חברי כנסת מכלל מפלגות הקואליציה קיימו סיור בצפון ירושלים ובטרמינל בשדה התעופה הישן בעטרות במקום שבו עתידה להיבנות השכונה היהודית, על מנת לחזק את כוונת הממשלה לזרז את תסקיר הסביבה ולאשר בקרוב את השכונה בוועדה המחוזית ירושלים.

הציונות הדתית לוחצת להכניס את הבנייה בירושלים להסכם הקואליציוני

תסקיר הבניה טרם הושלם כאמור, אך הוא צפוי להסתיים במהלך חודש אפריל ותוצאותיו טובות. יצוין כי נושא הבנייה בירושלים וביהודה ושומרון והתיאום מול הממשל האמריקאי הופקד בידי השר לנושאים אסטרטגיים רון דרמר. בממשלה יש רצון ואפשרות לזרז את קידום הפרויקט.

לאחר הסיור חתמו חברי הכנסת על הצהרה ובה התחייבו "לתמוך בבנייה בכל חלקי העיר המאוחדת ובפרט בעטרות".

חבר הכנסת בועז ביסמוט (הליכוד) אמר כי "ככל שהטרור ינסה להכות בנו ולהוריד את ראשנו, כן נרבה וכן נפרוץ!. נפעל בכל המישורים על מנת לחזק את ההתיישבות ולקדם את תוכנית הבנייה של השכונה היהודית בעטרות".

חבר הכנסת יצחק פינדרוס (יהודת התורה) הוסיף: "התפללנו לבניין ירושלים בכל הדורות, אני מקווה, מייחל וגם אפעל שהממשלה הזו תוציא לפועל את התפילה לבניין ירושלים. אישור בניית שכונת עטרות  היא המטרה כעת".

מי שיזם והוביל את הסיור הוא ארגון "אם אשכחך" בראשותו של חיים סילברשטיין. במהלך הסיור נחשפו החכ"ים וחברי המועצה גם למחקרים ודוחות של הארגון בנושא ירושלים.

רן ישי, מנכ"ל משרד ירושלים לשעבר וכיום ראש המרכז למדיניות יישומית של הארגון, אמר: "התרשמנו מהרצון של הקואליציה לסיים את הליך אישור השכונה בוועדה המחוזית, אישור השכונה ובנייתה את השמירה על ירושלים מאוחדת בריבונות ישראל".

חבר הכנסת אברהם בצלאל (ש"ס) מסר: "כחבר הנהלת העיר ירושלים וסגן ראש העיר בעבר נדהמתי מכמות הבנייה הבלתי חוקית הקיימת באזור עטרות. בניה זו מהווה סכנה לשלמות ירושלים. כנבחרי ציבור עלינו לעשות ככל שביכולתנו לפתח את המקום ולעודד את הבניה היהודית בו".

הצהרת הח''כים בעניין בניית השכונה היהודית עטרות (צילום: ללא קרדיט)
הצהרת הח''כים בעניין בניית השכונה היהודית עטרות (צילום: ללא קרדיט)

חבר הכנסת אוהד טל (הציונות הדתית) אמר לאחר הסיור: "שמענו היום על התוכנית המבורכת להקמת 9,000 יחידות דיור בשכונה החדשה בעטרות.  זהו מהלך אסטרטגי שיספק רצף טריטוריאלי לעיר, יתרום למאזן הדמוגרפי ויסייע בהורדת מחירי הדיור. בנוסף, שמעתי על הבנייה הערבית הבלתי חוקית ועל מוסדות הלימוד הערבים המאמצים את תוכנית הלימוד הפלסטינית המעודדת רצח יהודים ומתוקצבת כמעט כולה על ידי מדינת ישראל. מדובר באבסורד. שוחחתי עם חברי הקואליציה שהשתתפו היום בסיור וסיכמנו כי נפעל יחד בכדי להילחם בעיוות זה. 
אני מודה לארגון 'אם אשכחך' וליקב ירושלים על סיור מרתק ומעשיר".

לימור סון הר מלך (עצמה יהודית) מסרה: "סיירתי היום יחד עם חברי לקואליציה באזור התעשייה עטרות, במקום בו שכן עד לפני כמה עשרות שנים שדה תעופה ישראלי. במקום תוכננה להיבנות שכונה יהודית כבר לפני שנים רבות, אך הקמתה מתעכבת בשל לחצים זרים. מדובר באזור בעל חשיבות אסטרטגית ממדרגה ראשונה, שהקמת שכונה יהודית בו שתהיה חלק בלתי נפרד מהעיר, תחזק את צידה הצפוני של ירושלים ותבסס את הריבונות הישראלית בבירה. אל מול הבנייה הבלתי חוקית הפרעית בכפר עקב השכנה, תיבנה בקרוב שכונה יהודית גדולה".

ח"כ אריאל קלנר (הליכוד) אמר: "אתגרי הריבונות וההתיישבות בירושלים אליהם נחשפתי היום בסיור, דורשים מחויובות ופעולה, כדי להבטיח את אחיזתנו בירתנו הנצחית. אני מתחייב לפעול למען ירושלים בכלל וההתיישבות בעטרות בפרט. בנוסף, אפעל בכל כוחי להפסקת ההסתה האנטישמית הפראית במערכת החינוך בבתי ספר בשכונות העיר, שתוצואתיה מתבטאות ברצח יהודים".

בסיור שהתחיל בתצפית וסקירה על גבעת שאול המקראית-תל אל פול, המשיך לעטרות והסתיים בפארק התעשייה בביקור ביקבי ירושלים יחד עם מנכ"ל הפארק יעקב גוטמן ובעלי היקב עופר גואטה, השתתפו גם המשנה לראש העיר ירושלים פלר חסן נחום (ירושלים תצליח) וחברי מועצת העיר ירושלים יהונתן יוסף (מאוחדים) ויוסף שפייזר (התעוררות).

על פי התוכנית, שכונת הענק תתפרס על פני 1,342 דונם ותכלול כ־9,000 יחידות דיור, 350 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ו־45 אלף מ"ר של שטחי מסחר ומוסדות חינוך ודת. במקביל לקידום הפרויקט, הופעל לחץ בינלאומי מסיבי על ממשלות ישראל. גורמים במחנה הימין מסרו לפני כחודשיים כי כבר בשבועות האחרונים של ממשלתו הקודמת של בנימין נתניהו בשנת 2021, פנו אליו בכירים מהמפלגות החרדיות בקריאה לקדם את הפרויקט.