שר החוץ אלי כהן ביקר בחרטום ונפגש עם מנהיג סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, כך דיווחה הערב (חמישי) לשכתו. בהודעה נמסר כי גם שר החוץ הסודני נכח בפגישה דנו הצדדים בדרכים לכינון יחסים עם ישראל ולהגברת שיתוף הפעולה בין חרטום לירושלים בעיקר בתחום הביטחוני והצבאי עוד נמסר כי סודן דרשה מישראל "להשיג יציבות עם הפלסטינים" וכי במהלך הפגישה הועלו נושאי ביטחון האזור. 

ישראל לקראת חתימה על הסכם שלום עם סודאן? פרופ' מומחה מסביר

מעוינות לנורמליזציה: תולדות היחסים ההפכפכים בין סודאן וישראל

בהמשך, התייחס השר כהן לפגישתו ומסר: "סיכמנו לחתום הסכם שלום בין סודן וישראל. הביקור היום מניח את היסודות להסכם שלום היסטורי עם מדינה ערבית ומוסלמית אסטרטגית. הסכם השלום בין ישראל לסודן יקדם את היציבות האזורית ויתרום לביטחון הלאומי של מדינת ישראל. חתימת הסכם השלום תפתח פתח לכינון יחסים עם מדינות נוספות ביבשת אפריקה וחיזוק הקשרים הקיימים עם מדינות היבשת. הקשר של מדינות אפריקה עם ישראל הוא אינטרס משותף לנו ולמדינות היבשת. ישראל היא שותפה משמעותית, זה שנים רבות, בתהליכי הפיתוח במדינות אלו ובהתמודדות עם השלכות שינויי האקלים והאתגרים הכלכליים באפריקה". 

עוד אמר כי "המצב הפוליטי שם מורכב אבל נאמר לנו בצורה ברורה על ידי ראש ממשלת המעבר שברגע שיגיעו לרוב קואליציוני ויקימו ממשלה הם יעבירו את המושכות. מדובר באינטרס מובהק של סודן יפתח לה הרבה אפשרויות. יכול להיות שזה יפתח פתח גם לחזרה של סודנים לארצם".

"חרטום בירת סודאן מוכרת בישראל כמקום בו החליטו מדינות ערב על שלושת הלאווים ההיסטוריים: לא לשלום עם ישראל, לא למשא ומתן עם ישראל ולא להכרה בישראל. אנחנו בונים עם הסודאנים מציאות חדשה בה שלושת הלאוים, יהפכו לשלושת הכנים: כן למשא ומתן בין ישראל לסודאן, כן להכרה בישראל וכן לשלום בין המדינות ובין העמים. 

אלי כהן (צילום: פתאל טרמינל)
אלי כהן (צילום: פתאל טרמינל)

על פי התוכנית יתקיים טקס החתימה על הסכם השלום בעוד מספר חודשים, לאחר כינון ממשלה אזרחית שתוקם במסגרת תהליך המעבר המתנהל במדינה. סודאן תהיה המדינה הרביעית שתחתום על הסכם שלום עם ישראל לאחר הסכמי השלום עם מצרים וירדן. במהלך הביקור נפגש שר החוץ כהן עם נשיא מועצת המעבר הגנרל עבד אל-פתח אל בורהאן, ועם הצמרת המדינית במדינה, ודן איתם בצעדים לקראת חתימה קרובה על הסכם השלום בין ישראל לסודאן.

כזכור, מוקדם יותר דווח בתקשורת בסודן כי "צפוי להתבצע צעד משמעותי" בין המדינות. על פי הדיווח בכלי התקשורת, מקורות המעורים בפרטים רואים בכך "התפתחות חשובה". בתוך כך, ערוץ אל-חדת' הסעודי דיווח כי משלחת פוליטית וצבאית מישראל נפגשה עם שליט סודאן אל-בורהאן בחרטום. כמו כן, נמסר מפי גורמים המעורים בפרטים, כי "הסכם שלום בין ישראל לסודן קרוב מאוד".

אלי כהן (צילום: פתאל טרמינל)
אלי כהן (צילום: פתאל טרמינל)

במשך עשרות שנים לא התקיימו יחסים דיפלומטיים בין ישראל וסודאן, ומערכת היחסים בין המדינות אף התאפיינה באיבה הדדית ובתקריות ביטחוניות. בתחילת שנת 2020 החלה התחממות ביחסי שתי המדינות, וב-23 באוקטובר הוכרז על התחלת תהליך נורמליזציה וכינון היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות, בתיווכה של ארצות הברית.

ב-2021 ביטלה ממשלת סודאן את חוק החרם על ישראל. בספטמבר פורסם כי ממשלת סודאן הלאימה את נכסי חמאס שבשטחה כחלק מההחלטה לסלק את ארגון הטרור שהיה מקורב לרודן, עומר אל-בשיר, שהודח שנתיים קודם.