ח"כ שמחה רוטמן, יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט ('הציונות הדתית'), שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל בתכניתו ב-103FM על רקע הריאיון של אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אמש בתוכנית 'עובדה', והגיב לדברים בחריפות.

מנדלבליט שובר שתיקה: "נתניהו רוצה שהמשפט לא יגיע לסיומו בצורה תקינה"

כזכור, בראיון לאילנה דיין, ביקר מנדלבליט את את הרפורמה במערכת המשפט בהובלת שר המשפטים הנכנס יריב לוין, כשטען כי "מובילי הרפורמה המשפטית מובילים למשטר של דיכוי".

בתחילת השיחה, תקף רוטמן: "ניסים, תודה רבה. שבת שלום. היה נעים מאוד לדבר איתך. אני חייב לומר לך - תתבייש, פשוט תתבייש. קודם תחזור בך ואז אמשיך, אני לא מנהל שיחה כשאתה מקריא מישהו. אתה יודע מה? אני מוכן להמשיך את השיחה בתנאי אחד - תספר לי על פעם אחת בהיסטוריה שמישהו השמיע איום כנגד מהלך מדיני מהשמאל, ואתה העלת את איש השמאל ואמרת לו 'תראה לאן אתה גורר את המדינה'. או שתחזור בך או שבת שלום. אתה מקריא לי איומים על דם ורצח ברחובות, צריך להכניס את מנדלבליט לכלא על כזה דבר ואתה שואל אותי אם אני לא מתבייש".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

רוטמן המשיך: "בן אדם שמדבר על תיקון מערכת המשפט ומשתמש בטרמינולוגיה של 'דם ברחובות' הוא בן אדם חסר אחריות שקורא להמרדה, שמסית, והעובדה שהאדם הזה היה יועמ"ש הוא בושה וחרפה. אם יש הצדקה לקידום רפורמה ושאהרון ברק בדימוס מדבר על כיתת יורים ויועמ"ש בדימוס מדבר על דם ברחובות, כשמה שאנחנו עושים פה זה לקדם מערכת משפט, הפרדת רשויות והשבת הריבונות לעם. אני צריך להסביר את עצמי? אתה מבין מה אתם עושים? במקום שאתה תעלה עכשיו מהיום במשך חודשים כמו שעשיתם תמיד בתקשורת כל בן אדם שמתנגד לפסיק הכי קטן ברפורמה שלי ולפני שהוא פותח את הפה תשאל אותו האם אתה מגנה אלימות ודם ברחובות, אתה לא תרשה לו לדבר על מילה אחת לפני שאתה משחיל אותו דרך שרשרת של גינויים, במקום זה אתה מעלה אותי ושואל אותי מה אני עושה? אין לך בושה?"

עוד הוסיף יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט: "נראה לך הגיוני שאתה מעלה חבר כנסת שמכנס וועדה לדיונים דמוקרטיים בכנסת ואתה מצטט לו אדם שמאיים עליו ב'דם ברחובות' בגלל שהוא מביא תיקון חקיקה, ובמקום לעשות לו ראיון כמו שאתם יודעים טוב, איך אתה מתמודד עם איומי ההסתה והאלימות אתה שואל אותו אם הוא לא מתבייש, אז אני שואל אותך אם אתה לא מתבייש. אני אומר שוב - אתה מוזמן אם אתה רוצה לפני השידור או אחריו, או בשלב כלשהו בעתיד, להראות לי פעם אחת בהיסטוריה שלך כשדרן או בכל תחום שעבדת בו, שאחרי שמישהו מהשמאל שקיבל מילים ואיומים על 'דם ברחובות' והסתה כמו שאני מקבל, העלת את אותו אדם ואמרת לו 'תראה מה אתה עושה'. אתה יכול להביא דוגמאות? הכול פתוח. אני אומר לך באחריות כמי שחי במדינת ישראל - מעולם אבל מעולם לא קרה שכנגד הסתה ואיומים מימין העלת מישהו משמאל ודרשת ממנו להסביר 'למה זה מגיע לך'. זה פשוט לא ייאמן".

