עוזרת שר החוץ האמריקאי לענייני המזרח התיכון ברברה ליף אמרה הערב (חמישי) בתדרוך לכתבים ששר החוץ אנתוני בלינקן שיגיע לישראל צפוי לדון בתכניתה של הממשלה בנוגע למערכת המשפט. כך דיווח היום (חמישי) ברק רביד ב'וואלה!'.

כלכלן בכיר מעריך: האם להחלטת פאפאיה גלובל תהיינה השלכות כלכליות?
ככה זה בדמוקרטיות אחרות? כך הפכה התנהלות העליון לחריגה בהשוואה למקובל בעולם

"הנושא הזה עורר דיון ער בחברה הישראלית וזה מעיד על דמוקרטיה תוססת. בלינקן ירצה לשמוע גם מגורמים בתוך ממשלת ישראל וגם מגורמים מחוץ לממשלה מה דעתם על התכנית הזו", אמרה ליף.

שר החוץ האמריקאי יגיע לישראל ביום שני, יתחיל את ביקורו במצרים ומשם ימשיך לישראל, לרשות הפלסטינית ולירדן. זה יהיה ביקורו הראשון של בלינקן בישראל מאז הקמת הממשלה החדשה. הוא מתכוון להמשיך את השיחה בה החל היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לדאגותיו של ממשל ביידן לגבי התוכנית להחלשת בית המשפט העליון, כך נמסר לברק רביד מבכירים אמריקאים שמעורים בנושא.

הדאגה של ממשל ארצות הברית לגבי מדיניות הממשלה החדשה בישראל בנושא הפלסטיני, התחלפה בשבועיים האחרונים בדאגה הולכת וגוברת לגבי מהלכי הממשלה נגד מערכת המשפט. בימים האחרונים גברה הביקורת בנושא מצד ראשי ארגונים יהודים ומחוקקים דמוקרטיים, בהם גם חלק מתומכיה הגדולים של ישראל בקונגרס.

נתניהו וסאליבן (צילום: קובי גדעון לע''מ)
נתניהו וסאליבן (צילום: קובי גדעון לע''מ)

סאליבן הבהיר לנתניהו בפגישתם ביום חמישי שעבר כי הממשל חושש מההשפעה השלילית שתהיה לתכניתו המשפטית על המוסדות הדמוקרטיים בישראל - כך לפי בכירים ישראלים ואמריקאים שמעורים בתכני הפגישה.

מהרגע בו הוצגה תוכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט בפעם הראשונה, משרד החוץ האמריקאי נקט כלפיה בגישה שונה מזו של הבית הלבן, ועסק בסוגיה גם בפומבי וגם בשיחות פרטיות עם גורמים בממשלת ישראל. בפומבי, משרד החוץ האמריקאי הדגיש את חשיבות השמירה על עצמאות המוסדות הדמוקרטיים בישראל.

בשיחות פרטיות, שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן וסגניתו וונדי שרמן, העלו את הנושא בפגישתם בוושינגטון עם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר כבר לפני שבועיים. בלינקן ושרמן הדגישו בפני דרמר כי הם מודאגים מפרטי תוכניתו של נתניהו בנושא מערכת המשפט וביקשו לקבל הבהרות, כך לפי מקורות שמעורים בתכני הפגישה.