נשיא ארצות הברית מתערב בפוליטיקה הפנימית של ישראל: כותב הטורים הבכיר של הניו יורק טיימס, תומאס פרידמן, ציטט הבוקר (ראשון) בטורו בעיתון דברים ששלח לו ג'ו ביידן ובהם התייחסות ראשונה שלו לרפורמה במערכת המשפט המתוכננת בישראל. "הגאונות של הדמוקרטיה האמריקאית ושל הדמוקרטיה הישראלית היא ששתיהן בנויות על מוסדות חזקים, על איזונים ובלמים, ועל בית משפט עצמאי. הסכמה רחבה לשינויים רחבים היא חשובה מאוד על מנת להבטיח שהציבור יקבל אותם והם יחזיקו מעמד". 

אחת ולתמיד: המומחים קובעים האם הרפורמה המשפטית תועיל או תיפגע בישראל?

כאמור, זאת הפעם הראשונה שנשיא ארצות הברית מתערב בסוגייה שמסעירה את ישראל, וכל הנראה גם אחת הפעמים היחידות שנשיא כלשהו מתערב בעימות פוליטי פנים ישראלי. דבריו של ביידן באים לאחר שגורמים זוטרים יותר ממנו בממשל האמריקאי התייחסו לרפורמה, בהם שר החוץ אנתוני בלינקן ושגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס.

בלינקן אמר במהלך ביקורו בישראל על הרפורמה כי "מחאה היא ביטוי לדמוקרטיה. הדרך הטובה ביותר לקדם אותה היא בקונצנזוס".

פרידמן, אחד מכותבי הטורים החשובים בארצות הברית, שהביא את דבריו של ביידן על הרפורמה, הוא מתנגד חריף שלה, וקרא לא מזמן לנשיא להשמיע את קולו נגד השינויים מערכת המשפט הישראלית. בטור שכתב לפני שלושה שבועות קרא לביידן "להציל את ישראל מעצמה".

"אדוני הנשיא, אני לא יועד אם אתה מתעניין בהיסטוריה יהודית, אבל ההיסטוריה היהודית בהחלט מתעניינת בך היום. ישראל נמצאת על סף מהפך היסטורי, יכול להיות שאתה היחיד שמסוגל לעצור את ראש הממשלה נתניהו והקואליציה הקיצונית שלו מלהפוך את ישראל למעוז לא ליברלי של קנאות. הייתי אומר לביידן שאני חושש שישראל מתקרבת לסכסוך אזרחי-פנימי רציני. במשך שנים הוויכוחים העזים בתוך ישראל היו על הסכם אוסלו, ההתנגשות המבעבעת הזאת עוסקת בכוח - מי יכול להגיד למי איך לחיות בחברה המגוונת הזו".