מיזם "שבת ישראלית" שיזם שר התרבות והספורט היוצא חילי טרופר, המאפשר למשפחות לבקר באתרי מורשת ברחבי הארץ ללא תשלום, ייעצר עם תחילת כהונתו של השר הנכנס מיקי זוהר, כך פורסם אתמול. הבוקר (שני) התייחס השר זוהר לפרסום שעורר סערה, כשכתב בטוויטר: "מעולם לא אמרתי ולא העלתי בדעתי לבטל אירועים או לשלול מימון של מוסדות תרבות הפועלים בשבת".

ראש מועצה אזורית הגליל העליון: המדינה תפסיק לסבסד אירועי מיזם "שבת ישראלית"

"אז אחרי הספין התקשורתי השקרי, הנה האמת כפי שהיא", כתב זוהר. מעולם לא אמרתי ולא העלתי בדעתי לבטל אירועים או לשלול מימון של מוסדות תרבות הפועלים בשבת. להפך, עם כניסתי לתפקיד הבהרתי חד משמעית כי נשמור על הסטטוס קוו ועל החופש של אזרחי ישראל ובין היתר גם הבהרתי  שהמשרד מתקצב וכך גם יימשך, אך לא ניזום אותם. בדיוק כפי שעיקרון השוויון מחייב ובהתאם לסטטוס קוו. צר לי שחלק מכלי התקשורת משתפים פעולה עם הספינים השקריים של גורמים באופוזיציה במטרה להפחיד את הציבור במקום לשקף לו את האמת. אבל אתם מכירים אותי. אני לא נרתע מהתקפות ואמשיך לדבוק בעקרונות ובערכים עליהם חונכנו".

יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד התייחס לפרסום לפיו המיזם ייעצר כשכתב בחשבון הטוויטר שלו: "שבת ישראלית היא מיזם של אחדות ישראל. הוא לא פוגע באיש, הוא מכבד את השבת, את התרבות הישראלית ואת המסורת היהודית. הביטול שלו הוא פגיעה בפריפריה וכפיה דתית מהסוג הגרוע ביותר. אני קורא לשר מיקי זוהר לבטל את ההחלטה כדי למנוע עוד קרע בעם ישראל".

"אי אפשר להגיד לאנשים איך לחיות"

קודם לכן התייחס גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית גליל עליון, לפרסום מאתמול בתוכנית "שבע תשע" עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM, ואמר כי "במידה והמדינה תעצור את הסבסוד, נמשיך לאפשר לאנשינו לצרוך תרבות, גם אם זה יהיה על חשבון התקציב שלנו".

"מדובר על הודעה שקיבלנו בחמישי האחרון, לגבי שני פרויקטים מאוד חשובים", אמר זלץ בפתח הראיון והסביר: "אחד, זה פרויקט שמביא מופעים והצגות קטנות ואינטימיות עד ליישובים שקרובים לגבול ורחוקים מתל אביב. אחד מהרעיונות להביא את ההופעות ליישובים במהלך השבת, היה שלא צריך שאנשים ייסעו, אלא יקבלו את התרבות בבית, וגם שומרי שבת יוכלו ליהנות מתרבות".

ראש המועצה המשיך: "עד עכשיו, היוזמה שהייתה בשביל להביא את התרבות ליישובים הרחוקים, וגם לאפשר לכולם ליהנות מהם, הייתה עם 90% סבסוד של המדינה. ההודעה שקיבלנו , היא לא הודעה: 'אל תעשו יותר את המופעים האלה', אלא הודעה: 'אם תעשו מופעים כאלה בין כניסת השבת ליציאתה של השבת לא תקבלו סבסוד'".

"יש כנראה רשויות שהמשמעות אצלן היא לוותר, אנחנו לא נהיה שם", אמר, והוסיף: "את הנושא של יצירה, רכישה, או אפשרות ליהנות מתרבות - אף אחד לא יעצור. במידה וזה לא ישתנה, אנחנו נמשיך לאפשר לאנשים שלנו ליהנות ולצרוך תרבות, גם אם זה יהיה על חשבון תקציבנו. אסור לתת לאירועים האלה ולהחלטות האלה לשנות את העולם הערכי, העולם המוסרי, דרך החיים שלנו. כל אחד צריך לחיות כפי שהוא בוחר".

לדבריו, "המופעים האלה הם מופעים יותר קטנים, זה מופעים שיכולים להיות 5,000 , 10,000 שקלים. אם עד עכשיו אנחנו שילמנו 500, 1,500, גם על מופעים יותר גדולים, אז עכשיו מדובר על לשלם 10,000, 15,000, תלוי מופע, אבל זה לא מופע אחד".

זלץ ציין שגם ביקורי עם ישראל בפריפריה נפגעו: "רוצה להדגיש את זה - 'שבת ישראלית' זה הפתיחה בחינם במהלך השבת של הגנים הלאומיים, המוזיאונים, חצר תל-חי. הגיעו מאות ואלפי אנשים, שכבר ממילא הגיעו לצפון, ואז הכניסו גם את הגן הלאומי והמוזיאון לסדר היום שלהם. עכשיו גם זה ייפסק".

לאחר מכן נשאל האם מתוכננת מחאה בנושא, ועל כך השיב: "ננסה מהר ככל האפשר, לקיים פגישה ולהסביר. לפעמים אנשים שחיים בתל אביב, לא בדיוק מבינים עד הסוף את משמעות ההחלטות שלהם. יכול להיות שאם נסביר בצורה אינטליגנטית ונכונה למי שמקבל את ההחלטות, אז ישנו את ההחלטה הזו, וזה מה שאני מקווה שיקרה. ביקשנו בשבוע הקרוב להיפגש עם השר והצוות שלו, אני מקווה שזה יקרה".

לסיום אמר: "אני חושב ומאמין, שכשנסביר את המשמעויות, לאן זה מגיע ומוביל, אז יבינו שהמדינה צריכה להמשיך לתת לאזרחיה לחיות על פי שיקול דעתם ובחירתם, ולא להגיד לאנשים מה מותר לכם ומה אסור לכם. אנחנו במדינת ישראל, לא בטורקיה ולא בצפון קוריאה, אי אפשר להגיד לאנשים איך לחיות, צריך לאפשר להם בתוך גבולות הגזרה לחיות על פי הערכים שלהם".

סייעה בעריכת הכתבה: ירדן חדד, 103FM