פרופ' משה חזן, בכיר בבנק ישראל שהודיע על פרישה פוליטית בעקבות השינויים הצפויים במערכת המשפט כתוצאה מהתוכנית של השר הנכנס יריב לוין, שוחח הבוקר (שלישי) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו בתכניתם ב-103FM והסביר מדוע החליט לפעול בדרך הזו.

שר המשפטים לשעבר על הרפורמה של יריב לוין: "ניסיון למהפכה נגדית"
שופט בדימוס על תוכנית יריב לוין: "עושים למערכת המשפט פוגרום"

"בסופו של דבר, הוויכוח פה הוא על המערכת שעוטפת את כל הכלכלה הישראלית. כל כלכלן מבין שכללי המשחק הם שיש הפרדת רשויות, יש ריסון של רשות מבצעת שהיא הממשלה, בישראל בעיקר על ידי המערכת המשפטית, ואלו חוקי המשחק. ברגע שמסכנים את המסגרת הזו, יכול להיות שהכלכלה הישראלית תחטוף זעזועים נוראיים. לכן נראה לי חשוב יותר להסביר מה הן ההשלכות הכלכליות של הרפורמה המשפטית", הסביר חזן בפתח הריאיון.

לשאלה כיצד הגיב נגיד בנק ישראל לפרישתו, השיב: "את זה תצטרך לשאול אותו. אני מכיר את אמיר ירון עוד הרבה לפני שאני הגעתי לבנק, לפני שהוא הגיע, מהרקע האקדמי שלנו. בסופו של דבר כל אחד עושה את הבחירות שלו. הוא הודה לי על השירות שלי. הוא לא ניסה להניע אותי מהחלטתי. אני לא חושב שהוא הופתע. אנחנו מכירים באופן אישי ויש דברים שבוערים והוא ידע שזה אני". 

בכל הנוגע ל'קש ששבר את גב הגמל', ענה חזן: "בסופו של דבר בחברות בוועדה הכלל הוא גם אם הוא לא כתוב - שאנחנו אמורים להיות ממלכתיים. אני לא יכול לשבת בשקט ולהיות ממלכתי. התחושה היא שהרפורמה הזו עלולה להביא לפה אסונות. בסופו של דבר יש פה איזשהו הסכם חברתי בין המדינה לאזרחים והמדינה צריכה להתחיל לחשוב על אזרחים כמו על לקוחות שאם לא טוב להם הם יכולים לקום וללכת. ואלו שיכולים לקום ללכת הם אלו שתורמים יותר לקופה הציבורית, ואם הם יתחילו לקום וללכת המצב פה פשוט יהיה קטסטרופה", תקף. 

לסיום, סיכם: "אני לא משפטן אז אני לא יודע אם אי אפשר לעשות שינויים כאלה ואחרים, אני כן יודע להגיד בצורה חד משמעית שהספרות הכלכלית מראה שכאשר מתירים את הרסן והפיקוח על הרשות המבצעת לא הדוק - מדינות מדרדרות לשחיתות, משקיעים מקטינים את ההשקעה שלהם ורמת החיים של התושבים יורדת בצורה משמעותית. אם אנחנו רוצים להפוך להיות רפובליקת בננות בבקשה, זו הדרך. אם רוצים לשמור על ישראל מדינה דמוקרטית, עם כלכלה מפותחת שנשענת בצורה מאוד משמעותית על הכלכלה העולמית דרך חדשנות ותעשייה מתוחכמת, אז צריך להבטיח לכל המשקיעים האלה שיש בית משפט שאוכף חוקים, שיש מי ששומר על זכויות הקניין שלהם".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM