המפלגות בכנסת קיימו היום (שני) את ישיבות הסיעה שלהן. עם זאת, בצעד חריג שגם זכה לביקורת פנימית מתוך המפלגה, הליכוד לא מקיימת היום ישיבת סיעה. בפתח ישיבת הציונות הדתית, תקף שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בחריפות את יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "אתה ראש ממשלה לשעבר. הפכת לתומך BDS"?. לאחר מכן, בפתח ישיבת סיעת יש עתיד, חזר לפיד לתקוף את הרפורמה המשפטית: "תפגע לכולנו בפרנסה". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, התייחס לאירועי סוף השבוע הקשה: "הפיגוע הזה מתרחש במשמרת שלי, עם האחריות שלי".

דיווח: זו הצעת החוק שעשויה להחזיר את דרעי לתפקיד שר בממשלה
פסקת התגברות ברוב 61 ושינוי בבחירת השופטים: לוין הציג את התוכנית המשפטית

יאיר לפיד: "החקיקה תעלה את יוקר המחיה"

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ביקר בחריפות את הרפורמה המשפטית: "גם מי שתומך בחקיקה הזו צריך לדעת - יש לה מחיר. היא תפגע לכולנו בפרנסה. היא תעלה את יוקר המחיה. היא תהפוך את ישראל לכלכלה תחרותית פחות ויעילה פחות. זה המחיר. כל מי שטוען אחרת – פשוט משקר. בכירי ההייטק אומרים שהמשקיעים הזרים מתחילים להיעלם. שחברות מעבירות את הפעילות שלהן לארצות אחרות. הייטק זה לא רק הקטר של המשק, לא רק מנוע הצמיחה הגדול ביותר שלנו, זה גם הנתח הכי משמעותי של כספי המיסים".

יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד (צילום: מארק ישראל סלם)
יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד (צילום: מארק ישראל סלם)

יו"ר האופוזיציה תקף בחריפות את נתניהו ודרעי: "אין אף איש מקצוע רציני שחושב אחרת. מול כל אנשי המקצוע יש רק שני אנשים שאומרים את ההיפך, אחד נאשם בפלילים, השני עבריין מורשע. ראש הממשלה נתניהו, והשר המפוטר אריה דרעי. הם האנשים היחידים שאומרים שהחקיקה לא תפגע בכלכלה, וראו איזה פלא, הם גם האנשים שהחקיקה הזו הכי תועיל להם באופן אישי. השיקולים שלהם זרים, האינטרסים שלהם קודמים מבחינתם לטובת המדינה".

סמוטריץ' תוקף: "קמפיין פוליטי וחסר אחריות"

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' תקף את חברי האופוזיציה, על רקע הכוונה לקידום הרפורמה המשפטית: "רואים קמפיין פוליטי וחסר אחריות שמובל על ידי יו"ר האופוזיציה ונועד לגרום נזק לכלכלה הישראלית. הוא הדגיש: "המטרה של הטרור היא לעקור אותנו מירושלים ומארצנו. כל עוד אנחנו לא נגדע את התקווה של הטרור, הטרור לא יפסיק וימשיך את פעילותו הרצחנית. לכן אנחנו חייבים לפעול בהתאם. האירוע הזה מתרחש עכשיו ובמשמרת שלנו, של ממשלת ימין על מלא שהתחייבה לפני הבחירות להחזיר את הביטחון והמשילות לכל אזרחי ישראל, ובזה אנחנו ניבחן".

שר האוצר פירט בנוגע לכוונותיו: "הקבינט הביטחוני והממשלה מקדמים שורה של פעולות בטווח המיידי. כדי להחזיר את ההרתעה אנחנו חייבים לגרש את משפחת המחבל, בלי תעודות זהות ובלי זכויות סוציאליות, להרוס את ביתם, להחרים את רכושם ולהעביר אותם למשפחות נפגעי הפיגוע. זה הכיוון אליו אנחנו הולכים וכדי להצליח נצטרך לחוקק את זה ולשם אנחנו הולכים יחד עם צעדים נוספים במישור הביטחוני הישיר".

ישיבת סיעת הציונות הדתית (צילום: ישראל TPS)
ישיבת סיעת הציונות הדתית (צילום: ישראל TPS)

כמו כן, הרחיב בנוגע לכוונותיו בתחום הכלכלי: "אנחנו מתכוונים להוביל רפורמות ענק בכל תחומי העשייה הכלכליים במדינת ישראל, בפירוק מונופולים, בהורדת יוקר המחייה, בהסרת חסמים ורגולציה על עסקים קטנים וגדולים, בעידוד בנייה של מאות אלפי יחידות דיור במחירים שיוכלו להתאים גם לזוגות צעירים, בשינויים מבניים שהרבה מאוד שנים לא הובאו במשק הישראלי"

הוא המשיך לתקוף את האופוזיציה: "המהלכים האלו של האופוזיציה עלולים חלילה לגרום לנזק מסוים לטווח קצר, אך אנו משוכנעים שהכלכלה הישראלית גדולה וחזקה מהם ותמשיך לצמוח לעוד שנים רבות יחד עם הרפורמות שאנחנו מביאים עכשיו ועם התקציב האחראי והמאוזן שאנחנו נביא לממשלה בחודש הבא"..

בני גנץ: "עם ספינים לא נכריע את הטרור"

בפתח ישיבת המחנה הממלכתי, תקף שר הביטחון לשעבר בני גנץ: "המילים של השרים וראש הממשלה הופכות לאלימות ברחובות. עם ספינים לא נכריע את הטרור. המילים של השרים וראש הממשלה על מערכת המשפט. הדם עוד רותח - ובקואליציה ממשיכים לשים את ההפיכה המשטרית בראש סדר העדיפויות - זה יפגע גם בביטחון". 

הוא הדגיש כי הממשלה תקבל גיבוי לכל צעד ש"יחזק את הביטחון", אך המשיך לתקוף בחריפות את הממשלה המכהנת: "לצד זאת, אני מוטרד מאוד ממה שאני רואה בימים האחרונים. הצעות אינסטנט שלא נשענות על מודיעין או המלצות גורמי הביטחון מסתננות לשולחן הקבינט - שמתנהל כמו פרלמנט. צעדים שננקטים מזה תקופה ארוכה – מוצגים בכיכר העיר כ'צעדים מיידיים וחדשים'–פתרונות קסם".

הוא התייחס לביקורת שהטיח השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביועמ"שית: "עם צאת השבת, כשמיליונים מתוודעים לטבח הקשה  – הדבר הראשון שעסקו בו מחוללי הכאוס, השר בן גביר וחבריו הקיצוניים, היה כמה שעות יקח לאשר לאטום בית וחיפוש אשמים. עכשיו זה המשפטנים, אחר כך זו תהיה התקשורת והשמאל. לאן הגענו שספינים הופכים לדיוני קבינט"?.

שר הביטחון לשעבר תקף את נתניהו: "הוא מנצח על מופעי השנאה האלו. המילים הופכות לאלימות ברחובות – וראש הממשלה שותק. אין בליבי על  אלו שצעקו כלפיי כשהגעתי לזירת הפיגוע. השאלה היא מי הזין אותם בשקרים, האשמות והבטחות שווא לפני שצעקו מדם ליבם? ומה יקרה כשבסוף הם מקבלים את 'אותה הגברת בתוספת ברברת'?. יש למעשים מחיר, ויש למילים תוצאות. גם בזירה החברתית וגם בזירה הביטחונית".

בני גנץ (צילום: רויטרס)
בני גנץ (צילום: רויטרס)

גנץ התייחס ליחסים עם האמריקאים: "המשימה הביטחונית מורכבת וסיזיפית. והיא לא רק לעשות את הצעדים הנכונים כמו להמשיך במדיניות הבידול בין מעורבים לבלתי מעורבים ולהציף את השטח בכוחות בהתקפה ובהגנה. היא מצריכה התנהלות אחראית בזירה המדינית כדי שנוכל להמשיך בתיאום עם ידידנו האמריקאים ושותפינו באזור מול איראן. אסור לנו לפגוע ביחסים האלו על מזבח הפוליטיקה".

לסיום, יו"ר המחנה הממלכתי פנה שוב לנתניהו, בנוגע למגעים על רפורמה מוסכמת במערכת המשפט : "לפני שממשיכים בדהרה הזו ונוכח כל האתגרים מולם ניצבת ישראל – אני מציע שוב לראש הממשלה ולשר המשפטים, עיצרו, ובוא נגיע לרפורמה שתחזק אותנו בהסכמה רחבה. האחריות לעוצמתה של החברה הישראלית ולכידותה מול כל האתגרים – היא שלכם".

סדר ישיבות הסיעה: המחנה הממלכתי, הציונות הדתית, יש עתיד, נעם, העבודה, עוצמה יהודית, ש"ס וחד"ש תע"ל. כאמור, ישיבות הסיעה מתכנסות על רקע כוונת הקואליציה להמשיך את תהליכי החקיקה הנדרשים על מנת להשלים את הרפורמה המשפטית, אותה הציג שר המשפטים יריב לוין. כמו כן, הישיבות מתקיימות לאחר סוף השבוע הקשה בירושלים, בו נרצחו שבעה אנשים בפיגוע בערב שבת, ואחרים נפצעו, חלקם באורח קשה, כולל בפיגוע שאירע בשבת בבוקר. 

אריה דרעי: "יהודים נרצחו רק בגלל שהם יהודים"

יו"ר ש"ס אריה דרעי, התייחס בפתח ישיבת הסיעה לפיגועים הקשים שאירעו בסוף השבוע האחרון בירושלים: "הטבח הנורא בליל שבת בירושלים, יהודים שנרצחו רק בגלל שהם יהודים טבח נורא אכזרי אין מילים לנחם ה' ינקום דמם. הממשלה והקבינט החליטו לפעול ביד קשה ביותר נגד המחבלים ובני משפחותיהם".

הוא הוסיף: "אין דרך יותר הצהרתית מאשר לקחת את הבתים, הרכוש, האזרחות והתושבות. התחלתי בזה לפני שנים כשהייתי שר הפנים, אך לצערי לא קיבלתי אז עזרה מבתי המשפט. מי שפוגע בביטחון מדינת ישראל לא יכול להיות אזרח או תושב מדינת ישראל והרכוש שלו צריך ללכת לפיצוי אותם נפגעי טרור. הצעת החוק היום בכנסת משדרגת את החוק לגבי המחבלים אבל אין בזה די צריך להתמקד גם במשפחות. הצעתי להביא חוק שמדבר ברורות לגבי המשפחות, בעיקר המשפחה הגרעינית שתומכת בטרור".

אריה דרעי במשרד הבריאות (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
אריה דרעי במשרד הבריאות (צילום: תומר נויברג פלאש 90)

דרעי השיב לקריאתו של גנץ לדיון בנוגע לרפורמה מוסכמת של מערכת המשפט: "שמעתי את גנץ מדבר היום שאפשר להגיע להסכמות בהידברות. אני אומר אדרבא, יש דיונים בוועדת חוקה שיושבת ימים ולילות. אבל להגיד שאין שום צורך בתיקון ולהגיד קץ הדמוקרטיה על כל משפט, הממשלה הזו נבחרה כדי לחזק את המשילות וזה רצון הבוחר".

 אבי מעוז: "את ביצת הטרור יש לייבש"

סגן השר אבי מעוז התייחס לפיגועים הקשים שאירעו בירושלים במהלך סוף השבוע, והתפלל לשלום הפצועים. "אנו מתמודדים עם ביצת טרור. את הביצה יש לייבש. ללא פשרות!. יבוש ביצה הוא בדרך כלל פעולה סביבתית ולא נקודתית. ולכן אני קורא לממשלה לקבל החלטה מידית על גירוש משפחות מחבלים ועל פעולות הרתעתיות על סביבת המחבלים הפוטנציאלים, על מנת שהמשפחה, השכונה, הסביבה והאזור ימנעו מכל מחבל פוטנציאלי, ילד או מבוגר, לבצע את זממו", ציין. 

הוא חזר על דרישתו לביטול סעיף הנכד: "אני מתייחס בדאגה רבה לנתונים שמצטיירים מהעלייה הנוכחית מהמדינות שהיו חברות בבריה"מ לשעבר ולפיהן על כל יהודי עולים 2.75 זכאי חוק השבות שאינם יהודים. יחס של 1 ל- 2.75 לרעת העם היהודי. בהסכם הקואליציוני, ישנו סעיף האומר שתקום ועדה לבחינת השינוי בסעיף הנכד שבחוק השבות. אני דורש שתוקם ועדה זאת לאלתר".

יו''ר מפלגת נעם אבי מעוז  (צילום: מארק ישראל סלם)
יו''ר מפלגת נעם אבי מעוז (צילום: מארק ישראל סלם)

מעוז התייחס לדרישה נוספת שלו: "סעיף נוסף שקיים בהסכם הקואליציוני, שנחתם בינינו לבין הליכוד אומר כך: "בכל מוסדות המדינה יונפקו טפסים רשמיים ובהם רישום הורות תחת הכותרת 'אבא' ו'אמא'. הדבר לא יגרע מאפשרות לנפק טפסים מקבילים התואמים לחלופת הורים למעוניינים בכך". אני מקבל עשרות ואף יותר מכך, פניות מהורים שצריכים לרשום את ילדיהם למוסדות החינוך לשנת הלימודים הבאה, ונאלצים לעשות זאת על גבי טפסים שבהם מצויין רק 'הורה 1' ו'הורה 2'".

"אני מקבל מאות פניות מתורמי דם פוטנציאלים שרוצים להיענות לקריאה לתרום דם, עקב המחסור המתמשך במנות דם, ואינם מוכנים למלא טפסים שלא מופיעים בהם האב והאם. אני פונה גם כאן לחבריי השרים לפעול מידית לקיום סעיף זה בהסכם הקואליציוני ככתבו וכלשונו לאלתר וללא דיחוי, כל אחד במשרדו וביחידות הסמך שתחת אחריותו", הוסיף.  

מיכאלי: "לא מנהלים משא ומתן על הדמוקרטיה הישראלית"

בפתח ישיבת סיעת מפלגת העבודה, יו"ר המפלגת מרב מיכאלי חזרה לתקוף את אנשי הקואליציה: "ועדת החקירה הבאה שתקום תהיה ועדת חקירה שתחקור את קריסת הכלכלה הישראלית בעקבות ההתעקשות של נתניהו להמשיך ולקדם את הרפורמה המשפטית המסוכנת שלו. נתניהו לא יכול לטעון לתום לב, הכתובת היא על הקיר, מאות כלכלנים מזהירים אותו, ראשי הבנקים מזהירים, חברות ההיי-טק יוצאות לרחובות, כולם מניפים דגל אדום והוא מתעלם מכל סימני האזהרה".

היא המשיכה להתנגד להצעות השונות לקיים שיח עם הקואליציה, בניגוד לרפורמה משפטית מוסכמת: "לא מנהלים משא ומתן על הדמוקרטיה הישראלית, אין דבר כזה חצי דמוקרטיה חצי דיקטטורה, לא מאפשרים לנאשם בפלילים להרוס את מערכת המשפט ששופטת אותו, זה גם כתוב בסידור העניינים שלו".

מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)
מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)

עוד הוסיפה כי "ההיסטוריה של העשורים האחרונים בישראל הוכיחה, כי כל מי שניהל משא ומתן עם נתניהו, דרדר את ישראל והביא אותנו עוד צעד קרוב יותר למצב החמור שאנו נמצאים בו עכשיו. אסור לחזור על הטעות הזו שוב, אין מה לנהל משא ומתן עם איש שבשביל להימלט באופן אישי ממשפט, מינה את בן גביר לשר שאחראי על ביטחון אזרחי ישראל, בחבורה ההזויה והמסוכנת הזו, צריך להילחם".

טיבי: "ראוי שהממשל האמריקאי יעשה הכל לקץ הכיבוש"

בפתח ישיבת חד"ש-תע"ל, נשא אחמד טיבי דברים: "הוגשה התנגדות נגד התוכנית להקים מתחם של הממשל האמריקאי במחנה אלנבי בירושלים, יש לבטל את הפקעת הקרקעות האלו שהופקעו באחד החוקים הגזענים ביותר שיש בספר החוקים הלאומי חוק נכסי נפקדים פלסטינים 09".

תומא סולימאן הוסיפה: "היוזמה של להנגיש יותר נשק לציבור הרחב אמורה להדאיג את כולנו, מצד אחד אומרים לאזרחים אל תיקחו את החוק לידיים ומצד שני אומרים קחו כלי נשק וקחו חיי אדם לידיים שלכם, ואנחנו נראה הרבה דברים מצערים אם זה יתממש".