מאות כלכלנים פרסמו השבוע מכתב משותף ובו התריעו כי הרפורמה המשפטית הצפויה של שר המשפטים יריב לוין תביא לפגיעה חמורה בכלכלה הישראלית. ניסים משעל וגיא פלג שוחחו על כך ברדיו 103fm עם פרופ' אביה ספיבק, לשעבר משנה לנגיד בנק ישראל ואמריטוס לכלכלה באוניברסיטת בן-גוריון, אשר פרש את משנתו בנושא. 

"סכנה לעתיד המשק בארץ": כלכלנים בכירים במכתב חריף נגד הרפורמה המשפטית
"נתניהו בן ערובה של שותפיו, זו כבר לא רפורמת לוין - אלא רפורמת דרעי" | האזינו

"זה עניין שהוא עניין מסובך, אבל צריך להסביר אותו. זה כמו להסביר למה חשוב שתהיה תשתית רכבות טובה, גורם להכול לעבוד כמו שצריך", טען פרופ' ספיבק. "התשתית החוקית בישראל חייבת להיות טובה, אם התשתית החוקית מתבלגנת זה נהיה רע מאוד. זה לא אומר שאני חושב שכל מה שיש במשפט הכול בסדר, צריך לעשות רפורמה, ואפילו שינוי בכוחו של בית המשפט העליון. אבל כשאתה עושה רפורמה, השאלה אם באותו זמן אתה דורש את כל הדברים שיש, ועושה את כולם עבדים של הפוליטיקאים". 

עוד הסביר ספיבק כי "חברת הדירוג הכי חשובה אמרה שהיא מסתכלת בצורה מאוד ממוקדת בבית המשפט העליון ומה עושים לסמכויות שלו, ושיש חשש שיורידו לה את הדירוג. זה הדבר שמפחיד אותנו. זה לא רק הדירוג, אם יש משקיעים ששומעים שיש פה בלגן חוקתי, המשקיעים אומרים 'למה אני צריך את זה?'. כשאין בלגן חוקתי אז יש זכות הקניין שמגנה עליו, אבל אם יש פה בלאגן ועל זכות הקניין מגן כעת בית המשפט העליון, ובמקרה ואין זכות קניין כמו שצריך, המשקיע יגיד 'אני מוכרח להשקיע בישראל? אני יכול להשקיע בהרבה מקומות אחרים'. זאת הבעיה".

כשנשאל האם ראש הממשלה בנימין נתניהו צודק כשהוא אומר שמטעמים פוליטיים מנסים להעצים את האיום, השיב ספיבק כי "ראש הממשלה לא צודק, ברור שהוא לא צודק. הניסיון לחבר אלינו איזה מימד פוליטי הוא ניסיון ממש כושל כי יש אנשים מכל קצוות הקשת בחותמים, אנשים שהם ימנים מבחינה כלכלית ואנשים שהם שמאלנים, אותו דבר גם מבחינה פוליטית' וכולם חתמו. זה בכלל לא שייך לעניין. זו טכניקה ידועה של מר נתניהו. לצערי הרפורמה הזו שהוא עושה זו רפורמה שגם מזמינה פילוג בעם - פילוג בעם זה גם דבר לא טוב בכלכלה. אמנם לא דרך הדירוג, אבל פילוג בעם זה דבר מאוד גרוע למשק הישראלי".

לסיכום, הסביר כי "דירוג האשראי בעצם נותן למדינה כמה סיכוי שהיא תחזיר את ההלוואות. בתוך הריבית יש מרכיב סיכון, אז ככל שדירוג האשראי יותר נמוך אז מרכיב הסיכון יותר גבוה ואז הריבית יותר גבוהה. זה הסיפור, מאוד פשוט". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm