בצל הסערה הפוליטית: ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (שני) בישיבתה השבועית של סיעת הליכוד. במסגרת דבריו, התייחס לפעילות הממשלה בתחום ההתיישבות, ולעימות שאירע בקואליציה בעקבות פינוי מאחז "אור חיים" וכן לרפורמה המשפטית שאותה הציג שר המשפטים יריב לוין. נתניהו תקף את התקשורת ואמר: "אנו עומדים בפני צונאמי של ספינים".

בפתח דבריו, אמר ראש הממשלה: "אנחנו תומכים בהתיישבות. הכפלנו את ההתיישבות תחת שנים קשות מאוד. תחת הממשלה הקודמת הייתה השתוללות מוחלטת של בנייה לא חוקית פלסטינית בשטחי C. הם לא עשו כלום, העלימו עין ולא נקטו שום צעד. עכשיו באנו לשלטון עם הבטחה ברורה להתחיל לשנות את הכיוון, להיאבק נגד הבנייה הבלתי חוקית הפלסטינית, והתחלנו".

מאחז ''אור חיים'' (צילום: ללא)
מאחז ''אור חיים'' (צילום: ללא)

"אבל לא מתקנים שנתיים ביומיים, אין דבר כזה, אבל יש התחלה והיא חשובה. זה לא אומר שנאפשר בנייה בלתי חוקית ישראלית. הייתה לנו ישיבה של ראשי הקואליציה והייתה הסכמה מקיר לקיר על שני העקרונות הללו. אנחנו לא נקבל שאיש הישר בעיניו יעשה, אחרת זה אובדן שליטה מוחלט. ההסכמה הזאת שוללת את התקווה של יריבינו הפוליטיים על כך שיש פה איזו התפוררות - אנחנו מגובשים, חזקים ומאוחדים, גם בעניין הזה".

ראש הממשלה הוסיף: "אנחנו עומדים מאוחדים ומגובשים נגד צונאמי של ספינים. צונאמי של התגייסות תקשורתית שקרית שקשה להאמין שהיא מתרחשת במדינה דמוקרטית. הם אומרים שאנחנו ״הורסים את הדמוקרטיה״. לא! אנחנו מצילים את הדמוקרטיה. אני מפנה גם אתכם לעיתון החשוב בארה״ב, וול סטריט ג׳ורנל, שמסביר איך מה שקורה בישראל לא קורה בשום מקום אחר בעולם. הם אומרים - אין פה איזון. המהות של הדמוקרטיה זה שלטון הרוב ושמירה על זכויות הפרט. הדרך להבטיח זאת זה איזון בין הרשויות. בישראל האיזון הזה הופר קשות ב-25 השנים האחרונות". נתניהו גם התייחס לסערה סביב השר זוהר, וביטול אירועים בשבת. נתניהו אמר כי "הספין התורן: מיקי זוהר הולך לסגור את אירועי התרבות בשבת. אל תאמינו לספינים".

עוד ציין רה"מ נתניהו: "ישראל לפני 30 שנה לא הייתה דמוקרטית? בריטניה היא לא דמוקרטיה? העיוות הזה הוא דבר שאנחנו צריכים להתמודד איתו. ועכשיו יש דבר חדש, לא רק שאנחנו ״הורסים את הדמוקרטיה״ אנחנו גם ״הורסים את הכלכלה״. כאילו שאנחנו נפגע בזכות הקניין, בכיבוד חוזים - איזה אבסורד".

בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד (צילום: מרק ישראל סלם)

"זה אבסורד גם מסיבה נוספת כי בכל האינדיקציות כלכלת ישראל מוכיחה שהיא חזקה: לפני ימים אחדים, תחת הממשלה שלנו, נעשה גיוס לאגרות החוב של ישראל. רמת הביקוש הייתה פי 5. רצינו לגייס 2 מיליארד דולר וביקשו 10 מיליארד דולר. זאת אינדיקציה ראשונה. דבר שני, הריבית הייתה נמוכה יותר. דבר שלישי, מאז שעלתה הממשלה שלנו שער החליפין התחזק והשקל מתחזק מול הדולר".

"כלומר המשקיעים אומרים, עם הממשלה הזאת ועם האג׳נדה הזאת, אומרים: אנחנו מאמינים בכלכלת ישראל. אנחנו מובילים מדיניות כלכלית חזקה, מן החזקות בעולם. עשינו מהפכה כלכלית אדירה, אז שלא יטיפו לנו עם ספינים מגוחכים. יש לי חדשות בשבילכם: אנחנו ננצח גם את הספינים", סיכם.

כמו כן, שר התרבות והספורט, מיקי זוהר, נאם גם הוא בישיבה והתייחס לפרסום לפיו מיזם "שבת ישראלית" שמאפשר למשפחות לבקר באתרי מורשת ללא תשלום, ייעצר עם תחילת כהונתו. השר זוהר אמר: "אני כאן בגודל הטבעי, מה שנקרא, כדי להדגיש: לא הייתה כל כוונה להפסיק פעילויות בשבת. שקר מופרך. לא נתערב בחיי אנשים, בהחלטות שלהם, מה לעשות בשבת. לצערי, השר הקודם טרופר הפר את סטטוס קוו ויזם פעילויות בשבת".

"נמשיך לאפשר לאנשינו לצרוך תרבות"

בתוך כך, גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית גליל עליון, שוחח הבוקר עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM והתייחס לפרסום סביב השר מיקי זוהר. לדבריו, "במידה והמדינה תעצור את הסבסוד, נמשיך לאפשר לאנשינו לצרוך תרבות, גם אם זה יהיה על חשבון התקציב שלנו".

"מדובר על הודעה שקיבלנו בחמישי האחרון, לגבי שני פרויקטים מאוד חשובים", אמר זלץ בפתח הראיון והסביר: "אחד, זה פרויקט שמביא מופעים והצגות קטנות ואינטימיות עד ליישובים שקרובים לגבול ורחוקים מתל אביב. אחד מהרעיונות להביא את ההופעות ליישובים במהלך השבת, היה שלא צריך שאנשים ייסעו, אלא יקבלו את התרבות בבית, וגם שומרי שבת יוכלו ליהנות מתרבות".

מוקדם יותר, השר זוהר התייחס לסערה בחשבון הטוויטר שלו, וצייץ: "אז אחרי הספין התקשורתי השקרי, הנה האמת כפי שהיא. מעולם לא אמרתי ולא העלתי בדעתי לבטל אירועים או לשלול מימון של מוסדות תרבות הפועלים בשבת".