בקואליציה, בהובלת ש"ס, יקדמו בשבועות האחרונים הצעת חוק שתסלול את דרכו של ח"כ אריה דרעי לתפקיד שר בממשלה, כך חשף היום (שני) יקי אדמקר בוואלה!

דיווח: זה הצעד שהממשלה מתכננת כדי להחזיר את דרעי לתפקיד שר
דרעי נאם לראשונה מאז פוטר וטען: "הכשילו את נתניהו"

על פי הדיווח, נקבע בהצעת החוק כי "לא תהא ביקורת שיפוטית מטעם כל ערכאה שיפוטית לגבי כל עניין הקשור או נובע ממינוי של שר והעברתו מכהונה, למעט עמידת המינוי בתנאי הכשירות הקבועים בסעיף 6(א) עד (ג) בלבד". המשמעות היא שבג"ץ לא יוכל להתערב עוד במינוי שרים של הממשלה. הצעת החוק מבקשת לתקן את חוק-יסוד: הממשלה כך שיובהר כי בית המשפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, לא מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם, מכל עילה שהיא.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "מינוי שרים על ידי ראש הממשלה ובאישורה של הכנסת, כמו גם ההחלטה על העברתם מכהונה, הן פעולות והכרעות המצויות בליבת הפעילות הדמוקרטית, ולכן יש לתקן את חוק יסוד הממשלה כך שלא תהא ביקורת שיפוטית על המינויים".

כזכור, יו"ר ש"ס התייחס להצעת חוק שתחזיר אותו לתפקיד שר ואמר בריאיון למהדורות החדשות כי הוא אינו מאמין שבג"ץ יפסול את החוק שיתיר את מינויו לשר. "פעם הייתי עונה לך על זה – אני לא מאמין שבית המשפט יפעל נגד החוק, היום אני לא יודע מה יכול לקרות. מכים אותנו – אנחנו נתקן, על פי חוק".

הם הבטיחו; ראש הממשלה, השרים וראשי הקואליציה: איתמר בן גביר, סמוטריץ' וגולדקנופף". על המתנגדים לחקיקה אמר: "אני שומע את בוגי יעלון ואחרים שאומרים 'ההחלטות של הכנסת לא חוקיות, אנחנו לא נשמע'. אנחנו נחושים מצד שני לא לתת את הלחי השנייה, אנחנו יהודים – אנחנו לא נוצרים", הוסיף. 

כאמור, בג"ץ קבע ברוב של 10-1 כי יו"ר ש"ס אריה דרעי אינו כשיר לכהן כשר בממשלה. בפסק הדין נמנעו שופטי ההרכב מלהכריע באשר לטענות הנוגעות לתיקון חוק היסוד. זאת, נוכח הכלל לפיו בית המשפט יפנה לפסילת חוק כ"מוצא אחרון", החל מקל וחומר ביחס לחוקי יסוד.  

חלק מהשופטים העירו כי הליך חקיקת תיקון חוק היסוד הוכתם ב"כתם פרסונלי מובהק", משום שהוא נועד בראש ובראשונה כדי לסלול את הדרך למינויו של דרעי לשר, בהתחשב בכך שעל פי הדין הקודם הוא לא היה יכול להתמנות לשר ללא קביעה של יו"ר ועדת הבחירות כי אין בעבירות שביצע משום קלון.

שר המשפטים לשעבר גדעון סער מסר בתגובה: "הקומבינה החדשה של הקואליציה בניסיון להפר את פסק הדין של בית המשפט העליון ולמנות את דרעי - תיכשל כשלון חרוץ בדיוק כמו הקומבינות הקודמות. הנסיון חסר המעצורים והציני לשלול ביקורת שיפוטית ״מכל עילה שהיא״ - מביש".