ביקור מדיני ראשון: ראש הממשלה בנימין נתניהו נחת הערב (חמישי) בצרפת והתקבל על ידי נשיא צרפת עמנואל מקרון בארמון האליזה בפריז. 

נתניהו ומקרון (צילום:  עמוס בן גרשום לעמ)
נתניהו ומקרון (צילום: עמוס בן גרשום לעמ)

במהלך פגישתם, שני המנהיגים דנו בהרחבה בדרכים להיאבק באיום הגרעין האיראני. נתניהו הדגיש כי יש לחזק את ההרתעה מול איראן וגרורותיה במזה"ת. כמו כן, אמר ראש הממשלה כי יש להטיל סנקציות משמעותיות על המשטר האיראני, וקרא להכללת ארגון משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור של האיחוד האירופי. השניים שוחחו גם על הצורך בשימור היציבות האזורית, בדגש על לבנון. וכן, דנו בהזדמנויות בהרחבת מעגל השלום.

בהודעת הסיכום המפורטת על סעודת העבודה של נשיא צרפת וראש הממשלה נתניהו, נאמר כי מקרון שמח על כך שנתניהו בחר בצרפת כיעד הראשון מחוץ למזרח התיכון, מה שמצביע על הקרבה בין שתי המדינות ושני העמים. מקרון הביע את הזדהותו המלאה עם ישראל במלחמתה בטרור במיוחד אחרי הפיגוע הנתעב שהפיל שבעה קרבנות ליד בית כנסת בירושלים.

מקרון גם הביע את דאגתו לנוכח המצב הנוכחי בשטחים ובישראל והזכיר את החשיבות להימנע מכל צעד שעלול להצית את האלימות שכבר גרמה ליותר מדי רבנות חפים מפשע משני הצדדים. הוא הזכיר את מחויבותה של צרפת לסטטוס קוו ההיסטורי של המקומות הקדושים בירושלים, ואת התנגדותו העזה להמשך ההתנחלויות שמחבלות בסיכויי המדינה הפלשתינית העתידית ותקוות השלום והבטחון לישראל.

הוא בירך על הנורמליזציה בין ישראל למדינות רבות באזור שתורמת ליציבות ולביטחון והזכיר כי דינמיקה זו לא תהיה שלמה כל עוד לא תלווה בחידוש התהליך המדיני לפתרון שיענה על השאיפות הלגיטימיות של הפלשתינים והישראלים כאחד. הוא הביע את נכונותו לתרום לחידוש הדו שיח בין הישראלים והפלסטינים.

נתניהו ומקרון בארמון האליזה בפריז (צילום: ללא קרדיט)
נתניהו ומקרון בארמון האליזה בפריז (צילום: ללא קרדיט)

שגרירת ישראל בצרפת יעל גרמן, שהתפטרה מתפקידה במחאה נגד הממשלה החדשה, כתבה בחשבון הטוויטר שלה, כי נתבקשה לא להיות נוכחת בקבלת הפנים לנתניהו בשדה התעופה: "במהלך השיחות שלי עם נציגי רוה"מ בפאריס כהכנה לביקורו כאן, הבהרתי כי אני רוצה שהביקור יצליח ואעשה כל הנדרש לכך".

עוד הוסיפה כי "אם ראש הממשלה לא ירצה בנוכחותי במהלך הביקור-פשוט לא  אגיע. אתמול אחה"צ קיבלתי ידיעה מלשכת רוה"מ בירושלים, שביקשו שלא אהיה נוכחת היום בקבלת הפנים בשדה. כיבדתי את ההנחיות מירושלים ולא הגעתי הערב לשדה התעופה לקבלת הפנים הרשמית. עד כאן העובדות הפשוטות ומכאן, החלה מכונת הרעל בפעולתה ואני הפכתי אשמה בזלזול בראש ממשלה נבחר. כשלטענתם אני זאת שהחלטתי ובחרתי להחרים את קבלת הפנים של ראש הממשלה. למען הגילוי הנאות, עלי להבהיר כי איני רוכשת כבוד לראש ממשלה שיש לו שלושה כתבי אישום פליליים, אך אני רוכשת כבוד למדינה האהובה שלי ולא הייתי פוגעת בכבודה, אילולא הורו לי שלא להגיע". 

פגישת נתניהו ומקרון בארמון האליזה נערכה במסגרת ביקורו המדיני הראשון של נתניהו. זאת, בהמשך לשיחה שקיימו השניים מוקדם יותר השבוע, במהלכה הביע נשיא צרפת תנחומיו על הפיגועים בירושלים.

לשני המנהיגים יחסים טובים והדוקים, עוד מתקופת כהונתו הקודמת של רה"מ נתניהו. הם נפגשו בפעם האחרונה בינואר 2020 בירושלים. כמו כן, ייפגש רה"מ נתניהו עם אנשי עסקים מובילים בצרפת מהתחום הפיננסי, ויקיים פגישה עם ראשי הקהילה היהודית.

שני המנהיגים עסקו בתכנית הגרעין האיראנית- אחד המשברים הפוגעים באזור ומאיימים גם על אינטרס הבטחון הצרפתי. מקרון חזר על הקשיחות הנחוצה מול המרוץ של איראן שאם יימשך יגרום להשלכות ביחסי מדינה זו והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. שני המנהיגים הביעו את דאגתם החמורה לנוכח הפעילות האיראנית המערערת את יציבות האזור. מקרון אמר, כי תמיכת איראן בתוקפנות הרוסית באוקראינה חושפת את איראן לסנקציות ולבידוד גובר. השניים דנו במאמצי שתי המדינות וברצונם לשתף פעולה בזירה הבינלאומית מול תוצאות מלחמת התוקפנות הרוסית באוקראינה. הם החליטו לעבוד יחד בשני הנושאים- איראן ואוקראינה.

השניים הביעו את רצונם להעמיק את השותפות האסטרטגית ולחזק את היחסים הדו צדדיים בכל התחומים. מקרון חזר על מחויבותה הבלתי מעורערת של צרפת לבטחון ישראל