקים. שביתות בוודאי ואני אגיד לך גם למה, סוף המשחק של פורום קהלת הוא פגיעה בזכות השביתה, זה מה שהמיליארדרים שרוצים פה את תכנוני המס שלהם רוצים בסוף".

"אתם שאמרתם לנו שהכל יהיה כמו שצריך, אנחנו עכשיו צריכים לסמוך עליכם עד שנגיע למצב הזה, מה אתה רוצה שנהיה? ארדואן? לצערי הרבה אתם באמת שואבים מהרבה דיקטטורים, לכן גם שביתות ברור שבאות בחשבון כי בסופו שלדבר כולנו פה הולכים להיפגע, צריך להכיר בזה". 

כשנשאלה מה היא מצפה שיקרה בעקבות הפגנה של 100 אלף איש אמרה: "קודם כל אני לא מצפה שראש ממשלה יחליט למחוק חצי עם ולהגיד שהוא לא נספר בעיניו בכלל ושיעשה מה שיעשה, הכלבים נובחים והשרייה עוברת, זו חרפה. דבר שני, כשאני פותחת סקר בבוקר ואני רואה שמרבית הציבור, 66 אחוזים רוצים בכלל שיעסקו ביוקר המחיה, אל תבלבלו לנו בשכל על רוב ומי בחר ומי לא. אתם עוסקים בסררה וכוח ובביצור המקום שלכם, ששום דבר לא יוכל לגעת בכם ולא בחיים עצמם ולא בציבור. אם הייתם רוצים לסייע לציבור המוחלט במערכת המשפט, אין דבר וחצי דבר במה שיריב לוין הביא, שקשור לזה". 

מגל הקריא ידיעה מ־2007 על התנהלותו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט לאחר מחאה כנגדו שאמר כי מחאה של 100 או 150 אלף זה לא מחאה שמפילה ממשלה. לזימי השיבה: "בזמנו ביבי קרא לו להתפטר על כתב האישום והוא התפטר בגלל הכתב אישום. כי היה גם את ביבי שאמר שצריך להגביל כהונה. אתה מביא דוגמא מבן אדם שלקח אחריות. ינון אתה עושה פה מניפולציה ואני אגיד לך למה כי היה זה ביבי, שהוא ראש הממשלה המכהן, שאמר שהוא לא יכול לשבת בכס ראש הממשלה". 

מגל: "אתם ארבעה אנשים, את מי את מייצגת? אתם מיעוט".
לזימי: "אתה לא תערער אותי, אני עם ארבעה מנדטים שלנו, אגיע לוועדות שציבור רב מאחורי תומך, אתה לא מחליש אותי ולא יורד עליי וזה לא יעזור כי אתה לא יודע לענות על הטיעונים עצמם. אני אומרת לך דברים שמשפיעים על הילדים שלי ושלך ועל כולנו וזה מה שיש לך להגיד. ביבי אמר לאולמרט להתפטר. זה רק מוכיח כמה שאין שום דבר מאחוריהם". 

היא סיכמה: "תשמע, אין בעיה שיש הכרעת רוב ויש ממשלה, יש בעיה כשפוגעים בזכויות חוקתיות של אומה, בתפיסה של מדינה ואיך היא צריכה להיות. המדינה שלנו נוסדה כמדינה דמוקרטית, אתם רוצים להחריב את הבסיס שעליה המדינה הזו נוסדה, זו האמת. כולם מבינים שכל מה שקורה פה זה פסיכי, הם אפילו לא מוכנים שהייעוץ המשפטי ייתן חוות דעת. אני יודעת שזה לא נוח אבל בסופו של דבר זה בנימין נתניהו שאמר לאולמרט להתפטר, את זה אתה לא תגיד". 

סייעה להכנת הכתבה: נויה חסון 103fm