רא"ל (במיל') משה (בוגי) יעלון, שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, ממובילי המחאה האזרחית נגד צעדיה של הממשלה והרפורמה במערכת המשפט, התראיין היום (חמישי) בתכניתם של ניסים משעל וגיא פלג בתכניתם ב-103FM, וסיפר על עליית המדרגה המתוכננת ביום שני הקרוב עם השביתה עליה הכריזו.

מארגני המחאה נגד הרפורמה המשפטית: "ביום שני נשבית את כל המשק"

לטענת המראיינים, כי למרות הכול, נראה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "לא מתרגש" מצעדיהם, ענה: "אני לא יודע אם יום שני יהיה יום המפנה, אבל המחאה הולכת וצוברת תאוצה. יותר ויותר ישראלים מבינים לאיזה משבר אנחנו נכנסים או נמצאים בו, משבר שלא היה כמותו ממלחמת העצמאות. מה שאנחנו רואים זה הפיכה משטרית, אפשר לתת לזה שמות, רפורמה משפטית או לא יודע מה. זו מהפכה משטרית, רוצים להפוך את המדינה מדמוקרטיה לדיקטטורה, והכול בגלל שיש ריכוז של עבריינים בממשלה ובקואליציה, שרוצים למחוק את בית המשפט".

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "יש אנשים שרוצים מדינת הלכה ולכן לא רוצים רשות שופטת ובג"ץ, יש כאלה שלא אכפת להם לגבי 'דמוקרטית' אלא רק לגבי 'יהודית' ולכן זה משבר מאוד חריף. התחלנו את המחאה ביום השבעת הממשלה, היינו 500 איש בכיכר הכנסת, תסתכלו מה קורה. אני מאמין שביום שני בירושלים יהיו הרבה יותר ממאה אלף איש שיעלו כדי למנוע חקיקה שברור שהיא לא חוקית. יש לנו ממשלה גם עבריינית וגם לא חוקית, אנשים מתקוממים על זה ולכן יוצאים החוצה. קמים מהכורסאות להתנגד".

לשאלה האם אין תחושה של חוסר שליטה, לאור האמירות החמורות של עו"ד מכובד ואלוף משנה במילואים, יעלון אמר כי הוא קורא למחות בהתאם לחוק: "אני קורא למחות בהתאם לחוק, גם ביום שני. החוק מאפשר למחות, זה חלק מהזכויות של כל אזרח. עכשיו שני האנשים האלה התבטאו באופן חריף, הם מיד חזרו בהם והתנצלו. אני טוען שמתחילת מחאות בלפור לא הייתה אלימות מהצד שמוחה, תמיד מהצד השני. יש פה אנשים שמסתובבים חופשי ואני לא מבין למה. גם מהלכים אימים על פוליטיקאים בממשלה הקודמת. מי מאובטחת פה ברמה הכי גבוהה היום? שם האלימות. לא רוצה לדבר על סדרת הרציחות וההסתה, לצערי באו מהצד שגם אני משוייך אליו, הימין, אבל אני ימין ליברלי. זה כבר לא הליכוד היום, שלא נדבר על הסמוטריצ'ים והבן גבירים".

בכל הנוגע להידברות על הרפורמה: "קודם כל הנשיא סורב. הוא ניסה לעצור את החקיקה לשבועיים, גם נשיאת בית המשפט העליון אמרה 'אתם רוצים לדבר? שבועיים'. כשמדברים על איזונים, בלמים, רשות מבצעת, מחוקקת ושופטת, אי אפשר לעשות את זה כשהD9 נוסע בהילוך הכי גבוה ולא עוצר לרגע. איך אמר לוין? לא נעצור לדקה. אם מדברים על רפורמה, ואכן נדרשת על רפורמה, אבל למה מדברים רק על איך דורסים את הרשות השופטת? בואו נדבר על חקיקה שלא מאפשרת לנאשם בשלושה כתבי אישום להתמודד לראשות ממשלה, הגבלת קדנציות. כל הסיפור זה רק הרשות השופטת שהיא הדבר היחידי שעוד נותר לנו מהדמוקרטיה שמאזן ובולם".

לנושא המרי האזרחי: "אם הורים יחליטו שמה שעושים לבתי ספר, כי תוכנית הלימודים מושפעת מגישתו ההומופובית, הגזענית, הפשיסטית, של מי שקיבל נתח מתקציב החינוך אבי מעוז, איך אפשר לבוא בטעות להורים הללו. אני גם לא קורא לשום דבר כמובן שהוא אינו חוקי".

הרמטכ"ל לשעבר נשאל האם אין הוא חושש שהעימות הנוכחי יכול להידרדר גם לאלימות, וענה: "בוא נגיד לנתניהו 'עצור', אני אתמול צעדתי עם מילואימניקים. מתחילים מקיר השמות בלטרון, הולך איתנו אב שכול מצוק איתן, כולו בוער ואומר 'בשביל זה הבן שלי נפל? כדי שתהיה כאן מדינה דיקטטורית, פשיסטית גזענית והומופובית?'. לא סתם אנשים יוצאים עכשיו כל אחד להתארגן. אני לא קורא להם, הם מתארגנים לבד. כל אחד מבין שאם חס וחלילה נהיה דיקטטורה נפגע כלכלית וגם ביטחונית. אני שומע את המילואימניקים מדברים, 'זו ממשלה שאנחנו נותנים בה אמון? שיושבים בה שני עבריינים בנושא הביטחוני?'"

לנושא תוצאות הבחירות, טען יעלון כי "קודם כל הציבור לא בחר להפוך את מדינת ישראל לדיקטטורה. אני פוגש לא מעט ליכודניקים, חלקם כבר מצטרפים למחאה. זה לא היה המצע לבחירות. מעבר למניפולציות והשקרים של מכונת הרעל המשומנת, אמסלם פלט חודש לפני הבחירות משהו בנושא הרפורמה הזו, כדי להסיר את העניין נתניהו גם לא רצה להצטלם עם בן גביר. אני לא כופר בתוצאות הבחירות, אבל רבין נבחר בזמנו, וכשבא אליו היועמ"ש, ואין ספק שמבחינת החוק אין איש מעל החוק, בא אליו ואמר לו 'חשבון זר, מטבע חוץ, דולרי בארה"ב, זה בניגוד לחוק - תחליט, או שתתפטר או שנגיש נגדך כתב אישום', ולמרות שהוא נבחר הוא התפטר. נתניהו פה מסבך אותנו בגלל הסתבכויותיו האישיות. אני מקווה שנדע ימים טובים יותר, ביום שני יש הזדמנות לכל אלה שמבינים את גודל המשבר לעלות לירושלים ולמחות". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM