בדרך לפטור מוויזה? שתי הצעות חוק שמקדמות פטור מוויזות לארצות הברית, צפויות לעלות לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב. מדובר בחוק איסוף מידע ובחוק סדר הדין הפלילי, שמהווים תנאי הכרחי לקבלת הפטור. את שני החוקים הללו ניסתה להעביר שרת המשפטים לשעבר איילת שקד בממשלה היוצאת, אך נתקלה בסירוב מצד האופוזיציה דאז. 

עוד צעד בדרך לפטור מוויזות: דיון מורחב התקיים במשרד החוץ עם הצוות האמריקאי
מה הלאה? זה מה שצריך לקרות כדי שנוכל לבקר בארה"ב בלי ויזה כבר השנה

לאחר ששני החוקים יאושרו בישיבת הממשלה, הם יועברו לאישור הכנסת בקריאה ראשונה. התקדמות משמעותית נוספת נרשמה השבוע בנושא, לאחר ששגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, הודיע כי אחוז הישראלים שסורבו כניסה לארה"ב ירד מתחת לסף ה-3% בשנה האחרונה, שזהו סף הסירוב המקסימלי לתושבי מדינה זרה כדי שאזרחיה לא יצטרכו בוויזה.

"ישראל עשתה צעד גדול לקראת הצטרפות לתוכנית הפטור מוויזה ואחוז הסירוב ירד מתחת ל-3%", אמר ניידס והוסיף: "הירידה הזאת היא רק הצעד הראשון שישראל צריכה לעשות. נקודה נוספת היא עבודה רבה שישראל צריכה לעשות כדי לקדם את הפטור, והכנסת צריכה להעביר חוקים מסוימים כדי שהזכאות תאושר. עם זאת, חלון ההזדמנויות פתוח עד ספטמבר הקרוב".

על פי ההצעה של חוק איסוף מידע, היא מבוססת על " צוות בינמשרדי, אשר החליט לבחון את הצורך והאפשרות של הקמת מאגר לקבלת מידע אישי מחברות התעופה, אודות נוסעים בטיסות הנכנסות, היוצאות או העוברות במדינת ישראל, לצורך חיזוק היכולות בתחום המאבק בטרור ובפשיעה חמורה". 

שגריר ארה''ב בישראל טום ניידס (צילום: מרק ישראל סלם)
שגריר ארה''ב בישראל טום ניידס (צילום: מרק ישראל סלם)

יש לציין כי חברות התעופה אוספות את נתוני הנוסעים המזמינים טיסות, לצרכים מסחריים ועסקיים. במידה שהחוק יאושר, תוטל חובה על חברות התעפה להעביר את המידע לרשויות המדינה. כמו כן, על פי ההצעה, יתבצעו חילופי מידע עם מדינות אחרות וארגונים בינלאומיים.

חוק סדר הדין הפלילי, מבקש להעביר לידי ארצות הברית או המשרד לביטחון מולדת האמריקאי, טביעות אצבע מהמאגר המשטרתי. כמו כן, החוק יאפשר מסירת מידע פלילי נוסף לידי ארה"ב, ללא הצורך לעמוד בתנאים אותם מעמיד החוק כיום. 

כאמור, שרת המשפטים לשעבר איילת שקד, פעלה בכנסת הקודמת להעברתם של שני החוקים, אך נתקלה בסירוב של האופוזיציה דאז. לפני מספר ימים אף טענה כי הליכוד "תקעו את החקיקה על הוויזה לארה"ב בכנסת הקודמת". 

איילת שקד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איילת שקד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

טוס ניידס, שגריר ארצות הברית בישראל, התבטא באותה תקופה, והפציר באופוזיציה דאז לתמוך בהצעת החוק: "אני עובד מסביב לשעון מאז שהגעתי כדי לעזור לישראל לעמוד בכל הדרישות להצטרפות לתכנית הפטור מוויזה. אל תאבדו מומנטום עכשיו, זה יעזור לאזרחים ישראלים לנסוע לארה"ב - שימו אותם במקום הראשון".