לקראת עימות פנימי בליכוד? ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע אתמול למצודת זאב בפעם הראשונה מאז הוקמה הממשלה וקיים פגישה עם בכירי הליכוד, בהם שר המשפטים יריב לוין, שר החינוך יואב קיש ושר התייירות חיים כץ.

נושא הפגישה, אותו מקדם השר קיש - ניסיון לקיים ועידת בזק של הליכוד כבר בחודש מרץ הקרוב, למורת רוחם של חברים אחרים בתנועה שמתנגדים לקיום הוועידה לפני הבחירות לרשויות המקומיות הצפויות באוקטובר השנה. 

סקר מעריב: יותר מתנגדים מתומכים בציבור לרפורמה המשפטית
המאבק של השמאל נגד הרפורמה נובע מהחשש לאבד את מוקד הכוח | קליינר

לפני הבחירות האחרונות לכנסת הייתה הסכמה לכנס את הוועידה במרץ השנה. זאת חרף העובדה שחוקת הליכוד אוסרת על קיום ועידת התנועה במשך שנה לפני בחירות (לכנסת או מוניציפליות). אולם, עם הרכבת הממשלה נראה כי בשנה הבאה לא תתקיימנה עוד בחירות לכנסת.

עם זאת, הבחירות המוניציפליות צפויות להיערך באוקטובר הקרוב ולא כולם בליכוד מוכנים לקיים את הוועידה לפני הבחירות לרשויות המקומיות. אתמול אף הוגשה עתירה בשם חברי הליכוד ממודיעין לבית הדין העליון של הליכוד באמצעות עו"ד גיא בוסי, המבקשת לקבוע את הוועידה למרץ 2024 ולא ב-2023.

גם ראש מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, יחד עם חבריו לוועדה המוניציפלית העליונה של הליכוד (ראש עיריית בית שאן ג'קי לוי וראש עיריית נתיבות יחיאל זוהר) הביאו את התנגדותם לקיום ועידת הליכוד לפני הבחירות המוניציפליות. 

ישנם גם ראשי ערים נוספים המתנגדים לקיום הוועידה השנה, בטענה שזו תהיה חבלה במאמץ הליכוד לנצח בבחירות המוניציפליות בסתיו הקרוב. לטענתם, היום יש להתלכד במאמץ סביב הרפורמה המשפטית של לוין, והעיסוק במריבות הפנימיות בתוך התנועה זהו הדבר האחרון שהליכוד זקוק לו כעת.

בישיבה שכאמור התקיימה אתמול במצודת זאב שלושת השרים ניסו לשכנע את רה"מ נתניהו לקיים את הועידה במרץ השנה, במטרה לנצל את המומנטום של השר לוין הזוכה לאהדה רבה בליכוד בזכות הרפורמה שהוא מקדם. בסופו של דבר נתניהו לא קיבל החלטה בנושא.

עם זאת, בכירים במערכת המשפטית של הליכוד מטילים ספק בהיתכנות הטכנית מבחינת הלו"ז לקיים את הוועידה לפני חג הפסח, שהשנה חל בתחילת אפריל. בית הדין העליון של הליכוד צפוי להתכנס בימים הקרובים כדי לדון מחדש בנושא, בעקבות העתירות שהוגשו אליו על ידי עו"ד בוסי וראשי סניף מודיעין בליכוד. 

ועידת הליכוד הינה המוסד העליון של התנועה, כאשר במהלך כינוסה נבחרים בעלי תפקידים בתנועה, ביניהם: יושב ראש המרכז (המוסד העליון של מפלגת הליכוד הרשאי להחליט בכל ענייני התנועה בין ועידה לוועידה), יושב ראש המזכירות (מזכירות הליכוד היא גוף ביצועי מצומצם המורכב מחברי הכנסת ומפעילים בולטים של המפלגה, שיש לו סמכויות רבות), יושב ראש הלשכה (גוף שתפקידו להוות הבמה הרעיונית למצע המדיני של המפלגה), הרכב בית הדין של הליכוד והנשיא בית דין וכן – חברי ועדת החוקה של התנועה. 

צירי הוועידה מתכנסים כדי לבחור את בעלי ההשפעה והכוח בתוך הליכוד. כמו כן, כינוס הועידה מעניק אפשרות לרענן את השורות ולהכניס פנימה פעילים צעירים וכאלה שצברו ניסיון מספק.