יו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת יאיר לפיד, שוחח הערב (שלישי) עם אריה אלדד ובן כספית ב-103FM. בין היתר, התייחס לפיד להמשך צעדי המחאה נגד הרפורמה המשפטית שאותה מקדמת ממשלת ישראל, להתטבאויות של אל"מ במיל' זאב רב ועו"ד דוד חודק וגל החקיקה של הקואליציה.

בפתח השיחה, התייחס לנאומו במליאת הכנסת ולהתבטאות כי "אנשים יברחו מהארץ". לדבריו, "אנשי יש עתיד יעלו לירושלים עם המפגינים, הם לא ילכו לעבודה ביום הזה. שביתה היא כלי לגיטימי, מחאה אזרחית לגיטימית. אני קורא לכל אחד ששומע אותנו עכשיו ביום שני, עבודה זה חשוב, אנחנו ממפלגה שמאמינה בעבודה להבדיל מחלק מהמפלגות בקואליציה, אבל יותר חשוב להגן על המדינה שלנו, על הדמוקרטיה שלנו, שנהיה עם אחד. אני קורא לכל אחד לבוא לירושלים ביום שני למחות על הדבר הנורא שהם מעוללים לנו במקום ללכת לעבודה ביום הזה".

"קודם כל צריך לוודא שזה לא מסכן חיים. חופש הביטוי בכלל מכיל את כל הדברים שלא בא לנו לשמוע או לראות אבל מעבר לזה, לעצור בכביש ל־15 יכול לסכן חיים, בשביל זה יש משטרה והיא תקבע את גבולות הגזרה. אבל כן – האנשים האלה לא ראדיקליים ולא אנרכיסטים, הם אנשים שמנסים להציל את המדינה שלהם מדבר נורא וכל אדם בעל מצפון צריך להיות חלק מזה".

"יש העמדת פנים כאילו הדיון הוא רק על הדמוקרטיה, זה לא, זה דיון אם אנחנו נצליח להישאר עם אחד אם הם יעבירו את התהליך ההרסני הזה. יהיה קשה מאוד להישאר עם אחד עם ערכים, שמחויב למגילת העצמאות, לחיים משותפים כדורסים ככה בלי שום הבחנה את כל מה שחשוב לנו, יקר לנו, ומשמעותי לנו, ואז מתלוננים כל היום על זה שאנחנו מעיזים למחות", הוסיף.

לאחר מכן, התייחס להתטבאויות של אל"מ במיל' זאב רז ועו"ד דוד חוזק. לדבריו, "אני גיניתי את זה, כמובן בזמן אמיתי, אפילו ראש הממשל הודה לי על זה אתמול. זה מזיק למחאה. זו הוצאת קיטור מזיקה. מחאה צודקת לא צריכה להיות מלווה באמירות לא צודקות. אני לא זוכר שכולם היו מזועזעים שאיימו על חיי ועל חייו של בנט אבל בסדר. אלימות לא צריכה להיות ואיומים על חיים של מנהיגים או אזרחים וודאי לא צריכה להיות".

לפיד הוסיף: "זה חריג מאוד. אני מכיר הרבה מאוד בתים שאומרים 'הורגים אותנו מבפנים מבחינת החברה הישראלית'. הורגים את האפשרות של דיאלוג, של חיים משותפים. זה תהליך הרסני. אנשים מדברים במונחים של ייקחו דרכון פולני ויעזבו את הארץ. אנחנו צריכים לעצור את זה. החובה שלנו לעצור את זה. הם צריכים לעצור את החקיקה, להיכנס לדיאלוג לאומי, אני הצעתי את הוועדה הנשיאותית".

"זה לא צריך להיות בידי המערכת הפוליטית. אין מערכת שאין מה לתקן בה, אפשר לתקן את המערכת המשפטית, אבל זה לא ניסיון תיקון, זה הרס מוחלט. צריך לעצור את החקיקה ושהנשיא יקים וועדה נשיאותית שתניח הצעה, ובוועדה הזו יכולים להיות מיוצגים כולם".

כמו כן, לפיד נשאל האם הוא לא חושב שנאומו תורם להרגשה של מתנגדי הרפורמה כי "זו סוף המדינה". הוא השיב כי "הם בשלטון, הם בשלטון ועם הכוח באה אחריות. הם יוצרים את הסיטואציה הזו. זה כמו הדיבור על הכלכלה, הרי ברור לגמרי שהדבר שהם מנסים לעשות יפגע פגיעה קשה בכלכלה הישראלית".

יריב לוין (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
יריב לוין (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)

כל פעם שאני אומר את זה או אחרים אומרים את זה הם אומרים 'איך אתם אומרים את זה, זה יוצר מציאות'. זאת אומרת, הם אומרים לנו 'אנחנו נעשה מה שאנחנו רוצים ובהזדמנות זו נגיד לכם לשתוק. לא נשתוק. זה אכן פירוק של החברה הישראלית, אסור לתת לזה לקרות. הנאום שלי היה בעיקר קריאה לאנשי הקואליציה, יש בה גם אנשים טובים שהם יודעים שהם שותפים לדבר נורא, ירימו את ראשם ויגידו 'אנחנו בעד תיקון, מה שקורה עכשיו זה לא תיקון'. את ההרס צריך לעצור", הוסיף.

בסיום, לפיד לגל החקיקה של הקואליציה: "זה מתחיל ממקום אחר, כל ממשלה שהוקמה בישראל נהגו ראשי הממשלות לשאת נאום נרגש, אני יודע שאני אמרתי וכל קודמיי, שאומרים 'אמנם בחר בנו צד אחד של המפה הפוליטית אבל אנחנו ראשי ממשלה של כולם'. הממשלה הזו לא ממשלה של כולם, היא אומרת את זה. כל ההתנהלות שלה אומרת דבר אחד - אנחנו הממשלה רק של האנשים שהצביעו לנו, אנחנו נטפל רק באינטרסים של האנשים שהצביעו לנו וכל האחרים מתבקשים לשלם מיסים, שללוח את הילדים שלהם לצבא ולשתוק. זה לא יקרה. אכן יש להם רוב, אבל עם הכוח באה אחריות, אז להם יש כוח וחוסר אחריות מוחלט".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103FM