בישראל נערכים להסלמה אפשרית לאחר המבצע המיוחד בג'נין, בו חוסלו תשעה מחבלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים היום (חמישי) הערכת מצב בעקבות ההתפתחויות, בה השתתפו שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ״ל רא״ל הרצי הלוי, ראש השב״כ רונן בר, ראש אמ״ן האלוף אהרון חליווה, ראש אמ״ץ האלוף עודד בסיוק, המתפ״ש האלוף רסאן עליאן וגורמים נוספים.

שר הביטחון יואב גלנט אמר בסיום הערכת המצב: ״מדינת ישראל תמשיך לפעול בכל מקום ובכל זמן כנגד מי שפועל לפגוע באזרחי ישראל. כוחות הביטחון ערוכים לכל התפתחות בגזרות השונות״.

גם ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, כינס הערכת מצב מבצעית בהשתתפות ר׳ אמ״ץ, ר' אמ"ן, מפקד פיקוד המרכז, המתפ״ש, נציגי השב״כ ומפקדים נוספים. בהערכת המצב הוצג סיכום ראשוני של פעילות הכוחות הבוקר בג׳נין, לסיכול חוליית טרור שעסקה בקידום מיידי של פיגועים כלפי אזרחים וכוחות הביטחון. הרמטכ״ל הנחה על הגברת המוכנות והמשך פעילות הסיכול ככל שתידרש.

"נמנע פיגוע גדול": מסתערבים חיסלו תשעה מחבלים במבצע דרמטי בג'נין

גורם צבאי בכיר מסר כי "מדובר בפעילות שנמשכה שלוש שעות", לדבריו, "רוב הזמן היתה עבודה על דירת המסתור, פעולת 'סיר לחץ' בה הופעלו מטענים וטילי נ"ט מסוג מטאדור". עוד נמסר, כי "לקח זמן גם לבודד את הזירה אחרי הפעילות לקראת יציאה החוצה כדי שהלוחמים יצאו מהעיר בצורה מאובטחת. בזמן הפעילות פלסטינים הציבו בריקדות בכבישי מחנה הפליטים כאשר הכוחות נכנסו, מהרגע שהופעלה אזעקה".

לדברי הגורם הבריקדות הוסרו באמצעות שופלים וכלים הנדסיים והמבוקשים ניסו להימלט עם רובים מהמקום.

עוד מסר הגורם הצבאי, כי מדובר בחוליה של הג'יהאד האסלאמי שביצעה פיגועי ירי ותכננה פיגועים. הוא הוסיף כי "בזמן הפעילות היתה אש מסיבית לעבר כלי רכב, שאת חלקם נאלצנו לגרור החוצה". בנוסף הושלכו מטענים לעבר הכלים והכוחות.

"החוליה השסיכלנו הייתה 'פצצה מתקתקת', אמר הגורם. "זאת פעולה יזומה התקפית מוצלחת, זאת חולייה התראתית שתכננה לבצע פיגועים משמעותיים נגד כוחות הביטחון ואזרחים גם בעורף הישראלי".

הוא ציין כי הדבר עלול להביא להסלמה גם בזירה הדרומית, וכי צה"ל נערך לכך. "באיו"ש נתגבר כוחות בסוף השבוע מחשש לפיגועי נקמה נגד כוחות הביטחון וגם עם עלייה של מוסלמים להר הבית", ציין.

לדבריו, "מספר ההרוגים בקרב הפלסטינים קשור לרמת האיום על כוחותינו ולא למדיניות של 'להרוג כמה שיותר'. ירו רק במי שסיכן את הלוחמים. המחיר בצד השני יכול היה להיות גבוה הרבה יותר".

הגורם הוסיף כי "בזמן הפעילות היה מל"ט באוויר ותא תקיפה מלווה ומוכן, אבל הכוח בחר שלא להשתמש בו ויצא ללא נפגעים".

הוא ציין כי המנגנונים הפלסטיניים עודכנו בתחילת הפעולה והומלץ להם להסתגר במפקדות שלהם ולא לצאת כדי שלא יפגעו.

 הוא הוסיף כי "יש עצור בידנו ועוד שני מבוקשים שחוסלו", וכי זהותם של ההרוגים טרם התבררה.

באשר לטענה כי אישה בת 60 נפגעה אמר הגורם כי האירוע מתוחקר עם הכוחות וייתכן שהיא נפגעה מירי של חמושים פלסטינים. בנוסף הבהיר הגורם כי "אף אחד לא ביצע ירי מכוון כנגד אוכלוסיה שלא מעורבת, אך אם האישה נפגעה מירי של כוחותינו ישראל תיקח אחריות".

בינתיים, ברשות הפלסטינית זועמים על ישראל. דובר הרשות, נביל אבו רודיינה, אמר כי מה שקרה בג'נין הוא "טבח שביצעה ממשלת הכיבוש". הוא ציין עוד כי "חוסר היכולת והשתיקה הבינלאומית הם אלו שמעודדים את ממשלת הכיבוש לבצע מעשי טבח בעמנו מול כל העולם". 

בכיר חמאס, איסמעיל רדואן, קרא לארגוני הטרור בג'נין "להיכנס למערכת להגנה על האדמה הקדושה". רדואן הוסיף כי "ההתנגדות היא המגן והחרב שמגנים על עמנו ועל קדושתינו, והיא לא תעמוד בחיבוק ידיים מול המשך הפשעים נגד עמנו". 

פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג'נין (צילום: רשתות ערביות)
פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג'נין (צילום: רשתות ערביות)

במסגרת הפעילות לסיכול טרור הבוקר ג'נין, חוסלו כאמור תשעה מחבלים, ביניהם שלושה מבוקשים שפתחו באש במהלך ניסיון מעצרם. המבוקשים, פעילי גא"פ המעורבים בפעילות טרור ענפה, חשודים בביצוע מספר פיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל ותכנון של פיגועים משמעותיים נוספים. 

במהלך פעילות הלוחמים לכיתור המבנה בו שהו המבוקשים, זוהו שני מבוקשים חמושים אשר ברחו מן המבנה, והכוחות נטרלו אותם, כאשר אחר הסגיר עצמו. כמו כן, כוחות הנדסה נכנסו למבנה כדי לפוצץ שני מטענים אשר שימשו את המבוקשים. במקום היה מבוקש רביעי חמוש שנוטרל גם הוא על ידי הלוחמים.