ברקע המתיחות הפוליטית: מליאת הכנסת צפויה להתכנס היום (שלישי) לישיבה מיוחדת, לציון 74 שנה לכינון הכנסת הראשונה. בראשית הישיבה, נאם יושב ראש הכנסת אמיר אוחנה. "שאלת האיזונים והבלמים והפרדת הסמכויות בין שלוש הרשויות – המחוקקת, המבצעת והשופטת – היא מאבני היסוד של שיטת המשטר הדמוקרטית. אנו מכבדים מאוד את שלוש הרשויות: המחוקקת, המבצעת והשופטת. מתוך אותו כיבוד בדיוק יש הסבורים, ואני ביניהם, כי האיזון הופר זה שנים רבות ויש לתקנו. יש הסבורים אחרת", אמר.

"כך או כך, את הוויכוח לא ננהל בכוח הזרוע באמצעות כלי נשק ברחובות, ולא באיומים באלימות פוליטית וברצח שלמרבה הזעזוע נשמעים בארצנו בימים אלה ממש, אלא באמצעות המוסד הדמוקרטי ביותר במדינת ישראל – הכנסת", הוסיף, "הדמוקרטיה הישראלית יקרה לקואליציה כשם שהיא יקרה לאופוזיציה. גם, ואולי בעיקר, כשאנו חלוקים על הדרך והאמצעים להגיע למטרה – שהיא שמירה על שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל, והצלחתה ושגשוגה של מדינת ישראל – חשוב שנזכור זאת".

אחריו עלה לנאום ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אליעזר בן יהודה ביקש לחדש הצעות שלא נקלטו, כגון המילה "עמונות" כתחליף ל"דמוקרטיה", עמונות מלשון עם, שלטון העם. המילה המוצעת לא נקלטה, אבל המהות שלה שרירה ותקפה", אמר רה"מ בראשית דבריו, "בדמוקרטיה, העם הוא המקור, הסמכות, העם הוא הריבון, בדמוקרטיה המדינה קמה על ידי העם ובשם העם".

בנימין נתניהו ברמז לאופוזיציה: "צריך לדעת להפסיד בכבוד". צילום: ערוץ הכנסת

"בדמוקרטיה נבחרי העם מייצגים את העם, ולאחד הנאומים הנשגבים בהיסטוריה, הנשיא לינקולן הגדיר את תמצית הדמוקרטיה-ממשלה של העם, על ידי העם, למען העם. עיקרון זה מלווה אותנו משחר התקומה הלאומית", אמר נתניהו, "מתי נבחנת הדמוקרטיה יותר מכל פעם אחרת? בחילופי שלטון, בנכונות של הצד המפסיד לקבל את תוצאות הבחירות, ואני אומר לכם מניסיון, להפסיד זה לא קל, אבל אין בדמוקרטיה דרך אחרת, צריך לדעת לקבל את גזר דינו של הבוחר, צריך לדעת להודות בהפסד, צריך לדעת להפסיד בכבוד".

הוא הוסיף: "לפני שפינינו את השלטון, היו נבואות זעם שנעלה על גדרות הכנסת, זה לא קרה. בדמוקרטיה הכרעת העם מתקבלת בקלפי, ולאחר מכן היא משתקפת בהרכב הכנסת. בבחירות האחרונות, לפני שלושה חודשים, מיליוני ישראלים הגיעו להצביע, הם החזיקו בידם את פתק הבחירה, שסימל ציפיות, צרכים ושאיפות. הפתק הקטן טמן בחובו דבר גדול, את היכולת להשמיע קול עצמאי וחופשי, של כל אזרח בכל מקום בארץ, והפתק הזה הכריע בבחירות הכנסת ה-25, הוא הפקיד בידי ובידי חבריי, את המנדט לממשל, נבחרנו להוביל את המדיניות שלנו בהתאם לרצון העם".

"בצד זאת, ישנם מוקדים נוספים בדמוקרטיה ואין חולק על כך. זאת הליבה של תורת מונטסקיה בדבר הפרדת הרשויות: יש רשות מחוקקת, רשות מבצעת, ורשות שופטת – והן מאזנות את זו. כך היה וכך יהיה. ישראל דמוקרטיה שמכבדת את הכרעת הרוב ומכבדת את זכויות האדם והפרט", הוסיף ראש הממשלה, "על הרבה דברים אפשר להתווכח, אפילו צריך להתווכח. אבל יש דבר אחד שאי-אפשר להתווכח עליו, והוא המרדה לאלימות וקריאה לרצח. זוהי חצייה של קו אדום בוהק. דמוקרטיה היא שלטון הרוב, לא שלטון הרובה".

יאיר לפיד, אמיר אוחנה, יצחק הרצוג, בנימין נתניהו (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יאיר לפיד, אמיר אוחנה, יצחק הרצוג, בנימין נתניהו (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הוא הדגיש: "בימים האחרונים קראתי לכולם לגלות את האמירות חסרות האחריות שנשמעו לאחרונה. אני שמח שהייתה לכך היענות ואני מברך על כך בכל ליבי. אני קורא לכל חלקי הציבור: הבה נוריד את גובה הלהבות. הבה נימנע מאלימות, משיח קיצוני. נלבן את הסוגיות בינינו בפורומים המתאימים, בראש ובראשונה הכנסת. ננהל דיון נוקב, יסודי, עמוק – אבל ננהל אותו בדרך דמוקרטית. לא באלימות, ולא בהסתה לרצח".

אחריו עלה לנאום יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד. "אני שואל את עצמי, האם התכנסנו כאן היום כדי לציין את יום הולדתה של הכנסת או שזה טקס הפרידה? הבית הזה סימל את יכולתינו לחיות ביחד, את הרעיון שאנחנו תמיד נאבקים, יש את הצד שמנצח, אבל הצד השני לא נעלם, יש לו מקום וקול. הבית הזה סימל את העובדה שאנחנו שונים אבל יש לנו טוב משותף, בפעם הראשונה בחיי אני חרד מכך שזה לא יישרוד. אם הממשלה תשלים את תהליך החקיקה שהיא השלימה אי אפשר יהיה לתקן את זה, כבר עכשיו הרבה יותר אנשים אומרים שאנו לא עם אחד, שהמדינה וויתרה עליהם", אמר בראשית דבריו.

"חברי הקואליציה, חשוב לי שתדעו שאני לא מאיים חלילה, אני משתף אותכם בדאגה גדולה מול תהליך שכבר קורה, ניצחתם בבחירות, איש לא טוען אחרת, אתם בשלטון, אבל עם הכוח באה האחריות", הוסיף יושב ראש האופוזיציה, "האנשים האלה הם חלק מהחלום הציוני, והיום הם מרגישים שהמדינה שלהם לא רוצה אותם יותר, הם קמים כל בוקר עם משהו שהם מאמינים לו בכל ליבם, חוטפים מקלחת של לעג ובוז מהקואליציה. המאבק שלהם על זכויות של נשים, הצבא של הילדים שלהם, מגילת העצמאות שלהם, היהדות שלהם, כל מה שהם חשבו שהוא משמעותי וקדוש, כל מה שחשבו שמחבר בינינו הפך להיות מה שמפריד בינינו. החקיקה הזו מובילה לסדר חדש שמבטל את כל מה שהכרנו".

לפיד הוסיף: "מאשימים אותם כל היום שהם לא מספיק פטריוטים ולא מספיק יהודים. הם לא יודעים מה לעשות עם זה, ואיך לחיות תחת שלטון שאומר 'אנחנו לא הממשלה שלכם, אלא רק של האנשים שהצביעו לנו, ואתם תשרתו אותנו - ותשתקו'. אתם אומרים את זה לישראלים שעובדים קשה, משלמים מיסים ועושים מילואים, אנשים שרצו שהמדינה תעריך את המאמץ שהם עושים, אבל היא לא מקשיבה לכאב שלהם כשהם יוצאים לרחובות".

לדבריו, הפתרון של יותר ויותר אנשים הוא להיפרד, להרים ידיים, להגיד - אין מה לעשות, הניסיון לקיים פה חברה ישראלית אחת נכשל וצריך לחשוב על אלטרנטיבות אחרות. "כל האלטרנטיבות האלה מזעזעות את אמות הסיפים", ציין לפיד, "אני בנו של ניצול שואה, הרעיון שישראלי ישתמשו בדרכון גרמני כדי לברוח מכאן שובר את ליבי, אסור שזה ייקרה. אנשים מדברים בגלוי על זה שנתפצל לישראל ויהודה, אסור שזה ייקרה".

יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

לפיד הוסיף: "אני אומר להם - 'יצאתם מדעתכם, אי אפשר לוותר על המדינה שלנו', והם אומרים לי - 'היא וויתרה עלינו'". לדבריו, המחיר של החקיקה הוא מחיקת הדמוקרטיה. "מהיום שהם עמדו על דעתם, אני אומר לילדים שלי - אין לנו מקום אחר בעולם. אין ליהודים מקום אחר בעולם. אבל לא הכנתי אותם לאפשרות שהם לא ירגישו פה בבית", אמר.

הוא המשיך ופנה לקואליציה: "הכוח בידכם, אתם יכולים להמשיך את התהליך, להשלים את החקיקה, אתם רק צריכים להבין את המחיר, המחיר הוא אחדות העם, המחיר הוא שהחברה הישראלית לא תשרוד את זה, אם החקיקה תעבור, יהיו אנשים שיעזבו, יהיו אנשים שיוציאו את הכסף והעסקים שלהם, והכול ייראה אותו הדבר אבל הוא לא יהיה.  הם יגידו לעצמם, אין לנו דרך לעצור את הרס הדמוקרטיה אבל גם אין דרך להכריח אותנו להמשיך להרגיש שאנו שותפים ואחים".

"לא יהיה קירוב לבבות", הדגיש לפיד, "החיבור הישראלי הנהדר שפעם עמד מעל כל מחלוקת ושוני, יימחק. זאת תהיה גלות רק בארץ. זה הדבר שתפקידנו למנוע - אני מחפש שותפים, שמאמינים שהתפקיד שלנו הוא למנוע את ההתפרקות של הישראליות, את הרעיון המקודש שאנחנו עם אחד, אני מאמין בכל ליבי שיש בקואליציה אנשים כאלה. אני משכונע שיש בקואליציה אנשים שחרדים כמוני, שאומרים לעצמם בלילה שאולי הם שותפים לדבר רע, שהם לא רוצים שישמע על שמם בדברי הימים שהם היו חלק בקריעה לגזרים של החברה הישראלית".

"הלהבות הוצתו בבית הזה, אבל גם מטפי הכיבוי נמצאים בבית הזה. אם החקיקה תעבור היא תחלק את העם לשניים. נקודת האל-חזור של החברה הישראלית נמצאת במרחק של מספר שבועות מאיתנו. אין מזה חזרה, זה יישבור את ליבה וגבה של החברה הישראלית, אם לא נעצור, הטקס הזה יתקיים כנראה גם בשנה הבאה, אבל הוא יהיה ריק מתוכן, במקום חגיגת יום ההולדת של הכנסת זו תהיה האזכרה שלה", סיכם.