הסערה סביב היועצת המשטית גלי בהרב-מיארה נמשכת. גם לאחר ששלחה מכתב תגובה לראשי הקואליציה ובו הבהירה כי לא קיימה דיונים בדבר נבצרות ראש הממשלה, ישנם דיווחים כי בסביבת נתניהו יש מי שמייעץ לפטר אותה. יחד עם זאת, ראש הממשלה מתנגד בינתיים לבצע את המהלך.

כאמור, מוקדם יותר, שלחה בהרב-מיארה לראשי הקואליציה מכתב תגובה ובו הבהירה כי "בניגוד לנטען בתקשורת, לא קיימתי דיונים בדבר נבצרות ראש הממשלה". זאת, לאחר שראשי הקואליציה שלחו מכתב זועם ובו כתבו כי "אנו רואים לכן בדיונים שכאלו, ככל שיתקיימו, ניסיון הפיכה משפטית חסר סמכות ובלתי חוקי בעליל, בין שהוא מכוון לעתיד ובין שהוא מכוון לעת הזו. הוא אינו שונה מניסיון הפיכה בידי איש צבא סורר".

עוד כתבו ראשי הקואליציה: "לאחרונה התפרסמו בתקשורת מספר ידיעות לפיהן את מנהלת דיונים ביחס לאפשרות של "הוצאת" ראש ממשלת ישראל ל'נבצרות'. לתדהמתנו, לא הכחשת את הפרסומים עד לרגע זה. ניסיון להכרזה או הכרזה על נבצרות של מנהיג מכהן, מהווים ניסיון בלתי חוקי בעליל להדיחו ולהפיל ממשלה נבחרת וחוקית, ללא שבריר של הסמכה בחוק".

בנימין נתניהו (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)
בנימין נתניהו (צילום: ראובן קסטרו, וואלה!)

"שום תעתוע משפטי לא יעמוד מול הברור מאליו בכל המדינות המתוקנות: ראש ממשלה נבחר על ידי רוב העם ונציגיו. רוב אזרחי ישראל בחרו במפלגות הקואליציה ובראש הממשלה רק לפני חודשים ספורים. הכנסת, כנציגת הריבון, נותנת אמון בממשלה ובראש הממשלה. ולכן, לאף גורם אין סמכות להדיח את ראש הממשלה ולהפיל את הממשלה החוקית, למעט לעם ולנציגיו ועל פי חוק מפורש. כל קביעה אחרת, היא בלתי חוקית בעליל ודגל שחור מתנוסס מעליה".

"העם, נבחריו וממשלת ישראל לא יקבלו לעולם החלטה חסרת סמכות, שמשמעותה ביטול הבחירות בקלפיות, ביטול המשטר הדמוקרטי והתגברות בלתי חוקית על ריבונות העם ונציגיו. הנייר עליו תיכתב החלטה שכזו יהיה חסר ערך. הוא לעולם לא יגבר על כוחם של מיליוני פתקי הנייר שבאמצעותם הצביע העם".

התנועה לאיכות השלטון מסרה: "העובדה שהיועצת המשפטית רואה את הפגיעה החמורה בדמוקרטיה שנתניהו מבצע עם תכנית ההפיכה המשטרית שמוביל, ולמרות זאת לא ניהלה עד לרגע זה דיון על הוצאתו לנבצרות – היא זו שתמוהה מאוד. לא ההפך. על השיתוק שאוחז את שומרי הסף בשעה כה גורלית לדמוקרטיה הישראלית אנו עלולים לשלם ביוקר".

"אנחנו בעד שלטון החוק"

מוקדם יותר, חבר הכנסת ויושב ראש הליכוד העולמי דני דנון שוחח עם בן כספית ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM על רקע פינוי המאחז "אור חיים", וביקורו של דנון בכפר הבדואי חאן-אל-אחמר שבבנימין במטרה לחזק את הממשלה לקראת תשובת בג"ץ בנושא פינוי המאחז. 

דנון הגיב לקריאתו לפנות את חאן-אל-אחמר: "נכון, ביקרתי באתר יחד עם חברי הכנסת יולי אדלשטיין ומספר ראשי רשויות ונציגים מהאזור. אנחנו בעד שלטון חוק, אבל לא רק שיהודים בונים לא כחוק אלא גם שיש בנייה פלסטינית לא חוקית. שתהיה אכיפה אמיתית ולא בררנית. הרשות הפלסטינית כנראה עוקבים אחרי הטוויטר שלי, כי הגיעו בהמונים מאות אנשים, נציגים, שהגיעו ברכבים, דגלים וקיבלו את פנינו בצורה מכובדת". 

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לטענה כי גם נתניהו הבטיח לפנות, השיב דנון: "נכון, שש שנים, ואתה צודק שממשלות רבות דיברו ולא עשו. היום אמרתי בישיבת הסיעה - זה המבחן הראשון של הממשלה בנושא ההתיישבות. זה המבחן הראשון וכמו שביום שישי שהיה את הפינוי של המאחז הלא חוקי, אנחנו כמובן מגבים את שר היבטחון כי צריך לפעול על פי חוק אבל גם פה. זה מבחן מאוד חשוב מה תהיה תגובת המדינה לבג"ץ. או שתהיה תשובה אמיתית קצרה, שתוך X זמן היישוב הזה יפונה, ויש כבר קרקע חלופית לאותם אנשים שגרים במקום הזה. אבל יש פה גם עניין אסטרטגי, כמו שזה חשוב לנו זה חשוב גם לרשותה פלסטינית. האיחוד האירופי כמובן לוחץ אבל זה מבחן של ריבונות". 

לנושא הקהילה הבינלאומית והדעה הרווחת כי האירוע יכול להזיק לישראל, טען דנון: "בגלל מה שאתה אומר ואתה צדוק, זה הפך לסמל, אסור לקפל את הדגל. דווקא בסמל הזה כן להפגין את הריבונות שלנו ואל להתקפל. בשנה האחרונה נבנו 5400 מבנים בלתי חוקיים של פלסטינים בשטחי C, וזה לא במקרה. כן צריך לפי דעתי לא לוותר על הסמל, זה יקרין למקומות אחרים. גם כשטראמפ רצה להעביר את השגרירות לירושלים ראיתי איזה איומים של מה יקרה פה באזור, בסוף השגרירות עברה לירושלים והמשכנו בחיינו. לכן גם הפעם אני חושב שאנחנו צריכים לא לחשוש. אני כן בעד לבוא בדברים עם התושבים, להציע להם את הפיצוי, הבנתי שחלקם מוכנים להתפנות". 

בכל הנודע לפרסומים כי היועמ"שית מקיימת סדרת דיונים על אפשרות הוצאת נתניהו לנבצרות, תקף חבר הכנסת: "לדעתי זה אקדח לרקה, שבא ואומר 'שימו לב יש לנו כלי יום הדין'. היו תדרוכים שיצאו בסוף השבוע, ציפיתי שתהיה הכחשה אבל זה לא קורה. אם יש לייעוץ המשפטי השגות, שיבואו ויגידו 'אנחנו חושבים א', ב' וג''. זה לגיטימי. אבל לצאת באמירות של הוצאה לנבצרות של ראש ממשלה שנבחר והקים ממשלה ברוב של 64 מנדטים זה נראה לי מוגזם". 

על פסיקתו של בג"ץ בעניין דרעי: "זה אירוע מעניין, בסופו של דבר יש רצון בקואליציה להחזיר את דרעי לממשלה אבל זה לא קל וידרוש חקיקה, וגם אף אחד לא מבטיח שהחקיקה תהיה חסינה במבחן בג"ץ. אנחנו נכנסים לתקופה מאוד מאתגרת בין הכנסת לבית הדין, בית המשפט, עוד לפני שהרפורמה תעבור".

על ההנחיה של מיקי זוהר בנוגע לשבת ישראלית והחזרה בו, סיכם דנון: "אני חושב שאנחנו צריכים לעשות רפורמות אבל לא חייבים. לא כל שר צריך להגיד ש'עכשיו אני משנה'. חלק מהדברים שעשו אחרים גם נכונים וטובים. אני שמח שזוהר הבהיר את דבריו. הפרויקט הזה פרויקט מצוין. אני חושב שזה מצוין וצריך להנגיש יותר תרבות לעם ישראל ולא לצמצם את זה". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM