על רקע הסערה הפוליטית: ישיבתה השבועית של סיעת ש"ס הפכה היום (שני) למפגן תמיכה ביו"ר המפלגה אריה דרעי, לאחר שפוטר מתפקידיו כשר בעקבות פסילתו בבג"ץ. במהלך הישיבה נאם דרעי לראשונה דברים מאז פיטוריו מתפקידי שר הפנים והבריאות, והצהיר דרעי כי "לא הזהירו את נתניהו שמדובר בחוסר סבירות, חושש שהכשילו אותו בכוונה".

בהמשך נודע כי אחרי פיטורי דרעי הוחלט כי מיכאל מלכיאלי יכהן כשר הפנים, בעוד חיים ביטון יכהן כשר הבריאות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהצטרף לישיבה, אמר: "חברי ואחי אריה דרעי, אנחנו נתונים בשיטפון של תעמולה שקרית וכוזבת, אינסופית. הקו המנחה שלה הוא 'הקץ לדמוקרטיה'. ובכן, לא בקץ הדמוקרטיה אנחנו עוסקים אלא בהצלת הדמוקרטיה, אמר נתניהו.

"מהי דמוקרטיה? היא קודם כל שלטון הרוב וכיבוד זכויות הפרט. איך אתה מבטיח ששלטון הרוב גם יגן על זכויות הפרט? איך מיעוט לא משתלט על הרוב? על ידי איזון בין שלוש הרשויות - הרשות השופטת, המחוקקת והמבצעת.  האיזון הזה הופר במדינת ישראל בעשרות השנים האחרונות. אתם לא תדעו שהוא הופר כי בערוצי התעמולה לא אומרים לכם את מה שאמר העיתון 'וול סטריט ג׳ורנל' שאומר שבישראל קיים דבר שאין באף דמוקרטיה, אין חוסר איזון כזה באף דמוקרטיה, ולכן האפשרות לשמור על זכויות הרוב והפרט הושלכה הצידה. אנחנו באים להחזיר את האיזון הזה לישראל שהייתה פה במשך 50 שנותיה הראשונות ואז אף אחד לא אמר 'קץ לדמוקרטיה'", הוסיף ראש הממשלה.

עד אמר, כי "אנחנו במאבק מול תעמולה שקרית שאין כדוגמתה שניזונה כל הזמן מבערות וגם משקר מכוון. אנחנו לא נרתעים ולא נירתע. ההחלטה אילצה אותנו שהשר אריה דרעי לא יכהן כרגע בממשלה, אבל אני לא מתכוון לוותר עליו. כי זה לא צודק. 400 אלף איש הצביעו בעד דרעי לשר בכיר, אין אחד משני מיליון המצביעים שלנו שלא רצו לראות את דרעי בממשלה שלנו. לכן הייתה פה פגיעה קשה בדמוקרטיה ואנחנו נתקן את זה".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר השתתף גם הוא בישיבה ואמר כי "אם דרעי היה חובר לממשלת בנט-לפיד, זה לא היה קורה. אנו מחויבים שאריה יחזור לקדמת הבמה כמה שיותר מהר. לא נכנע לשום לחץ או אג'נדה".

דרעי: "ניסו להכשיל את רה"מ"

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, נאם ואמר: "אני רוצה להתחיל את הנאום בהתנצלות, אני רוצה להתנצל לפני כל אלה שאכזבנו אותם אתמול בישיבת הממשלה, אכזבנו אותם בזה שבאתי אתמול לישיבה כדי להעביר את סל הבריאות שהיה כל כך נחוץ, מתנצל שאכזבנו אותם, שראש הממשלה נתניהו שציפו ממנו שיעשה תרגילים ולא יפטר ויתחמק וישמע לעצות כאלה ואחרות, עשה את זה אמנם בכאב גדול, בצער, במחאה, פיטר, וקיבלנו את המכתב, והקואליציה ממשיכה והממשלה ממשיכה והכל יבוא על מקומו בשלום, אנחנו פועלים כחוק, אנחנו לא אנרכיה ולא ניתן לישראל ליפול לאנרכיסטים שזועקים מעל כל במה".

דרעי המשיך: "אתם האמנתם שפקידים במדינת ישראל שמונו על ידי הממשלה יושבים בחדרים ודנים האם להכריז נבצרות, האם לעשות הפיכה שלטונית פשוטו כמשמעו, ואנחנו, שבאים כחוק לעשות רפורמה, להחזיר את המשילות בחזרה לרשות המחוקקת, קראתי את פסק הדין, יש לי כמה היערות - הכנסת מינתה, איפה חוסר הסבירות הקיצוני של הכנסת? איפה 63 ח"כים שפעלו, איפה חוסר הסבירות הקיצוני שלהם? הם נבחרו כחוק. איך רה"מ נתניהו, שחשב שאחרי הבחירות, כאשר העם אמר את שלו, אחרי מספר שנים של חוסר משילות בישראל, כשסוף סוף יש קואליציה יציבה, אף אחד לא הזהיר את ראש הממשלה שהוא פועל בחוסר סבירות קיצוני כאשר הוא הגיע ונתן את המינוי של ראש מפלגה עם 11 מנדטים".

דרעי ונתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
דרעי ונתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

עוד ציין: "אף אחד לא הזהיר את נתניהו, פתאום עכשיו ראש הממשלה עומד ודנים האם הוא פעל בחוסר סבירות, אף אחד לא הזהיר אותו, אני חושש, אולי מישהו רוצה להכשיל אותו בכוונה. בבית משפט - דנים בדיני הראיות, אבל איך אפשר להגיד לרה"מ ישראל שהוא פעל בחוסר סבירות קיצוני, ארבעה שופטים, אומרים שרה"מ פעל לא בחוסר סבירות, אז אם ארבעה שופטים עליונים חושב שראש ממשלה לא פעל בחוסר סבירות קיצונית, אז איך אפשר אחר כך להגיד שהוא כן פעל בחוסר סבירות ולבטל את רצון העם ורצון הציבור".

