היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, מסרה היום (חמישי) לשר המשפטים, יריב לוין, את חוות דעתה בנוגע לטיוטת תזכיר חוק יסוד השפיטה. בתזכיר מוצע לערוך שינויים מהותיים בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, בהיקף הביקורת השיפוטית על חקיקה וחוקי יסוד ובהיקף הביקורת השיפוטית על החלטות ופעולות של רשויות מינהליות. כמו כן, העבירה היועצת המשפטית לממשלה את עמדתה לידיעת ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת.  

ראשי מפלגות הקואליציה נגד מכתב היועמ"שית: "ניסיון השתקה למנדט שקיבלנו"
היועמ"שית לנתניהו: עליך להימנע ממעורבות ביוזמות הנוגעות לרפורמה המשפטית 
היועמ"שית תוקפת: "בליץ החקיקה משבש את האיזונים והבלמים בין הרשויות"

לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, כל אחד מההסדרים המוצעים "יובילו לפגיעה קשה במארג הבלמים והאיזונים בין הרשויות. כל אחד מההסדרים המוצעים מעלה קשיים מהותיים, היורדים לשורש עקרון הפרדת הרשויות, העצמאות השיפוטית והמקצועיות של הרשות השופטת, ההגנה על זכויות הפרט, שלטון החוק והשמירה על המינהל התקין. קבלת ההסדר המוצע תוביל למבנה משטרי שבו לרשות המבצעת והמחוקקת סמכות רחבה ולמעשה בלתי מוגבלת, שאין בו מענה מובנה לחשש אפשרי מפני שימוש לרעה בחקיקה או בחקיקת יסוד לצורך עקיפת הביקורת השיפוטית, או לפגיעה במאפייניה הגרעיניים של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית".

היועצת המשפטית לממשלה פירטה כי "ההסדרים המוצעים חריגים לעומת מדינות דמוקרטיות בעולם", והזהירה כי הם "משנים את תפיסת המערכת המשפטית כמערכת מקצועית, עצמאית וא-פוליטית. אין חולק על מרכזיותו של עקרון שלטון הרוב בחברה דמוקרטית. בצד זאת, תובנה יסודית במשטר דמוקרטי היא, כי רשויות השלטון אינן יכולות להחזיק בכוח בלתי מוגבל, המהווה מתכון בטוח לפגיעה בזכויות אדם ובמינהל תקין. לכך אין מענה בתזכיר המוצע".

יריב לוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יריב לוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"שינויים משטריים דרמטיים הנוגעים למאפיינים הדמוקרטיים הגרעיניים של המדינה, צריכים להיעשות בהליך שקול וסדור לגיבוש הסדר מאוזן ומקיף, לאחר עבודת מטה מעמיקה, תוך התייעצות עם כל  הגורמים הרלוונטיים. הוצע כי בתיאום עם שר המשפטים, עבודה כזו תכלול בחינה רחבה של מארג היחסים בין הרשויות, למשל במסגרת חוק-יסוד: החקיקה", הוסיפה.