ברקע המחלוקת העמוקה סביב מערכת המשפט, השיק הבוקר (שלישי) נשיא המדינה יצחק הרצוג את מיזם ״מחליפים מילה״: מרכז חינוכי חדשני בבית הנשיא למפגש בין קהילות והעמקת שייכות ומרחב לדיונים דיסקרטיים בנושאי ליבה שבקונפליקט. "אנחנו בפני שעת מבחן גורלית. עלינו לחתור להסכמות רחבות, אני מזהה סימנים טובים של רצון טוב", אמר הרצוג, וחשף בנאום מיוחד שנשא בוועידת אשמורת השנייה למנהיגות למנהלי מוסדות החינוך של הסתדרות המורים את חזון הכהונה שלו לחמש השנים הבאות, עד לסיום כהונתו כנשיא מדינת ישראל בשנתה ה־80.

בפתח דבריו אמר הרצוג: "אני רואה לנגד עיניי את השסעים והקרעים שבתוכנו, שהולכים ומעמיקים, ולא יכול שלא להיזכר בכך שפעמיים בהיסטוריה - בימי ממלכות בית דוד והחשמונאים - קמה מדינה יהודית בארץ ישראל; ופעמיים היא קרסה לפני שהגיעה לשנת השמונים שלה. הרשו לי להדגיש בתוקף: אינני נביא זעם וחורבן. לא הייתי ולא אהיה. אני מאמין גדול בחוסנה של מדינת ישראל, ובכוחות של העם הנפלא שחי כאן. אבל אין בכך לגרוע מהעובדה שאנו עומדים בפני שעת מבחן גורלית, שתשפיע עלינו – על עמנו ועל מדינתנו. אנחנו חייבים להתעשת, לקחת אחריות ולהגן על מה שבנינו פה".

"רוב אזרחי ישראל סבורים שאנו מפולגים מבחינה לאומית, אידיאולוגית ודתית, וחשים בהתרופפות הסולידריות הישראלית. הקושי שלנו – הבוגרים - לנהל מחלוקת, משפיע ישירות על ילדינו. נוצר לקסיקון מחלוקת חדש, אלים ורווי שנאה, ומחוסר יכולת לנהל מחלוקת באופן מכבד, התדרדרנו למצב שבו יש קפיצה דרמטית, מחרידה!, באלימות במרחב הציבורי בישראל".

עוד אמר הנשיא: "עלינו לזכור שאנו חולקים מולדת, חולקים בית; שחיינו, גורלנו ועתיד ילדנו שזורים יחד זה בזה. מדינת ישראל צריכה ויכולה להגיע אל שנת ה-80 – אל גיל הגבורות – כשהיא מלוכדת יותר ומפולגת פחות, כשהיא, כשאנו – עוסקים בלי פחד במחלוקות שבתוכנו, כך שיצמיחו ויבנו אותנו. ההבנה העמוקה של ערכה העצום של מחלוקת לשם שמים, הייתה תשתית לקיום עמנו במשך הדורות וכמובן חלק הכרחי בדמוקרטיה. אבל צריך לדעת איך לנהל את המחלוקת, בין אם זה מחלוקת בין אנשים, בין קהילות, ואפילו בין רשויות השלטון; והיום – נדמה שלא רק שכחנו איך להסכים, אלא שאנחנו לא מצליחים אפילו להתווכח".

"עלינו לחתור להסכמות רחבות ולא להכנעות. התנהלות של משחק סכום אפס מאיימת על כולנו, שהרי מי שיכניע היום, יוכנע מחר, ולהיפך; וכך לא אלו ולא אלו יזכו להגנה עקבית ותמידית על ערכיהם", הוסיף.

נשיא המדינה יצחק הרצוג בוועידת אשמורת של הסתדרות המורים (צילום: אבשלום ששוני)
נשיא המדינה יצחק הרצוג בוועידת אשמורת של הסתדרות המורים (צילום: אבשלום ששוני)

לאחר מכן התייחס לרפורמה במערכת המשפט ואמר: "השיח הדחוף ביותר בעת הזאת נוגע לרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה, אשר מעוררת מחלוקת קשה וחששות כבדים בקרב חלקים נרחבים בציבור. עמדתי הנחרצת, אותה כבר הבעתי, היא שיסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית – ובהם מערכת המשפט, וזכויות וחרויות האדם והאזרח - הם מקודשים; ועלינו לשמור עליהם - ועל ערכיה של מגילת העצמאות - מכל משמר. הרפורמה המשפטית שעל הפרק היא דרמטית, וכשהיא נעשית במהירות גדולה, וללא הידברות בין חלקי הציבור ובין נציגי הרשויות, היא מעוררת התנגדות גדולה וחרדה קשה לעתיד הדמוקרטיה שלנו בקרב ציבורים רחבים בעם – תהליך שמוביל אותנו למצב מסוכן".

עוד אמר, כי "מותר וראוי למתוח ביקורת על כל אחת מהרשויות, וחשוב להבין את עומק התסכול הכעסים והכאבים שעומדים בבסיס הביקורת. לגיטימי לקיים דיון מעשי על גבולות הגזרה ומערכת היחסים בין הרשויות – ממש כמו שקורה בדמוקרטיות רבות בעולם. אבל בהידברות. בהקשבה. בלי לפרק את היסודות שלנו, בלי לשפוך את התינוק עם המים, בלי לערער את התשתיות שבנינו בעמל כה רב. אני מתבונן על החברה הישראלית, על האזרחים, ועל המערכת הפוליטית והציבורית; אני רואה את המחנות ערוכים ומוכנים לכל אורך החזית לעימות כולל על דמותה של מדינת ישראל; וחרד מכך שאנחנו עומדים על סף מאבק פנימי שעלול לכלות אותנו".

"כידוע, אני פועל מזה שבועות ארוכים בניסיון למנוע משבר חוקתי היסטורי ולעצור את המשך הפילוג בעם. בית הנשיא הוא אולי המקום היחידי היום שמצליח לשמר את אמון הצדדים ולשמש אכסניה מוגנת להידברות עניינית בתוככי המחלוקת הזאת. זהו המקום בו נעשים היום – היום ממש, ובכל יום בשבוע האחרון ובאלה שקדמו לו - הניסיונות המרכזיים ואולי היחידים, להחליף עימות כוחני של משחק סכום אפס, בכינון מנגנון שיאפשר לנהל את המחלוקות ואולי אף לפתור אותן לשנים קדימה, באופן שישמור על אחדות העם ועל מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית", הוסיף.

"אני מקדיש למאמצים אלו את כל כוחי ואין בכוונתי להרים ידיים", המשיך הרצוג. "כפי שכבר אמרתי - אינני בטוח בהצלחת המהלך, אבל אני עושה את המיטב והמרב. התשתיות שיצרנו בשנה האחרונה מסייעות לנו במאמצים הבלתי פוסקים הללו. אני מאתר סימנים ראשוניים של רצון טוב, ומקווה שנגיע לתוצאות שמושתתות על שיח ענייני ומכבד בין הרשויות, ועל הקשבה לציבור ולחששותיו".

לסיום אמר הנשיא: "אני פונה מכאן למובילי המערכות והרשויות וקורא: כולנו מתחת לאלונקה הזאת. כולנו דואגים למדינת ישראל. כולנו מחויבים למדינת ישראל. גלו אחריות. אל תעזבו את האלונקה, ואל תדחקו אף אחד החוצה! קחו את הזמן הדרוש לטובת השיח הקריטי הזה. פנו להידברות – בלב פתוח ובנפש חפצה. היעדר ההידברות - קורע אותנו מבפנים, ואני אומר לכם בבירור: חבית הנפץ הזאת עומדת על סף פיצוץ. זוהי שעת חרום, והאחריות – מוטלת עלינו".

בשנה האחרונה מקפיד הנשיא להקדיש את מרב המשאבים העומדים לרשותו לעיסוק באחדות העם, ופועל ללא לאות ובדרכים שונות ומגוונות בכל חלקי החברה בישראל, מכל התפיסות, האמונות, הדתות, המפלגות, הזרמים ואורחות החיים, כדי להיות אוזן קשבת ולעתים גם קול למי שחשים שקולם אינו נשמע, ולהביא צדדים שונים בעימותים להידברות אינטימית ואפקטיבית שתפתור משברים, תאחה את הקרעים ותמנע אלימות.

כיום, בית הנשיא הוא המקום היחיד שזוכה לאמון של כלל הצדדים בחברה הישראלית ומסוגל לקיים התדיינות בנושאים השנויים במחלוקת. בתוך כך, בשבועות האחרונים מקיים הנשיא פגישות ודיוני עומק דיסקרטיים עם כלל הצדדים הנוגעים לנושא הרפורמה המשפטית המוצעת על ידי הממשלה, במטרה להביא להסכמות רחבות ככל הניתן.

במסגרת התוכנית ״מחליפים מילה" יבוצעו מהלכים אקטיביים להחלפת דעות, עיסוק במחלוקות, כולל מחלוקות קשות ונפיצות, וקיום שיח ענייני, עמוק, כנה ואמיץ אחד עם השנייה. בד בבד, יפעל המוסד להחליף את לקסיקון הקיטוב ביננו הנושא מילים של שנאה, היפרדות ואלימות למילים של הכלה, הקשבה וקבלה.

במסגרת כך, בשבועות האחרונים מוקם וכבר החל לפעול בבית הנשיא ״המרחב״, בית לדיונים דיסקרטיים וייחודיים, שבו יידונו וכבר נידונות – יחד עם מנהיגים וגורמי מפתח, ובאופן מקצועי ומעמיק - סוגיות רגישות ומרכזיות. בכך, רואה נשיא המדינה את בית הנשיא כבעל תפקיד מרכזי, ביצירת תשתית איתנה לתרבות מחלוקת ישראלית בונה ומכבדת.

ההקמה של "המרחב" מגיעה לאחר שבשנה האחרונה בבית הנשיא התקיים מיזם ניסיוני, בראשות נשיא המדינה, שבו נערכו שיחות ודיוני עומק בסוגיות נפיצות באופן שהביא לפתרונות מעשיים והרגעת הרוחות. כן יוקם בבית הנשיא מרכז חינוכי חדשני שישאף להעמיק ולבסס את השייכות של כל הקהילות בישראל לחברה ולמדינה, ולסייע במפגשים בין קהילות שונות וביצירת שיח ביניהן.