מקורות בירדן מסרו היום (רביעי) לעיתון "ראי אל-יום" כי ביקורו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעמאן אמש היה מרצונו החופשי, יותר מאשר כתוצאה מלחץ אמריקאי. זאת, גם לאחר שהאמריקאים הביעו תמיכה בהרגעת היחסים בין ירדן לממשלת נתניהו, במיוחד לאחר העלייה של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, להר הבית ועיכובו של השגריר הירדני

עוד מסרו הגורמים כי ירדן העבירה לנתניהו את עמדותיה בנוגע להר הבית, אך נתניהו מסר כי הוא דבק בהסכם מ-2015 בנוגע לאפוטרופסות הירדנית. על פי הגורמים, בירדן קראו לנתניהו לחזור למשא ומתן עם הפלסטינים בהקדם האפשרי, והתריעו מפני אווירה מתוחה ביהודה ושומרון. כמו כן, ירדן דרשה "לעצור את ההתעללות והעינויים בפלסטינים", והדגישה כי ששלום כלכלי אינו חלופה לאופק מדיני.

כאמור, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נועד אמש בירדן עם המלך עבדאללה השני, במה שמהווה את ביקורו המדיני הראשון של נתניהו בחו"ל מאז שובו לתפקיד ראש הממשלה.

בן גביר בהר הבית (צילום: מנהלת הר הבית)
בן גביר בהר הבית (צילום: מנהלת הר הבית)

שני המנהיגים דנו בסוגיות אזוריות, בדגש על שיתוף הפעולה האסטרטגי, הביטחוני והכלכלי בין ישראל לירדן, התורם ליציבות האזור. כמו כן, ברכו השניים על הידידות והשותפות, ארוכת השנים, בין מדינת ישראל לממלכה הירדנית. גורם מדיני ציין כי הפגישה הייתה טובה שמציינת הכרות רבת שנים בין המנהיגים. נתניהו הבטיח לעבדאללה שהסטטוס קוו בהר הבית יישמר.

מטעם בית המלוכה הירדני נמסר כי המלך עבדאללה "הדגיש את החשיבות של כיבוד הסטטוס קוו ההיסטורי והמשפטי במסגד אל אקצא" ואת הצורך לשמור על שקט ולהפסיק את אירועי האלימות, "כדי לסלול את הדרך לאופק מדיני לתהליך השלום, וקרא להפסיק כל צעד שעלול לערער את סיכויי השלום", נמסר.

עוד נמסר כי עבדאללה הדגיש בפני נתניהו את תמיכתו בפתרון שתי המדינות והקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים, לצד מדינת ישראל. הצדדים דנו גם בקשרים דו-צדדיים ובצורך של העם הפלסטיני להיות חלק מפרויקטים כלכליים ואזוריים. בפגישה השתתפו סגן ראש הממשלה ושר החוץ הירדי איימן ספדי, מנהל לשכת המלך ג'עפר חסן, ראש מחלקת המודיעין הכללי האלוף אחמד חוסני. במשלחת הישראלית לקחו חלק ראש המל"ל צחי הנגבי, ראש השב"כ, המזכיר הצבאי והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר.