ההצהרה שמסר שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בסיום פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים הייתה אולי חסרת תקדים. במשך דקות ארוכות עמד שר חוץ אמריקני לצד ראש ממשלה ישראל ואל מול המצלמות הסביר לו על חשיבות הערכים הדמוקרטים ליחסים בין המדינות. בתוך כך, דבריו של בלינקן הבהירו את התנגדותה של ארה"ב לתוכנית להחלשת מערכת המשפט, כך דיווח ברק רביד בוואלה!

על פי הדיווח, אחרי מסרים שקטים, החליט ממשל ביידן לעבור ללחץ פומבי על נתניהו ולכבס את הכביסה המלוכלכת מול המצלמות. דברי בלינקן הראו עד כמה הממשל מוטרד מתכניתה של הממשלה ומהשלכותיה השליליות. במונחים של שר החוץ האמריקני רך הדיבור ונעים ההליכות זו היתה לא פחות מהפצצת שטיח.

בכירים ישראלים אומרים כי המוטרדות של הממשל האמריקני מתוכניתה של הממשלה בעניין מערכת המשפט עדיין אינה הנושא המרכזי ביחסים בין המדינות, אבל ללא ספק הפכה לעננה ביחסים. נתניהו מבין כעת שתוכניתו להחלשת מערכת המשפט ניצבת כעט מול מכשול משמעותי נוסף בדמות הממשל האמריקני. הפתרון שלו עד כה הוא מסרי הרגעה. בפומבי אומר נתניהו כי התכנית לא תפגע בדמוקרטיה הישראלית ובערוצים שקטים הוא מדגיש בפני האמריקנים כי היא התוכנית תעבור שינויים ולא תיראה כפי שהיא כעת. לא ברור האם זה יספיק כדי לשכנע את הממשל להוריד את רמת הלחץ.

עד לפני כמה שבועות ממשל ביידן לא רצה לעסוק בנושא תכניתו של נתניהו להחלשת מערכת המשפט וניסה להדחיק את השלכותיה. אך ככל שהתפרסמו עוד פרטים על התוכנית והחלה המחאה העממית בישראל, כך גם גברה ההבנה בוושינגטון לגבי משמעות האירוע. לקראת ביקורו של היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן לפני כ-10 ימים החליטו בבית הלבן לרדת מהגדר בכל הנוגע לתוכניתו של נתניהו ולהבהיר, גם אם בצורה עדינה, כי הם מודאגים ממנה. סאליבן העלה את הנושא בפגישתו עם נתניהו, אך הממשל עדיין נמנע מהתבטא בנושא בפומבי.

ייתכן שהדבר נבע מכך שבבית הלבן חשו שהמסר השקט לא נקלט אצל נתניהו ואין מנוס מלכבס את הכביסה המלוכלכת בפומבי ובכך גם להגביר את מידת הלחץ על ראש ממשלת ישראל. הדאגה בנושא אינה רק בממשל אלא גם בקונגרס, במיוחד בקרב חברי המפלגה הדמוקרטית. כמעט כל מחוקק אמריקני שנפגש עם אנשי שגרירות ישראל בוושינגטון בשבועיים האחרונים שאל שאלות בנושא התוכנית המשפטית של הממשלה.

"אין מחלוקת בין ישראל לארה"ב בנושא האיראני"

מוקדם יותר, ברק רביד, הפרשן המדיני של וואלה! שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס לביקורו של שר החוץ האמריקאי בישראל.

שעת כושר ללחוץ את האיראנים: אין סיבה לחשש בנוגע ליחסי ישראל-ארה"ב
בכיר בטחוני לשעבר מסביר: אלו צריכים להיות הצעדים של המעצמות מול איראן  

"בנושא האיראני קורה פה משהו שלא קרה שנים רבות. אין מחלוקת בין ישראל לארה"ב כרגע בנושא האיראני, זה מצב לא פשוט עבור נתניהו, אין מחלוקת. אני אומר את זה בצורה הכי ברורה - אין מחלוקת ברגעים אלה בין ישראל לארה"ב בנושא האיראני", ציין והוסיף: "היה פה לפני כמה ימים תרגיל ענק של צה"ל והצבא האמריקאי, התרגיל הגדול ביותר. בתרגיל הזה בכירים אמריקאים הלכו לתקשורת ואמרו 'און רקורד' - זה מסר לאיראנים שידעו שאנחנו וישראל יכולים לעבוד יחד נגדם. לנתניהו זה מצב מוזר, הוא לא רגיל לזה".

כמו כן, הוא התייחס לשינוי שחל בסדר העדיפויות של בלינקן בביקור זה: "אם הייתם שואלים אותי לפני שבועיים, הנושא הראשון בסדר העדיפויות היה איראן, השני היה הפלסטיני והשלישי היה כנראה סוגיית תוכניתו של נתניהו להחלשת מערכת המשפט. האירועים בשטח שינו את המצב הזה, והנושא הפלסטיני זה הנושא הראשון שבלינקן ידון בו".

"היעד הראשון של האמריקאים הוא לשמור על השקט. זהו, אין להם ציפיות גדולות. הם לא רוצים הסכמי שלום, הם רוצים שקט. מה שקורה פה בימים האחרונים הוא לא בדיוק שקט והם רוצים לראות האם אפשר להחזיר את השקט, ולשמר אותו בזמן שביידן מכהן כנשיא ארצות הברית, מבחינתם זאת כבר תהיה אחר כך בעיה של משהו אחר", הוסיף. 

בנוסף, הוא טען כי הכיוון אליו חותרת הממשלה בנושא גירוש משפחות מחבלים והריסה מהירה של בתיהם, תייצר בעיות משפטיות רבות: "בסוף יש חוק בינלאומי. הדבר הזה יכול בסוף לסכן חיילים בכתבי אישום, יש לדבר הזה השפעה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM