על רקע המצב הביטחוני הרגיש, המדינה ביקשה היום (רביעי) מבג"ץ דחייה נוספת בעניין פינוי המאחז הבדואי הבלתי חוקי חאן אל אחמר.  גורמים במערכת הביטחון ובמשרד ראש הממשלה המליצו על בקשת דחייה מבג"ץ בנושא הפינוי. על רקע ההמלצה, השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' המשיכו לפעול בימים האחרונים במטרה לנסות להוביל לפינויו של המקום.

ח"כ מהליכוד מבהיר: "יהיה דיון על פינוי חאן אל־אחמר"

ח'אן אל-אחמר ממוקם על אדמות מדינה בשטח C, כעשרה ק"מ ממזרח לירושלים, בין כפר אדומים למישור אדומים. בית המשפט העליון קבע כי המבנים במקום אינם חוקיים, ואישר מספר פעמים צו הריסה נגדם. על הפינוי המיועד נמתחה ביקורת מצד מדינות באירופה ומצד מחוקקים בארצות הברית. ב-2018 קיבל הפרלמנט האירופי החלטה שלפיה פינוי המתחם ייחשב הפרה של אמנת ז'נבה. 

כזכור, לאחר פינויו של המאחז "אור חיים", דרש בן גביר לבצע אכיפה שווה הן למקומות שמוקמים ע"י יהודים, והן לאלו המוקמים ע"י ערבים. "כמו שבן גביר אמר, אני מסכים איתו, צריך איזון בין ערבים ליהודים. אם לא בונים עם רישיון - לא בונים בכלל, לא ערבים ולא יהודים. "אם זה המחיר של פינוי מאחז כזה, אני אשמח על כך שיפנו את חאן אל-אחמר בעוד כמה ימים. אנחנו כבר בסיטואציה אחרת, אני מצפה שיהיה איזון, וגם חאן אל-אחמר יפונה", ציין חבר הכנסת ניסים ואטורי (הליכוד). 

חאן אל-אחמר (צילום: ימי רוט)
חאן אל-אחמר (צילום: ימי רוט)

במערכת הפוליטית זועמים על בקשת הדחייה: "איפה המשילות?"

יו״ר ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "איפה המשילות? לא יכול להיות דין אחד ליהודים ודין אחר לערבים. דני דנון? איתמר בן גביר? בצלאל סמוטריץ'? ערים?".

יו״ר סיעת ישראל ביתנו, ח״כ עודד פורר: ״מנתניהו לא היו לי ציפיות. הוא כבר עצר את הטרקטורים בשטח, לאחר שליברמן נתן את הוראת הפינוי. אבל איפה השר במשרד הבטחון שדרש סמכויות ביו"ש, בדיוק בשביל המקרים האלה? איפה השר לבטחון לאומי? ‏האם שרת ההתיישבות אורית סטרוק יודעת שהיא נושאת באחריות משותפת לפיתוח ההתיישבות הפלסטינית?״.

ח"כ דני דנון (הליכוד): "תשובת הממשלה החדשה לבג"ץ המנסה להתחמק מפינוי חאן אל אחמר היא תקדים מסוכן ומתן רוח גבית לבנייה הלא חוקית של הפלסטינים. נבחרנו לשנות את מדיניות הגמגום של הממשלה הקודמת ולא להמשיך אותה. עדיין לא מאוחר לפעול ולפנות את חאן אל אחמר".

ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית): "תשובת המדינה לבג"ץ מאכזבת ושגויה. את תושבי המאחז הזה שפלשו לאדמות המדינה היה צריך לפנות כבר לפני כמה שנים, ולא להיכנע לאיומים ולהפחדות מבית ומחוץ. בקשת הדחייה שהוגשה לבית המשפט בימים אלו של התעצמות הטרור, ממשיכה לצערי את ההססנות וחוסר המשילות ששררו כאן בשנים הקודמות, ודורשים שינוי באופן מיידי".

ידידי הג'הלין הגיבו לבקשת המדינה ומסרו: "על המדינה לא להסתפק בבקשה לדחות את מועד התגובה, אלא עליה לאמץ את התוכנית המוכנה להפקדה שקידמה הממשלה הקודמת ותוכננה ע"י בעלי המקצוע. תוכנית המסדירה את החאן על אדמות מדינה בסמוך למקומו, תוך שמירה על צרכיהם ומאפיינים התרבותיים של אנשי החאן. כואב הלב שבמשך שנים המדינה נסחפה אחרי מיעוט בהתיישבות היהודית הסמוכה לחאן, הרוצה לראות סביבו רק יהודים ומוביל אותנו לטרלול, בו כולנו נשלם את המחיר בבית הדין האג ופגיעה בינלאומית במעמדה של ישראל".