פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין לחקר המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, שוחח היום (חמישי) עם אריה אלדד ורוני בר-און ב-103FM על הדיווחים לפיהם הסכם שלום נרקם בימים אלו בין ישראל לסודאן והסביר היכן הדברים עומדים היום. 

בפתח הדברים הזכיר הפרופסור כי "זה לא עניין של ימות משיח במובן הזה. ההסדר או ההסכמה הייתה כבר ב-2020 עם כל הסוגייה של הסכמי אברהם, פשוט באופן רשמי לא חנכו זאת".

הוא הסכים כי מדובר בהישג של בנימין נתניהו: "כן, אני חושב שאת זה צריך בהחלט לתת את הקרדיט. אני מסכים שזה לא מקרה מובהק כמו המקרים של הסכמי אברהם האחרים, גם כי זו מדינה שהיא די משוסעת וחצויה, באופן כללי היינו אומרים, נקרא לזה בין אגף אזרחי ואגף צבאי".

"אנחנו מדברים על סודאן ולא דרום סודאן. כאן יש מדינה שכרגע מנהיג אותה עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ורוצה בעצם לקדם את מה שכבר הוחלט עליו ולזכות בפירות של הנורמליזציה. מבחינת סודאן זה באמת דברים שקשורים לסיוע כלכלי ברמה הבסיסית של מזון וכן הלאה, וכמובן אל תקראו לי מדינת טרור, שזה באמת היה הדבר המרכזי שלשמו סודאן הגיעה".

כשנשאל מה בעצם ישראל רוצה מסודאן השיב כי "אני חושב שקודם כל, בוא נלך לדברים הבסיסיים, הרי כל מדינה ופה זו מדינה גדולה, צפון-מזרח אפריקה, שמכירה בישראל. ישראל היא עדיין מדינה שכל אימת שמדינה כזו מכירה בה, בכל זאת מדינה ערבית ומדינה אפריקאית, יש בכך רבותא משום שזה בעצם מרחיב את שולי הביטחון, מצמצם את שולי הסיכון, ונותן איזשהו משהו שלא היה".

על כך שבעבר הם שלחו חיילים להילחם בישראל אמר פרופ' רבי כי "נכון. אני מזכיר לכם את סודאן של 1967 וועידת ח'רטום, שלושת הלאווים וכל הדברים הללו. אני חושב שמה שיש כאן על דרך האלימינציה, קודם כל זה באמת עוד סוג של הישג. אנחנו צריכים להבין דבר אחד, ככל שנרחיב את הסכמי אברהם כן ייטב לישראל. החדשות במזרח התיכון הן שרוב המדינות, גם מזרח התיכון ואפריקה, הן מדינות ששמות את האינטרס הפרטיקולרי כמעט במאת האחוזים לנגד עיניהן, ישראל חכמה".

לסיום נשאל זה לא ייגמר כמו הסיפור עם עומאן: "למה מה קורה בעומאן? אם היית שואל אותי על עומאן הייתי מסביר לך שהיא צמודה לתימן ומבחינתה היא צריכה לקבל בעבור כך איזושהי רגיעה בתימן כי יש הרבה מאוד רוחות שם שהיא לא רוצה שיגיעו אליה. אני לא רוצה להיכנס לקונספט של עומאן. אני רק רוצה להגיד, לכל אחד יש את המחיר שלו, אבל בסך הכול, בלי להישמע ציני, אנחנו לפחות במזרח התיכון הרחב בהרבה מאוד מהלכים שאומרים שאנחנו בסופו של דבר מתמצאים בג'ונגל, הג'ונגל פשוט עבר לתוך הווילה וזה כבר סיפור אחר".

סייעה בעריכת הכתבה: ירדן חדד 103fm