לנושא ניסיונות התיווך מול הנשיא הרצוג בסוגיית הרפורמה, רוטמן ענה: "תמיד אפשר לספר כל סיפור מאיזה חלקים שרוצים, הכול בסדר. הנשיא לפחות לפי הפרסומים פנה לנשיאת בית המשפט העליון ולשר לוין ואמר להם 'בואו נדבר'. גם אני אגב פניתי לנשיאה ואמרתי 'בואי נדבר'. התשובה של נשיאת בית המשפט העליון הייתה 'לא, אני מציבה אולטימטומים כאילו אני אחרונת יושבי האופוזיציה שעושה סחר מכר על שעות דיון בוועדה, אם אתם רוצים לשבת איתי ולדבר אני מציבה תנאים'. אנחנו דנים ברפורמה הזו כמעט חודש, עוד לא הייתה הצבעה אחת. הדרישה הזו, שהיא בעיניי מדהימה, אני מתחתי עליה ביקורת ומוכן שוב אם תרצה".

בנוסף, ציין: "אני לא מכיר פניה של הרצוג אליי לעצור לשבועיים את דיוני הוועדה. אם תהיה פנייה רשמית שכזו, אני האחרון שיזלזל בנשיא המדינה, אני בוודאי אתייחס לנשיא המדינה וכל אדם שיפנה אליי בכבוד. אני כן אומר, שמאחר והבקשה הזו של הנשיא לא באה בחלל ריק, היא באה אחרי שהנשיאה הציבה כתנאי את עצירת דיוני הוועדה. מאחר והאמירה שלי וגם האמירה של שר המשפטים הייתה שאנחנו מוכנים לשבת לדבר עם כל אחד בלי תנאים מוקדמים, עצירה של הדיונים לשבועיים לא עונה לאמירה בלי תנאים מוקדמים".

רוטמן נשאל האם הוא מציב תנאים לנשיא, ואמר "להפך, אני לא עושה תנאים. למרות ההתבטאויות בעיניי, האיומות והנוראיות של בכירים במערכת המשפט לשעבר ושל ההווה, אם נשיא המדינה קורא לי או לכל אחד אחר לבוא ולדבר איתם, אני לא עושה חשבונות וכשהנשיא קורא אני בא. אני בטוח שנשיא המדינה לא יעשה את זה מסיבה מאוד פשוטה, יש לו הרבה שנים בעברו כפוליטיקאי מיומן, והוא יודע שהישג מרכזי עבור אופוזיציה באשר היא זה לדחות דיונים, כך עובדת אופוזיציה, הוא מבין שהדרישה הזו של נשיאת בית המשפט העליון היא לא דרישה של נשיאת בית משפט עליון במדינה דמוקרטית, היא דרישה של אופוזיציה. אין שום הצדקה לדרישה שכזו. בוא תסביר לי מה כל כך מפחיד בדיונים בוועדת החוקה". 

רוטמן נשאל על סעיף הרכב הוועדה למינוי שופטים והכחיש כי מדובר בסיוע לרה"מ בנימין נתניהו: "מאחר ואני מדבר על שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים כעשור, ועל הבעיות שבתהליך, מאחר או שאני הנחתי שלפני 10 שנים שהתחלתי לדבר על שינוי בחירת השופטים שיום אחד יהיה נתניהו ואני אהיה יו"ר ועדת החוקה, או שפשוט יש בעיה קשה וחמורה בבחירת השופטים בישראל ואנחנו עושים אותה כי כך עושים במדינה דמוקרטית". 

לטענה כי לא יוכל למנוע מצב שבו שופטים יטו את הכף בערעורו של נתניהו, ענה ש"בוודאי שאוכל. אני לא בונה שיטה שבה שופט ממונה לבית המשפט העליון לאיזו קדנציה, אני בונה שיטה שמינוי שופט יהיה בשיטת שגר ושכח, לאחר שימוע פומבי בוועדת החוקה בהם כל נציגי האופוזיציה והקואליציה יוכלו לשאול אותו שאלות. התהליך הזה בפני עצמו הוא אפקט מסנן מאוד גדול על מינוי מועמדים לא ראויים, כי זה עומד לשימוע פומבי. אני מייצר את המנגנון הזה כדי שאותם אנשים תהיה להם עצמאות אדירה, הם ימונו ואי אפשר יהיה לפטר אותם. אני מגן על עצמאות מערכת המשפט. היום היא לא עצמאית".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM