המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם היום (שישי) מדד חדש ממנו עולים נתונים מדאיגים, שכן שליש מתושבי המדינה חוששים ממלחמת אזרחים, ורוב המשיבים מתנגדים לרפורמה המשפטית. 

על רקע העימות סביב הרפורמה המשפטית: האמון במערכת המשפט בשפל
רוב הציבור חושש: הסקר שצריך להדאיג את הממשלה החדשה

בנוגע לרפורמה במערכת המשפט, השיבו 43% כי הם סבורים שהרפורמה אינה טובה, לעומת 31% הסבורים שהיא טובה. כ-13% מהמשיבים העידו על עצמם שלקחו חלק בפעילות מחאה כלשהי נגד הרפורמה במשפט. שיעור המשתתפים ממוצא אשכנזי במחאות נגד הרפורמה המשפטית כפול משיעור המזרחים (20% ו-10% בהתאמה). 

השיעור של מי שאמרו שהשתתפו במחאה מבני 65 ומעלה, גבוה פי שלושה משיעור בני 18-24 שהעידו כי שהשתתפו בפעולת מחאה כלשהי (26% ו-8% בהתאמה). 63% מסכימים שכדאי יתקיים דיאלוג בין הצדדים. בקרב אלה שהצביעו למפלגות האופוזיציה התמיכה במהלך זה גבוהה יותר מאשר מקרב המצביעים לאחת ממפלגות הקואליציה (77.5% לעומת 60%).

באשר למתח בין ימין לשמאל נמצא במדד כי הוא החזק ביותר בחברה הישראלית - 42.5%, לעומת ממוצע רב-שנתי של 27.7% בעשור האחרון. מדובר בשיא של כל הזמנים. התחזקות משמעותית הייתה גם בהערכת חוזקו של המתח בין דתיים לחילונים, 18% במדידה הנוכחית לעומת 6% באוקטובר 2022.

עוד נמצא כי 55% סבורים כי הסיכויים למלחמת אזרחים נמוכים, אבל כשליש בכל זאת צופים שהיא עלולה להתרחש. הצפי הזה בקרב מי שהשתתפו במחאה עולה במידה ניכרת על שיעורם בקרב מי שלא נטלו בה חלק.

עורכי המדד, פרופ' תמר הרמן וד"ר אור ענבי, מציינים כי: "הנתונים מראים על פילוג עמוק בציבור הישראלי, כאשר מי שמשתתפים במחאה שונים ממי שאינם לוקחים בה חלק גם בעמדותיהם וגם ברקע הסוציו-דמוגרפי שלהם. מצב כזה, של שסעים חופפים, ידוע כמסוכן מאוד ליציבות הדמוקרטית".