על רקע שני פיגועי הירי בסוף השבוע בירושלים מסר הערב (שבת) השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הצהרה לתקשורת מבית החולים "שערי צדק", שם ביקר את האישה שנפצעה אמש בפיגוע סמוך לבית הכנסת בשכונת נווה יעקב בירושלים, ובו מאושפזים גם הפצועים מהפיגוע שהתרחש הבוקר בעיר דוד. בן גביר טען כי הוא דרש לאטום את ביתו של המחבל מהפיגוע שאירע אמש, אך היועצת המשפטית של הממשלה גלי בהרב-מיארה לא אפשרה זאת. 

מתקפת טרור בירושלים: לפחות שבעה נרצחו בפיגוע משולב סמוך לבית כנסת
אירוע רודף אירוע: שני פצועים באורח קשה בפיגוע ירי בעיר דוד

מטעמה של היועמ"שית נמסר בתגובה כי "הפרסום על בקשה של השר בן גביר שנדחתה על ידי היועצת אינו נכון. כפי שהובהר לשר בן גביר על ידי גורמי המקצוע ברשויות הביטחון ובמשרד המשפטים, החלטות פעולה של הדרג המדיני צריכות להיתמך בתשתית עובדתית, ועליו להציגה. בהתאם לכך, רק לפני שעה הועברה ליועצת המשפטית לממשלה השלמת חוות הדעת הביטחוניות, ואלה נבדקות כעת. היועצת המשפטית לממשלה תתייחס בקבינט לכלל הנושאים שיעלו. היועצת המשפטית לממשלה תעשה כל שניתן כדי לספק כלים משפטיים שיאפשרו את הגשמת מדיניות הדרג המדיני".

בהצהרתו אמר השר כי "כבר בשטח באותן דקות היה ברור שהיה צריך לעשות מעשה. באתי לראש הממשלה עם שני בג"צים שאני מכיר שאפשר לאטום את הבית, ממש באותו לילה רה"מ הסכים במקום, קבענו דיון עם ראש השב"כ, הרמטכ"ל, המפכ"ל, כל גורמי הביטחון ועם צחי הנגבי ראש המל"ל".

עוד אמר השר, כי "עשינו דיון לילי וקיבלנו החלטה לאטום את הבית במקום- דבר שלא עשו בפיגועים הקודמים, המסר מאוד ברור. אני עבדתי כל הלילה, הייתי מול השב"כ בקשר והם נתנו חוות דעת ברורה, גם הרמטכ"ל היה בעד, המפכ"ל ומפקד מחוז ירושלים היו גם בעד, והביאו את כל מה שצריך להביא".

"הדברים האלה נחתו על שולחנה של היועמ"שית ב-08:00 בבוקר, ציפיתי ששעה אחר כך יהיה לנו אישור לאטום את הבית, זו לא הריסה, זה לא משהו סופי, זה משהו שאפשר להפוך אם בג"ץ יחשוב אחרת, אבל לאטום את הבית  במקום. לתדהמתי, היועמ"שית עד לרגע זה לא מאפשרת לנו לאטום את הבית. בעיניי זה נורא, לא יכול להיות. זה לפגוע לא רק בי, לא רק בממשלה, אלא באזרחי מדינת ישראל. היא אמרה  'בודקים את זה משפטית', אני משפטן. הבאתי בג"צים, יש החלטות של בג"ץ שאפשר לאטום את הבית במקום", הוסיף בן גביר. 

עוד אמר, כי "מעבר לנושא האיטום יש שורה של צעדים שביקשתי לעשות ומקווה שלא ייתקלו בקשיים. הריסות בתים - לתדהמתי יש עשרות בתים בירושלים המזרחית שעדיין לא נהרסים ואפשר להרוס אותם. הנחיתי את המשטרה בימים הקרובים להרוס  את הבתים הבלתי חוקיים".

"יש את עניין הנשקים - אני רוצה נשקים ברחובות - אני רוצה שאזרחי ישראל יוכלו להגן על עצמם. ראינו את זה באירוע היום - כאשר לאזרחים יש נשקים הם יכולים להגן על עצמם, ולכן הנחיתי את המשרד ואעלה בקבינט, לאפשר לנו לתת לאזרחים שרוצים ומתאימים נשקים", הוסיף בן גביר. 

בהמשך דיבר השר על חוק עונש מוות למחבלים, ואמר כי  הוא "מבקש על זה פטור מחובת הנחה. אני רוצה להעביר את החוק הזה. לדעתי זה ראוי ונצרך".

לאחר מכן אמר אמר כי יש ליישם את הרפורמה במשטרה, ו"יפה שעה אחת קודם". הוא הוסיף כי "משמר לאומי צריך להקים כבר מחר בבוקר ואני  מבקש את סיוע שר האוצר ורה"מ לאפשר לי כבר לקבל תקנים".

לאחר מכן הוא שיבח את משטרת ישראל "הגיבורים שפעלו באומץ וירו במחבל" וכן את פעילות הימ"מ, "שהרג תשעה מחבלים".

"גם לשוטרי מג"ב שפעלו אני נותן גב, וגם ללוחמים שלנו", הוסיף השר. "אני מחבק את המשפחות ואזרחי ישראל ואומר ליועמ"שית - גם את אזרחית במדינה, הטרור הוא נגד כולנו. לא היה נכון לעכב את זה ב-10 דקות. אין שום סיבה בעולם לעכב את העתירה. רה"מ הסכים איתי לאטום גם את בית המחבל השני בעיר דוד. אני מבקש מגלי (בהרב-מיארה) לחתום ולאשר את האטימה עוד הלילה. מפקד מחוז ירושלים אמר לי 'אם היא לא מאשרת - אני עוזב'".

צה"ל תגבר את אוגדת יו"ש 

מבית החולים "שערי צדק" נמסר מוקדם יותר כי במוסד הרפואי נותרה פצועה אחת מהפיגוע בנווה יעקב. הפצועה, בת 65, מאושפזת בבית החולים ומצבה מוגדר בינוני. 

עוד נמסר, כי באשר לפצועים מהפיגוע בעיר דוד - בבית החולים מאושפזים עדיין צעיר בן 22 במצב קשה אך יציב שמורדם ומונשם ביחידה לטיפול נמרץ, וגבר בן 47 במצב בינוני ויציב.

זירת הפיגוע בעיר דוד, ירושלים (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
זירת הפיגוע בעיר דוד, ירושלים (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

בתוך כך שר הביטחון, יואב גלנט, יכנס בשעה הקרובה הערכת מצב מיוחדת בהשתתפות הרמטכ״ל הרצי הלוי , ראש השב״כ רונן בר, מנכ״ל משרד הביטחון ובכירים נוספים במערכת הביטחון.

נכון לעכשיו ובהתאם להערכת המצב בצה״ל, שלושה גדודים מתגברים באוגדת יהודה ושומרון. 

קודם לכן התייחס נשיא המדינה יצחק הרצוג לפיגועים שאירעו בירושלים: "הלב נשבר לנוכח הפיגועים הנוראים שהתרחשו במהלך השבת בירושלים", אמר הרצוג. "איבדנו שבעה אזרחים ואזרחיות תמימים בפיגוע טרור רצחני, מי שרק קיבלו את שבת המלכה בחיק המשפחה והקהילה. יהי זכרם ברוך".

הנשיא הוסיף כי "הבוקר בבית הכנסת, כאשר קרא החזן את תפילת ׳אל מלא רחמים׳, לעילוי נשמתם של הנרצחים בפיגוע, לא נותרה עין יבשה אחת בקרב המתפללים, ואני ביניהם. לבבות כולם התרגשו יחדיו. הפיגועים הנוראים מזכירים לנו שוב אמת פשוטה וכואבת: יהיו אשר יהיו המחלוקות בתוכנו, מול אויבינו, המבקשים את רעתנו והקמים להורגנו - עלינו לשמור על אחדותנו. מחזק וסומך על כוחות הביטחון שפועלים יומם וליל אל מול הטרור.  אני קורא לכולם לגלות ערנות ואחריות בימים אלו. אני שולח החלמה מהירה לפצועים ומתאבל עם משפחות הנרצחים".