המפלגות השונות בכנסת התכנסו היום (שני) לישיבות הסיעה השבועיות. יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, נאם בישיבת סיעת "יש עתיד" והציע פשרה בנוגע לרפורמה המשפטית של שר המשפטית יריב לוין. לאחר מכן, הבהיר לפיד בפוסט בפייסבוק כי "לפעמים השיח הציבורי שלנו מייאש ממש, לא הצעתי שום פשרה", וטען מדוע ועדה נשיאותית תעצור את הרפורמה.

בפוסט בחשבון הפייסבוק, כתב לפיד: "דקות אחרי שהצגתי את הצעתי לכונן ועדה נשיאותית שתגן על המערכת המשפטית מפני האסון שהממשלה מנסה להמיט עליה, יצאו הכותרות והאמירות לפיהן 'לפיד מציע פשרה עם הממשלה'. לא רק שזה לא נכון, ההצעה שלי אמרה בדיוק את ההיפך! הצעתי להוציא את הנושא מידיה של ממשלה עבריינית שיש לה אינטרסים זרים, ולהעביר אותו לידי ועדה ציבורית בלתי תלויה שאותה יכונן הנשיא".

"ועדה נשיאותית כזו תזכה לאמון הציבור וגם תעצור את התהליך ההרסני שבו ראש ממשלה עם כתבי אישום פליליים חמורים ושרים שהורשעו בעבירות חמורות מפרקים את מערכת המשפט הישראלית ודורסים את כל המבנה הדמוקרטי שלנו. ועדה נשיאותית תראה זאת כחובתה לשמור על הפרדת הרשויות, על עצמאות בית המשפט ועל שלטון החוק. כל הדברים שהממשלה הנוכחית מנסה לפרק ולנתץ", הוסיף.

"הוועדה הנשיאותית תמנע קרע נורא בעם ישראל"

מוקדם יותר, יו"ר האופוזיציה נאם בישיבת הסיעה ואמר: "הצעתי לנשיא הרצוג להקים ועדה נשיאותית בלתי תלויה, שתגבש הצעה אמיתית, מאוזנת ושקולה, לתיקון ושיפור מערכת המשפט, ולהסדרת היחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת. הנשיא בוחן בימים אלה את הרעיון. אני מאמין ומקווה שהוועדה הנשיאותית אכן תוקם ותמנע קרע נורא בעם ישראל ואת הרס הדמוקרטיה שלנו".

עוד אמר, כי "פירוק ודריסת מערכת המשפט שאותה הממשלה דוחפת בכל הכוח קורעת לגזרים את החברה הישראלית. גם אנשים ששנים דיברו על רפורמה משפטית, מבינים שזו לא רפורמה. זה הרס הדמוקרטיה. אין חולק על כך שיש מה לתקן במערכת המשפט, אין מערכת שאין מה לתקן בה, אבל רפורמה שאותה מוביל ראש ממשלה שנאשם בפלילים, ושרים שהם עבריינים מורשעים, היא רפורמה שאי אפשר להאמין לה".

"אם רוצים לשפר ולתקן את ליבת מערכת שלטון החוק שלנו, מי שמתקן צריך להיות מעל לכל חשד. התיקון לא יכול להיעשות בידי נאשמים ומורשעים. הוא לא יכול להיעשות בידי מי שיש להם אינטרסים זרים. הוא לא יכול להיעשות בחופזה, בלי איזונים ובלי בלמים, כדי לפתור בעיות פוליטיות. שוחחתי על כך בשבוע שעבר ושוב השבוע עם נשיא המדינה יצחק הרצוג. הצעתי לנשיא הרצוג להקים ועדה נשיאותית בלתי תלויה, שתגבש הצעה אמיתית, מאוזנת ושקולה, לתיקון ושיפור מערכת המשפט, ולהסדרת היחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת", הוסיף.

לסיום אמר, כי "ועדה נשיאותית תוכל לשמוע את כל הצדדים, את בית המשפט, את הממשלה, את האופוזיציה, את האקדמיה. במקום הדהירה הפרועה שאנחנו רואים היום, היא תקיים הליך סדור שבסופו תונח על השולחן הלאומי הצעה מאוזנת שתשפר במקום להרוס, תתקן במקום לשבור. הנשיא בוחן בימים אלה את הרעיון. אני מאמין ומקווה שהוועדה הנשיאותית אכן תוקם ותמנע קרע נורא בעם ישראל ואת הרס הדמוקרטיה שלנו".

