מעל 270 בכירים בתחומי הכלכלה והניהול מאוניברסיטאות ומכללות בארץ ובעולם חתמו על גילוי דעת בנוגע לנזק הצפוי לכלכלת ישראל כתוצאה מהרפורמה של יריב לוין במערכת המשפט. זאת, לאחר שחתן פרס ישראל לכלכלה פרופ' יעקב פרנקל ומי שכיהנה כנגידת הבנק במשך חמש שנים, פרופ' קרנית פלוג, טענו כי "המהפכה של שר המשפטים הנכנס מסכנת את כלכלת ישראל". ניסים משעל וגיא פלג דנו היום (רביע) על כך ברדיו 103fm עם חבר הכנסת מטעם המחנה הממלכתי זאב אלקין, שר השיכון והבינוי היוצא, אשר הגיב לדברים ותקף בחריפות את הרפורמה שחוללה סערה בארץ.

"פגיעה שתשתרש לאזרחים": כך הרפורמה המשפטית עלולה להשפיע על הכיס שלכם
דיווח: זה הצעד שהממשלה מתכננת כדי להחזיר את דרעי לתפקיד שר  
ברגע שנתניהו מריח שהפיאסקו בדרך, הוא יוצא להתקפה | בן כספית

"היות ונתניהו לאט לאט מתחיל להיות יחד עם הקואליציה שלו נגד כמעט הכול במדינה, אז הכול זה כבר אופוזיציה", טען חבר הכנסת בפתח שיחתם. "לפי רמת ההתבטאות לפסק דין בעניין של דרעי גם השופטים השמרניים ביותר, שתמיד התגאו במינוי שלהם לבית המשפט העליון, גם הם היום אופוזיציה, כי הם העזו לפסול את דרעי. אין לזה גבול. אם כל המדינה אופוזיציה יכול להיות שהוא צודק, שבהחלט קם נגדו".

כמו כן, כשנשאל אלקין האם נתניהו צריך להתכופף מפני סנקציות של חברות כלכליות בינלאומית, הוא ענה כי "אנחנו לא נמצאים בשיח הזה שמישהו פה מזמין להפעיל סנקציות. ברור שבסוגיות פנימיות של מדינת ישראל - ישראל צריכה להכריע, אין פה שאלה. הנושא הוא אחד, נגיד בנק ישראל לא מאיים על ראש הממשלה, שמע מה ששמע, חזר וכמו שמתבקש מהנגיד במסגרת האחריות שלו, הוא לא איש פוליטי, הביא לידיעת ראש הממשלה את התמונה שהוא רואה בזירה הכלכלית הבינלאומית. האם ראש הממשלה צריך להתעלם מהתמונה הזו?".

בנוסף, הוא טען כי "זה לא פלא שרוצים לשנות שיטת משטר ויש לזה השלכות כלכליות, נתניהו כתב על זה בספרים שלו לא פעם ולא פעמיים למה דווקא חברה מערבית דמוקרטית היא זו שיודעת להתמודד בצורה הכי טובה עם אתגרים כלכליים. לכן בדיוק עכשיו הוא פועל נגד כל העקרונות שלו, גם בתחום הכלכלי".

על ההפגנות ברחבי ארץ, אמר אלקין כי נתניהו בוודאי קשוב לזה ושם לב, והוסיף: "האם הוא מסוגל לעצור ולהיבלם? זאת שאלה טובה. היום הוא בן ערובה גם של מצבו אישית, בסוף פתרון הבעיות המשפטיות שלו מעניין אותו יותר, והוא גם בן ערובה של השותפים שלו. זה כבר לא רפורמת לוין, זו רפורמת דרעי. כולם אומרים באופן גלוי - המטרה העיקרית של הרפורמה עכשיו זה להחזיר את דרעי לשולחן הממשלה בניגוד לפסיקת בית המשפט העליון". 

דרעי על פיטוריו: "מתנצל בפני כל אלו שציפו שלא נקיים את החלטת בג''ץ ואכזבנו אותם" (צילום: ערוץ כנסת)

על האפשרות להידברות על מנת להגיע להסכמות והבנות בכל הקשור לרפורמה במערכת המשפט, הדגיש אלקין: "אנחנו, המחנה הממלכתי מוכנים לדבר על רפורמה, אני דיברתי על צורך ברפורמה משפטית. השאלה היא כרגע לא מי המגשר, השאלה לאן רוצים להגיע. בוודאי שאנחנו מוכנים להגיע לרפורמה שתהיה נכונה. אני מאלה שבעבר, וגם היום, סבור שצריך רפורמה".

הוא ציין כי "יש אפס רצון להידברות, הם רוצים ללכת עד לקצה, הרפורמה היום משנה את פניה. זה כבר לא וויכוח אידיאולוגי על מספרים או איך צריכה להיראות פסקת ההתגברות - יש מטרת על, לפתור את הבעיות של דרעי, למנות אותו לשולחן הממשלה. בדבר כזה אין סיכוי שנוכל להגיע להבנות. כל המערכת הזו, בגלל הצרכים האישיים של דרעי, דוהרת להתנגשות חזיתית כי זו מטרת העל שהציבו אותה".

"הרפורמה המשפטית תפטור את הבעיות המשפטיות של דרעי ונתניהו. לדבר כזה יהיה בלתי אפשרי להגיע להסכמות. אתה רואה אותנו מעקמים את החוק יסוד פעם אחר פעם? למנוע כל ביקורת שיפוטית. אנחנו הולכים לכיוונים אחרים לגמרי, זו כבר לא מדינה מערבית דמוקרטית. לדבר כזה אין סיכוי שנוכל לתת יד. כרגע זו מטרת העל שנתניהו וחברי הקואליציה פועלים - זו רפורמת דרעי", טען חבר הכנסת. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm