בדרך לפטור מוויזה בארה"ב? שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, הודיע היום (שני) כי אחוז הישראלים שסורבו כניסה לארה"ב ירד מתחת לסף ה-3% בשנה האחרונה, שזהו סף הסירוב המקסימלי לתושבי מדינה זרה כדי שאזרחיה לא יצטרכו בוויזה.

ממתינים לוויזה לארצות הברית? השגרירות בישראל בהודעה חשובה

"ישראל עשתה צעד גדול לקראת הצטרפות לתוכנית הפטור מוויזה ואחוז הסירוב ירד מתחת ל-3%", אמר ניידס, "הירידה הזאת היא רק הצעד הראשון שישראל צריכה לעשות. נקודה נוספת היא עבודה רבה שישראל צריכה לעשות כדי לקדם את הפטור, והכנסת צריכה להעביר חוקים מסוימים כדי שהזכאות תאושר. עם זאת, חלון ההזדמנויות פתוח עד ספטמבר הקרוב".

"הנקודה הנוספת והכי חשובה היא הדדיות", הוסיף השגריר ניידס, "מדובר בחופש התנועה של כניסת תיירים ממדינה למדינה. כמו שתיירים ישראלים יוכלו להיכנס לארה"ב בחופשיות, כך גם כל אמריקאי, ללא קשר למוצאו, לדת או ללאום יוכל להיכנס לישראל. לדוגמא, ערבים-אמריקאים וביניהם גם פלסטינים בעלי אזרוחת אמריקאית יוכלו להיכנס לישראל בחופשיות ולבקר ברשות הפסלטינית".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

שגריר ארה''ב בישראל תומאס ניידס (צילום: מרק ישראל סלם)
שגריר ארה''ב בישראל תומאס ניידס (צילום: מרק ישראל סלם)

שר החוץ אלי כהן מסר בתגובה: "זו בשורה משמחת לכל אזרחי ישראל. אני מעריך שכבר השנה יוכלו ישראלים לבקר בארצות הברית ללא צורך בקבלת ויזה מהשגרירות האמריקנית. אני מודה לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על תמיכתו והובלתו למתן פטור מויזות לישראלים".

שגריר ישראל באו"ם ושגריר ישראל בארה"ב לשעבר גלעד ארדן, אמר כי "מיד עם מינויי כשגריר ישראל בארה״ב בינואר 2021 הגדרתי את הפטור מוויזה לישראלים כיעד מרכזי שלי. במרץ 2021 הקמתי עם השר מיורקס צוות עבודה משותף למיפוי החסמים הקיימים והעליתי את הפטור מוויזות גם בפני נשיא ארה״ב ביידן, ואני שמח שלאחר שנתיים של עבודה קשה הפטור מוויזות קרוב מתמיד".

כזכור, לאחר שנים ארוכות שבהן מנסה ישראל להתקבל לתוכנית הפטור מאשרות כניסה לארה"ב (ויזה), ההודעה מסמנת התקדמות משמעותית וכעת ישראל עדיין צריכה להשלים הליך חקיקה מתאים ולהקים את מערכות המחשוב הרלוונטיות שיאפשרו את כניסת ישראל לתוכנית. ממשרד החוץ נמסר כי ההערכה היא שעוד השנה יבוטל הצורך בויזות עבור אזרחי ישראל המבקרים בארצות הברית.

כזכור, בממשלה הקודמת ניסה שרת הפנים לשעבר איילת שקד להעביר שני חוקים שיסייעו בקידום הפטור מוויזה. אולם, לאחר שהממשלה נפלה הדבר אינו יצא לפועל.