השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הכריז היום (שלישי) במסיבת עיתונאים יחד מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי על הקמת המשמר הלאומי והזהיר: "עולה סכנה גדולה לבטחון".

בן גביר יקבע את מדיניות המשטרה? זהו החוק המתגבש  

בפתח דבריו, אמר השר בן גביר: "מאז כניסתי לתפקיד אני יושב בהערכות מצב רבות, דיוני הכנה, בכל הערכות המצב שקיימתי עולה סכנה גדולה לבטחון הלאומי של ישראל- האיום המרכזי שעומד בפנינו, התרחיש אני שומע מרב הגורמים, שומר חומות 2 בפתח. לתרחיש כזה יתרון אחד - חיזוק המשטרה הכחולה והקמת משמר לאומי. לאורך שנים רבות סובלת המשטרה ממחסור תקציבי חמור, בשנים האחרונות גל עזיבה כואב. אני מעריך מאוד את שותפי קובי שבתאי שעושה לילות כימים למען הביטחון האישי של ישראל ומותח את המשטרה עד גבול קצה היכולת".

יש לנו שוטרים נפלאים - אך האמת חייבת להיאמר. קיבלתי תלושי שכר, חוקר מתחיל במשטרה מרוויח 6,429 ש"ח לחודש. בלש 7,388 ש"ח וסיירת מתחילה 7,350 ש"ח. השוטרים הגיבורים עובדים בלילות ובימים, בלילות וחגים וחוזרים הביתה עם  סכומים נמוכים. לא פלא שב-2021 התפטרו פי שתיים מ-2020. בשנה האחרונה זינק מספר המתפטרים ל1,033 שוטרים", הוסיף.

"לפני שבועיים סיירתי בבאר שבע. בכל ב"ש יש בסך הכל שבע ניידות סיור", המשיך השר ואמר "מבינים את המשמעות? ניגש אליי תושב רהט שסיפר לי על המערב הפרוע בדרום ועל כך ששמונה בנותיו לא ישנות בלילה בעקבות הסכנות. משה וקנין מקריית שמונה התעורר לבוקר שחור - המשאית שלו הוצתה רק כי לא הסכים להיכנע לכנופייה. בשומר חומות ביקרתי בשכונות יהודיות, ראיתי אזרחים שחוששים לחיים שלהם, כאילו אנחנו בשנת תרפ"ט בחברון. שמעתי אזרחים מודאגים בחצי שנה האחרונה - ברור לי שהגיע הזמן לעשות שינוי כיוון משמעות כדי לחזק את הביטחון האישי, להחזיר את המשילות לאזרחי ישראל. לכולנו מגיע ביטחון".

"זו לא רק תחושה, שומר חומות 2 זה תרחיש מסוכן שצריך להגיע אליו מוכנים. מאז כניסתי לתפקיד נפגשתי עם גורמים בכירים רבים, קיימת דיונים רבים עם שותפי לדרך קובי שבתאי, אחרי עבודה מאומצת הגענו יחד לפתרון שיחזיר את המשילות ויחזיר את הביטחון האישי", הוסיף.

בהמשך, פירט בן גביר את תוכניותיו. "התכנית שלנו מתחלקת ל-2 חלקים. הראשון - חיזוק המשטרה הכחולה. נעלה משכורות לכל השוטרים, העלאה של בין 20 ל40% בשכר. נאפשר לשוטרים להתקיים בכבוד ולגייס שוטרים נוספים. אני קורא לכל השוטרים - שובו הביתה. כאן זה הבית שלכם. בנוסף, נגייס 4,000 שוטרים בשנתיים הקרובות".

"החלק השני - הקמת הכוח במשמר הלאומי- נכפיל את מג"ב, נהפוך אותו לכוח משימה ארצי. נרחיב את פעילות הכוחות המיוחדים לפשיעה מאורגנת. נהפוך את מרכז בינת למכלול מוחב של טכנולגיה וסייבר, ונקים זרוע מתנדברים ארצית של בוגרי יחידות קרביות. בראש שני החלקים יעמוד קובי שבתאי. כוח המשמר הלאומי קורא לכם - בואו להתנדב. היום הוא יום של בשורות. בשורה לאזרחים לרפורמה במשטרה, לשוטרים, ללוחמים ולכולם. בהסכם הקואליציוני השגנו תקציב משמעותי של 14 מיליארד שקלים. ב-2023-24 לגופי המשרד", סיכם.

"מגיע לאזרחים לחיות בביטחון"

בהמשך, אמר מפכ"ל המשטרה: "משטרת ישראל היא משטרה עם תפקיד ברור- להעניק ביטחון אישי לתושבי המדינה. האתגרים הם רבים, הם קיימים בשגרה ובחירום. יש לנו השגים רבים ומשטרה טובה מאוד. אנו מאמינים שעם הבשורה החדשה, התקציבים נוכל לשדרג אותה למצוינת. לאזרחי המדינה מגיע משטרה טובה, ביטחון בכל מקום ובכל נקודת זמן ברחבי ישראל. המשטרה של כלנו נמצא בפני שדרוג נרחב, בזכות תקציבים שיופנו לביטחון הלאוי של כולנו".

"השוטרים שלנו מסכנים את חייהם מדי יום בשטח, יש עליהם עומס עצום, הם השכפ"ץ של המדינה. עבודתו של השוטר היא מן השוחקות והמסוכנות ביותר עם אחריות כבירה ושכר נמוך. מגיע להם שכר גבוה יותר ושישתכרו בכבוד. מגיע לאזרחים לחיות בביטחון וזה יקרה רק על ידי משטרה מעולה עם שוטרים איכותיים. אנחנו צריכים משטרה חזקה. זה יקרה רק עם העלאת התקציב, חיזוק האטרקטיביות של השוטרים על ידי שכר הולם. צריך לעלות את שכרם, את מספרם ואת התקציב על מנת לתת מענה לביטחון אזרחי ישראל. אני שמח להיות לצדך, השר. אנחנו יוצאים לדרך חדשה, נקודות מפנה חשובה לשיפור הביטחון האישי של אזרחי המדינה".

לדבריו, "זה לא יקרה מחר בבוקר, זה תהליך, רפורמה, שתכלול ייפוי מערכים מבצעיים, טכנולוגיה טובה יותר, מענה מהיר יותר לאזרחי המדינה, חיזוק השיטור בתחנות לצד הקמת המשמר הלאומי, חזק, שיתן מענה לאירועים רב זירתיים. שדרוג משמעותי במאבק אל מול תופעות פשיעה. הרפורמה הזו מחוייבת במציאות והתוצאות יגיעו".

"זה מגיע לכם, האזרחים, גם אני, שרוצה לחיות בביטחון, מביט קדימה ורוצה משטרה חזקה למען כל אזרחיה. לכולם מגיע יחס שווה והוגן - והכי חשוב לחיות בביטחון. אני סבור שמימוש התכנית היא צורה של ממש שתביא בהכרח לשיפור חיי החברה כולה. הצלחה שלנו היא הצלחה של המדינה כולה", סיכם.

יעקב שבתאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יעקב שבתאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ח"כ מיקי לוי התפרץ לעבר בן גביר: "סיכנת את אזרחי מדינת ישראל״

בסיום דבריו של השר בן גביר, התפרץ ח"כ מיקי לוי וקרא לעברו: "סיכנת את אזרחי מדינת ישראל". בהמשך מסר: "״אם השר מסרב לשלוח את המפכ״ל לכנסת, הכנסת תגיע לשר. הזלזול שהפגין השר בן גביר בריבון שאמור לפקח על פעולות הממשלה, בלתי מתקבל על הדעת. גם אם יושב-ראש הכנסת אוחנה אדיש לכך, לא נאפשר לדרוס את הכנסת״.

כזכור, מוקדם יותר החודש, במהלך ביקורו של בן גביר במטה הארצי של המשטרה, הצהיר השר: "אני מביא רוח אחרת, אני רוצה חסינות לשוטרים, שכל שוטר ידע שיש לו את הגיבוי שלי. רציתי לבוא עם בשורה, ויש עוד הרבה על מה לעבוד. המשטרה קטנה מדי, ואנחנו נוביל שינוי משמעותי בתנאי השכר ובכלים למשטרה. אני מבטיח לכם שאעשה הכל כדי לשפר, לתת לכם את הכלים".

המפכ"ל השיב לדבריו ואמר: "האתגר הבסיסי שהוא זה קודם כל שיפור תנאי השכר של המועסקים ואח"כ אנחנו מדברים על ההתעצמות בהתאמה של המשטרה לאתגרים של מדינת  ישראל. משטרת ישראל היא שובר הגלים של החברה הישראלית במדינת ישראל. אנחנו היום שובר הגלים לכל התחלואות שמתרחשות במדינת ישראל, אז יש פה קוסמים אני אומר את זה בצורה מפורשת. צריך לראות כרגע איך באים ומעצימים את כל מה שיש פה, ובאמת יוצאים ומנצלים את העוצמות שיש במשטרת ישראל למען אותם אתגרים שמשותפים לכל החברה בישראל".