"זה ברור שאם כנסת ישראל, אם אנחנו רוצים באמת ובתמים לשרת את הציבור שבחר בנו, ואני באופן אישי כמי שהלך בראש מערכת בחירות, מחויבות ברזל לדאוג לכך שיחזירו בחזרה את הפתק וההצבעה שהאנשים האלה - זה נלקח מהם, אנחנו לא נמחול על כבודו של הציבור שלנו, ואנחנו נדאג שהכוח יחזור בחזרה לציבור".

"הטיעון הכי מרכזי והכי מושך נגד הרפורמה של לוין - אומרת ששלטון הרוב, התפקיד של ביהמ"ש זה לדאוג למיעוטים, המיעוט של השכבות החלשות זקוק למישהו שידאג לו? מי ידאג לו? אם אנחנו מדברים על סבירות, אנחנו לא "הציבור הנאור", לנו יש סבירות אחרת לגמריי. שיטת מינוי השופטים פסולה מאוד, שיטת הסבירות, דאגה למיעוטים, אז איפה, מי ידאג לכל השכבות החלשות, מי ידאג לזהות היהודית של מדינת ישראל, ואין סיכוי שהשוטפים שמתמנים היום ילכו לפי רצון העם בכל הנוגע לזהות היהודית. זה לא מאבק אישי שלי. אני נמצא כאן בגלל שיש לי מחויבות אמיתית, עבדנו קשה כדי להפיל את הממשלה הרעה", סיכם.

דרעי הוסיף: "הטיעון הכי מרכזי והכי מושך נגד הרפורמה של לוין - אומרת ששלטון הרוב, התפקיד של ביהמ"ש זה לדאוג למיעוטים, המיעוט של השכבות החלשות זקוק למישהו שידאג לו? מי ידאג לו? אם אנחנו מדברים על סבירות, אנחנו לא "הציבור הנאור", לנו יש סבירות אחרת לגמריי. שיטת מינוי השופטים פסולה מאוד, שיטת הסבירות, דאגה למיעוטים, אז איפה, מי ידאג לכל השכבות החלשות, מי ידאג לזהות היהודית של מדינת ישראל, ואין סיכוי שהשוטפים שמתמנים היום ילכו לפי רצון העם בכל הנוגע לזהות היהודית. זה לא מאבק אישי שלי. אני נמצא כאן בגלל שיש לי מחויבות אמיתית, עבדנו קשה כדי להפיל את הממשלה הרעה".

שר המשפטים לוין  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,הדס פרוש ויונתן זינדל פלאש 90)
שר המשפטים לוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,הדס פרוש ויונתן זינדל פלאש 90)

גם שר המשפטים יריב לוין נאם בסיעת ש"ס ואמר כי: "בדמוקרטיה מי שבוחר וקובע מי תהיה הממשלה ומי יהיו השרים וחברי הכנסת זה הציבור, זה העם. לפעמים באופן ישיר בבחירות ולפעמים באמצעות הכנסת, שנתנה אמון בממשלה ובשריה - לרבות הרב אריה דרעי. מקום שבו השופט קובע מי ראוי בעיניו להיות שר, על פי איזו חוות דעת שניתנת על ידי יועץ משפטי, זה דבר שאפשר לקרוא לו בהרבה שמות, דמוקרטיה זה לא. שלטון השופט זה לא שלטון החוק".

"במדינה דמוקרטית הדבר הבסיסי ביותר הוא לכבד את הכרעת העם, גם כשאתה חושב אחרת. כשיושבים אנשים ומשתמשים בכוח העצום שיש להם, של הרשות השופטת, וקובעים מי יהיה שר, זה דבר שאי אפשר לקבל. אני פונה לא רק לאזרחי ישראל שתמכו בנו, אלא גם לרבים רבים שלא תמכו בנו ולא תומכים ברב דרעי - המאבק הזה בהחלטות האלה של רשות שלא נבחרה, במקום של נציגי הכנסת, הוא מאבק של כולם. גם במי שלא תמך בש״ס. אריה, אני עומד איתך במאבק החשוב הזה. אנחנו ננצח בו, לטובת כל אזרחי ישראל", הוסיף.

גדעון סער בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
גדעון סער בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

שר המשפטים לשעבר, ח"כ גדעון סער בתגובה על ישיבת סיעת ש"ס: ״יום אחרי פיטורי דרעי מהממשלה הפכה ישיבת סיעת ש״ס למופע מביך ומביש של דה-לגיטימציה לפסק הדין של בית-המשפט העליון. על הפרק: קומבינה חדשה שתנסה להפר את פסק הדין ולמנות את דרעי. וזו בדיוק מהות ״רפורמת״ נתניהו-דרעי: שינוי שיטת המשטר לטובת האינטרסים האישיים שלהם.״

חה"כ מירב כהן בטוויטר: "‏רה"מ, יו"ר הכנסת, שרי החינוך, האוצר והמשפטים של מדינת ישראל עולים לרגל לישיבה של ש"ס כדי להעביר מסר לציבור: איו צורך לשמור על החוק, אם אתה חלק מהשלטון. אם לקחת שוחד, אם העלמת מיסים, אם שיקרת לביהמ"ש, זה לא נורא. נדאג "לתקן את מערכת המשפט" כדי שתוכל להיות שוב שר במדינת ישראל".