נשיא המדינה יצחק הרצוג יהיה הנואם המרכזי בפרלמנט האיחוד האירופי, שיתקיים בבלגיה ביום חמישי הקרוב, יום השואה הבינלאומי.

בביקורו בבלגיה, שיערך בתאריכים ה-25-26 בינואר, ייפגש הנשיא עם מלך בלגיה, נשיאת הנציבות האירופית, נשיאת הפרלמנט האירופי, מזכ"ל נאט"ו ונציגי הקהילות היהודיות של בריסל ואנטוורפן. בשיאו של הביקור ישא הנשיא נאום בכינוס מיוחד שיערך בפרלמנט האירופי.

הנשיא יצא מחר (רביעי) לביקורו בבלגיה, שייפתח בארמון המלך בבריסל, שם יתקבל על ידי מלך המדינה, פיליפ, שייקים איתו פגישה אישית. לאחר מכן, יגיע הרצוג לבית הספר היהודי "גננו" ויפגוש תלמידים מכלל הגילאים הלומדים בבית הספר. בהמשך, ייפגש הנשיא עם נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין לפגישה אישית ויפקוד את בית הכנסת הגדול של בריסל, שם יפגוש את חברי הקהילה היהודית בבריסל ואנטוורפן.

למחרת, יתארח הנשיא בפרלמנט האיחוד האירופי כאורחה של נשיאת הפרלמנט, רוברטה מטוסלה, שם יהיה הנואם המרכזי בפני חברי הפרלמנט האירופי וניצולי שואה בכינוס מיוחד לרגל יום השואה הבין-לאומי. כמו כן, הנשיא ייפגש עם מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג ועם פורום שגרירי המדינות לארגון, שם יתדרך אותם על תמונת המצב בישראל.

הנשיא הרצוג מסר: "זהו ביקור מדיני חשוב ויוצא דופן במוסדות האיחוד האירופי. בלגיה היא ידידה קרובה של ישראל ואני בטוח שהפגישות עם המלך ובכירי הממשל יהוו זרז לשיתופי פעולה רבים איתה. המשכו של הביקור באיחוד האירופי הוא בעל משמעות ייחודית. למערכת היחסים של ישראל עם מדינות אירופה ועם מוסדות האיחוד יש השפעה כמעט על כל תחום בחיינו כעם וכמדינה – מכלכלה וביטחון, ועד אקדמיה, מדע, תרבות ועוד. ביקורי ופגישותיי כורכים זה בזה את לקחי העבר ואת החזון לעתיד המבטיח של השותפות בין ישראל למדינות אירופה". 

הוא ציין: "שיאו של הביקור, באירוע לציון יום הזיכרון הבין-לאומי לשואה, בו אנאם בפני הפרלמנט האירופי, ממלא אותי בחרדת קודש. אל לנו לשכוח כי השואה, התהום האפילה בתולדות האנושות, צמחה על קרקע פורייה של אנטישמיות שהתפתחה באירופה במשך דורות, ולצערנו מרימה את ראשה במגוון דרכים גם בעת הזאת. האחריות ההיסטורית המוטלת על משפחת העמים כולה ועל מדינות אירופה בפרט, מחייבת להעמיק לא רק בזיכרון בהנצחה, אלא גם בהפקת לקחים, בחינוך, ובמאבק עיקש, נחוש ובעיקר משותף, נגד אנטישמיות, גזענות ושנאת האחר".