יצוין כי כחלק משיחות שמקיים נשיא המדינה יצחק הרצוג בשבועות האחרונים במטרה למנוע משבר חוקתי ולעצור את המשך הפילוג בעם, שוחח הרצוג גם עם לפיד. 

"לא נסכים לפשרה על הדמוקרטיה"

יו"ר העבודה מרב מיכאלי התייחסה להצעתו של לפיד בפתח ישיבת סיעתה ודחתה אותה בתוקף: "לא נסכים לפשרה על הדמוקרטיה". עוד הוסיפה השרה לשעבר: "200 אלף מפגינות ומפגינים, חברות וחברים, לא רוצים ועדה בלתי תלויה, הם לא רוצים לשאת ולתת עם נאשם, והם צודקות וצודקים.

"להציע הצעות לנתניהו, לא משנה אם באופן ישיר או דרך מתווך כזה או אחר, זה להיכנע לו. אני מאוד מאוד מוטרדת מהקולות שמשמיעים גנץ ולפיד, לפיד וגנץ. אלה בדיוק הקולות שהמפגינים שלנו מתנגדים להם. אלה בדיוק הקולות שמרפים את ידיהם ועלולים לגרום להם להישאר בבית. לא לפשרה עם נתניהו. אנחנו אומרות בצורה חד משמעית, לא לפשרה עם נתניהו, לא למשא ומתן עם נתניהו, לא להצעות מתנחמדות לנתניהו, לא להתרפסות בפני נתניהו".

"אי אפשר להגיע לשום פשרה"

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, קרא גם הוא לראשי האופוזיציה במליאת הכנסת: "צאו מהסרט-אי אפשר להגיע לשום פשרה בנושא רפורמת המשפט. אתם אומרים שהממשלה רוצה להביא את ישראל לדיקטטורה -100%, אז איזה פשרה אתם רוצים? 50% דיקטטורה".

מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)
מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)

בנוסף, לפיד המשיך לתקוף את פעילותם של חברי הקואליציה במליאת הכנסת והפעם השר לביטחון לאומי, חבר הכנסת איתמר בן גביר, היה על הכוונת: "יש לי שאלה למליאה: איפה בן גביר? ששה פצועים בארבעה אירועי ירי בלוד. איפה הוא? לפני הבחירות אנחנו יודעים מה היה קורה. אחרי חמש דקות הוא שם. אינסטגרם, טיקטוק, ראיונות בכל הערוצים, מבטיח לנו שאצלו לא יהיו דברים כאלה. הוא היה גומר את זה ביום. בפסגת זאב ילדה נפגעה מירי תועה. ילדה. בת שבע וחצי. ישבה בבית, ירו לתוך הביתה שלה".

"אני משאיר לכם לדמיין את סדרת הצילומים של בן גביר עם ילדה כזו לפני הבחירות. עכשיו השר נעלם. בטחון פנים זה עניין רציני. טיפול באלימות זה עניין רציני. זו מכת מדינה. אנשים רציניים צריכים לטפל בו. מומחים בתחום הפעלת הכוח, לא מומחים באינסטגרם וטיקטוק. בן גביר עשה קריירה מלרכב על הפחדים של האזרחים. הפחדים מוצדקים, אבל באיזה עולם הוא הפתרון? באיזה עולם הפתרון לאלימות בחברה הישראלית הוא עבריין מורשע שעשה את כל הקריירה שלו בצילומי סלפי, שהנסיון היחיד שלו בתחום המשטרתי הוא זה שהוא היה עצור בלי סוף פעמים?"ץ

בתוך כך, בפתח סיעת המחנה הממלכתי, אמר יו"ר המפלגה, בני גנץ: "החדירו סוסים טרואינים למערכת הביטחון – קורא לראש הממשלה להכפיף את השר סמוטריץ' לשר גלנט במשרד הביטחון באופן מלא ולבטל את סמכויותיו או לבטל את מינויו ולהוציא אותו מהמשרד".

עוד אמר גנץ: "כפי שהזהרתי - לצה"ל חייב להיות מפקד אחד, ולמערכת הביטחון יש שר ממונה אחד. העובדה שהגענו למצב שניתנות הנחיות סותרות בנוגע לפעילות מבצעית שגרתית של פינוי מאחז – הן תמרור אזהרה לראש הממשלה ולשר הביטחון שהפוליטיקה חודרת עמוק לתהליכי קבלת ההחלטות".

הוא המשיך ואמר, כי "אין ולא יכול להיות שר ביטחון ב', אין ולא יכול להיות מפעיל כוח אלטרנטיבי ביהודה ושומרון. אני קורא לראש הממשלה לעצור את הפארסה - ולקחת עכשיו מידי סמוטריץ' את כל הסמכויות ולהכפיפו לשר הביטחון באופן מלא, או לבטל לאלתר את מינויו כשר במשרד הביטחון. אני קורא לו להודיע לבן גביר שמג"ב איו"ש היה וישאר חלק מהכוח האורגני של פיקוד המרכז. אני קורא לו לעשות את זה כעת,  לפני שיהיה מאוחר מדי. לפני שנעמוד במבחן משמעותי שבו הסכמים קואליציוניים וצרכים פוליטיים, יפגעו במשימה המבצעית ויפגעו בביטחון אזרחי ישראל. אל תשחקו בביטחון".

בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)
בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)

סמוטריץ' משיב לגנץ: "תמיד קשה לאליטה שמזיזים לה את הגבינה לקבל את זה" 

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', השיב לגנץ בישיבת סיעתו ואמר: "שמעתי עכשיו את בני גנץ מכנה אותי סוס טרואיני במערכת הביטחון. אני רוצה לומר לגנץ שאני לא נבהל, תמיד כשמזיזים אליטה את הגבינה קשה לקבל את זה. קשה לגנרל כמו גנץ את העובדה שאנחנו נכנסים ליהודה ושומרון, מפסיקים את הממשל הצבאי, לוקחים אחריות על האוכלוסיות, גם הערבית. בני אנחנו מבטיחים לך שנמשיך לעשות דברים טובים ולשנות. אופוזיציה לוחמת זה דבר טוב זה חלק מדמוקרטיה".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)

עוד אמר סמוטריץ', כי "במשא ומתן דרשנו לקבל את האחריות על ההתיישבות ביהודה ושומרון ועל המנהל האזרחי כדי לעשות שינוי אמיתי בשטח. הגיע הזמן שתושבי יהודה ושומרון יפסיקו להיות אזרחים סוג ב' שחיים תחת משטר צבאי ויזכו לקבל שירותים אזרחיים באיכות גבוהה כמו כל אזרחי ישראל. לכן אנחנו מתכוונים לפעול להוציא את כל הנושאים האזרחיים מידי הצבא. בנוסף ראינו בשנים האחרונות שיש השתלטות פלסטינית פרועה על השטחים הפתוחים כשהמטרה שלה היא הקמת מדינה פלסטינית דה פקטו. גם מול זה אנחנו נאבק בנחישות.
הצעדים שאנחנו רואים לפינוי הבנייה הפלסטינית הלא חוקית בימים האחרונים זה מעט מדי ומאוחר מדי".

"אנחנו מתכוונים לעשות שינוי כיוון ומהפכה בכל נושא האכיפה של הבנייה הפלסטינית הלא חוקית, כולל בחאן אל אחמר ובכל מקום שבו זה יקרה. הדבר הזה נקבע בהסכמים הקואליציוניים. אתם יודעים שאצלנו מה שאתה בוחר זה מה שאתה מקבל, ולכן אנחנו נעמוד על כך שההסכם יכובד במלואו. שוחחתי על כך עם ראש הממשלה יחד עם ראשי מפלגות הקואליציה ואני סמוך ובטוח שראש הממשלה יפעל באופן מיידי כדי להבטיח שכל שרי הממשלה יכבדו את ההסכמים הקואליציוניים", הוסיף.

לאחר מכן התכנסה סיעת יהדות התורה בראשות יצחק גולדקנופף ומשה גפני. גפני נשא דברים ואמר כי "המאבק הוא לא מאבק של הרב דרעי, הוא יורד לשורשו של עניין כיצד תיראה ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. נלחמים ועושים הפגנות נגד ביבי. התקשורת היא לגמרי שלהם ללא ספק. בין יתר הטיעונים של אהרן ברק יש חור שחור לגבי זהותה היהודית של המדינה. הוויכוח הוא האם ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית".