נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם היום (חמישי) במטה נאט"ו בעת ביקורו בבלגיה, נפגש עם המזכ"ל ינס סטולטנברג והזהיר אותו מפני צעדיה הבאים של איראן באירופה וברחבי העולם. כמו כן, התייחס הרצוג בנאומו לארגון הטרור חמאס אשר ממומן על ידי איראן.

הרצוג בפרלמנט האירופי: "האנטישמיות שבה ומרימה ראש - אל תעמדו מנגד"
נשיאת הפרלמנט האירופי נפגשה עם הרצוג: "דנו על ההתפתחויות החוקתיות בישרא"

"נאט"ו וישראל הם חברים ובני ברית, אנו חולקים את ערכי הליבה של דמוקרטיה, של יישוב סכסוכים באמצעי שלום, ומחויבות בסיסית לשמירה על הסדר הבינלאומי", אמר הרצוג בפתח דבריו, "אנו אף חולקים את אותה נחישות להגן על הערכים הללו, להרתיע את אלה שמאיימים עליהם. אנו מתמודדים עם מגוון רחב של שינויים ואתגרים, החל מאבטחת חלל ואבטחת סייבר, לוחמה קונבנציונלית ומשבר האקלים".

"באוקראינה יש מלחמה איומה שממשיכה לגרום סבל אנושי מיותר ולסכן את רווחתם של מיליונים", הוסיף, "ישראל הייתה שותפה למאמצי הסיוע, ולבנו ממשיך לצאת אל תושבי אוקראינה בעת שהם מגנים על בתיהם ועל ארצם". 

הנשיא הרצוג ומזכ''ל נאט''ו ינס סטולטנברג (צילום: אנה ברסקי)
הנשיא הרצוג ומזכ''ל נאט''ו ינס סטולטנברג (צילום: אנה ברסקי)

לאחר מכן אמר הרצוג: "אבל המשבר שם חורג מגבולות אוקראינה. עם האיום האיראני בפתחה של אירופה, הסדר הבינלאומי מתערער. המשטר האיראני הרדיקלי מוציא להורג אזרחים חפים מפשע בביתם, מערער את היציבות ברחבי המזרח התיכון, מפיץ נשק, מוות וטרור באירופה, באוקראינה וברחבי העולם. הוא לא עוצר במרדף הלוחמני שלו אחר נשק גרעיני".

"כשאיראן מהדקת את אחיזתה באדמת אירופה, אשליית המרחק כבר לא משפיעה", הוסיף הרצוג, "נאט"ו חייבת לנקוט את העמדה החזקה ביותר האפשרית נגד המשטר האיראני, לרבות באמצעות סנקציות כלכליות, משפטיות ופוליטיות, והרתעה צבאית. זה קריטי ליציבות המזרח התיכון, לאירופה והעולם. וזה קריטי גם לעתידו של העם האיראני, שמגיע לו זכויות אזרח, זכויות אדם ועתיד לילדיו. הרטוריקה של המשטר האיראני מבהירה את חלומה להשמיד את מדינת ישראל".

"בישראל אנחנו מתריעים כבר עשרות שנים מפני איראן ואנחנו באמת מקווים ומצפים מהקהילה הבינלאומית ונאט"ו ליישם את ההתרעות", ציין נשיא המדינה, "בישראל, מרחק נגיעה ממרכזי האוכלוסין הגדולים שלנו, חמאס, אחד מהשליחים המקומיים הראשיים של איראן, זורע הרס וזורע מהומה. הוא מאיים, הורג ומחפש כל אמצעי לפגוע באזרחים חפים מפשע. גם הלילה חוליית טרור בדרכה לפיגוע בישראל נחסמה וחוסלה על ידי כוחות הצבא הישראלי. החוליה הזו הייתה מזוהה עם חמאס והג'יהאד האסלאמי, ואנו נמשיך לפעול ולמנוע טרור באשר הוא וללא פשרות".

הנשיא הרצוג ומזכ''ל נאט''ו ינס סטולטנברג (צילום: חיים צח, לע''מ)
הנשיא הרצוג ומזכ''ל נאט''ו ינס סטולטנברג (צילום: חיים צח, לע''מ)

"בנוסף, אני רוצה לציין לגבי שני צעירים ישראלים עם מוגבלות נפשית, אברה מנגיצו והישאם אל-סייד, ושני חיילים ישראלים, הדר גולדין ואורון שאול, שמוחזקים בשבי כבני ערובה על ידי אותו ארגון טרור בעזה. הם מוחזקים שם ללא כל התחשבות בנורמות משפטיות או הומניטריות. זהו דיוקן מטריד של השקפת עולם המנוגדת לכל ערך אנושי שאנו מבקשים לקיים. לאחרונה פרסם חמאס סרטון של אברה מנגיסטו מתחנן ומתפלל לשחרורו", אמר הרצוג.

לסיום ציין כי "בעקבות הסכמי אברהם יש לנו הזדמנות היסטורית להרחיב את שיתוף הפעולה הביטחוני הנוכחי חסר התקדים ברחבי הים התיכון והמזרח התיכון לשותפות אזורית אסטרטגית, עם נאט"ו כשותף פוטנציאלי. ישראל מחויבת להרחיב ולהעמיק את הקשרים האסטרטגיים שלנו עם נאט"ו. ואנו מברכים על הסכם שיתוף פעולה חדש, המתוכנן להיחתם בעוד מספר חודשים בלבד, אשר מאריך את תקופת שיתוף הפעולה בינינו".