מסיבת העיתונאים של השר לביטחון לאומי, חה"כ איתמר בן גביר, יחד עם מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי, ממשיכה לעורר הדים. ניצב בדימוס אריה עמית, מפקד מחוז ירושלים לשעבר במשטרה, התייחס הבוקר (חמישי) להחלטת בן גביר להקים משמר לאומי, ולהצהרותיו בנוגע להעלאת שכר השוטרים.

האם רפורמת בן גביר תושיע את הדרום? זה מה שחושבים התושבים

"בואו נגיד ככה, הכוונות נראות כאילו כוונות טובות,0 אבל בין זה לבין נימוס של להכפיל כמעט את משכורות השוטרים, זה לא רק חלומות, זה קשקושים", קבע עמית, שהוסיף: "שנינו לא ילדים קטנים, עברנו וראינו בלי סוף דברים, ההסכמים הקואליציוניים זה קשקוש. הלוואי ויצליחו להעלות את השכר של השוטרים בעשרה אחוזים, גם לזה אני לא מאמין. זה בדיוק כמו שהוא הודיע שעכשיו כל שנה יגויסו אלפיים שוטרים. זה לא יקרה. זה גם מתעלם מזה שיש בכלל בעיה, לא רק בגיוס שוטרים חדשים, זה קשור להרבה דברים אחרים".

לדבריו, "השכר של הקצינים הבכירים לא בא על חשבון זה שהשכר של השוטרים יותר נמוך. צריך לטפל בנושא השכר של השוטרים, אין ספק, אבל שיהיה ברור שהבעיה של הסתלקות שוטרים מצד אחד וחוסר רצון להתגייס מצד שני, זה הרבה מאוד דברים אחרים שגורמים לאנשים להתרחק מהמשטרה. זה לא רק השכר, אבל אין ספק שזה אחד הדברים שצריכים לטפל בהם".

בכיר המשטרה לשעבר גם הודה כי "כל רשימת הכוונות של בן גביר מושכות לכיוון שאותי מאוד מטריד - הקמת סוג של צבא, מיליציה, מג"ב פרטי, צבא פרטי, שיעמוד לרשותו של איש פוליטי".

המשמר הלאומי זה צבא פרטי שלו?
"חד משמעית. ברגע שהוא אומר שכוונתו להעביר את כל מג"ב תחת פיקודו הישיר ומשמר לאומי זה מג"ב, זה לא משהו אחר, אז כן - זה הקמת כוח. זה הקמת צבא פרטי כזה שהוא פוליטי, 'אנחנו נראה לערבים שאנחנו שולטים'. הבעיה שלנו זה לא רק המשילות בנגב, הבעיה שלנו זה שיש פשיעה איומה בכל מדינת ישראל ואחת הבעיות שהוא לא מבין אותה בכלל כי הוא לא מבין במשטרה באמת, משנת 1974 כשהביאו את האחריות לביטחון פנים למשטרת ישראל נוצר מצב מאוד מעוותת שבו המשטרה הלכה והפכה להיות לגוף יותר ביטחוני והרבה פחות גוף שתפקידו להילחם בפשיעה. נותר מצב שאגף המצבעים הלך וגדל ואגף החקירות והמודיעין הלך והדלדל". 

זה מצדיק את רצונו להקים משמר לאומי.
"מה פתאום, משמר לאומי הוא לא בקטע של לחימה בפשיעה. לחימה בפשיעה מתבצעת קודם כל בחוקרים. היום אזרח שמגיע לתחנת המשטרה והוא צריך עזרה או סיוע של חוקר, הוא לא מקבל את זה. רמת החקירות ב־433 ששם אני חושב שהייתה רמה טובה של עבודה רק שהם קיבלו על הראש והם מפוחדים קצת, שאזרח מגיע לתחנה הוא זוכה לטיפול מאוד לא מקצועי של חוקרים, וזו בעצם הבעיה המרכזית. אין כוח מקצועי רחב של חוקרים ואנשי מודיעין שמסוגל להתמודד עם רמות הפשיעה המאוד קשות לא רק בנגב ובגליל. אני גר בצפון תל אביב, יש תופעות פשיעה נוראיות עכשיו. המשטרה לא שם". 

את דבריו חתם באומרו כי "נכון שצריך לתגבר גם את הכוחות המבצעיים, אבל קודם כל צריך להבין שמשטרה תפקידה לטפל בעבירות. הנושא הזה הוא שם בצד, ועכשיו עם השר החדש בכלל זה נס, כי כל מה שהוא רוצה זה לבנות סוג של צבא פרטי".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103fm