מתנגדי הרפורמה שמקדם שר המשפטים יריב לוין במערכת המשפט יחריפו מחר את המחאה, ויקיימו השבתת ענק במשק שתכלול הפגנות בכל רחבי הארץ. בעוד שבהסתדרות בחרו לא להצטרף למהלך, חברות הייטק רבות וארגונים נוספים הצהירו כי יאפשרו לעובדיהם להצטרף למפגינים. על מנת להבין מהן זכויות המועסקים במגזר הפרטי, והאם עובדי מדינה יוכלו להשתתף במחאה פנינו לד"ר יוסי רחמים מהקריה האקדמית אונו. 

ח"כ מ'יש עתיד' על השבתת המשק בשני: "הרפורמה תפגע בזכויות עובדים"

"השימוש במילה שביתה הוא בעצם לא שימוש מדויק מבחינה משפטית, משום שהמשמעות של שביתה היא שהעובדים מפסיקים לעבוד כחלק מהמאבק של ארגון העובדים כנגד המעסיק, וכל זאת כחלק מהמשא ומתן לשיפור תנאי ההעסקה שלהם", מסביר ד"ר רחמים. "לעומת זאת, במקרה הנוכחי מדובר בשביתה התנדבותית שיש לה פן מחאתי. השביתות נעשות בעידוד וביוזמת המעסיקים ולא מולם, ולכן אפשר לקרוא לזה שביתת מחאה של המגזר הפרטי. אני לא זוכר מצב כזה שבו המגזר העסקי גזר על עצמו השבתה". 

ומי יוכל להצטרף לשביתה?
"חלק מהמעסיקים במגזר הפרטי מתירים לעובדים לא להגיע למקום העבודה כאות מחאה על החלטות הממשלה. בסופו של דבר, זה תלוי בכל עסק, כאשר חלק יאפשרו לשבות על חשבונם וחלק לא. מה שעוד מעניין בהשבתת המחאה הוא שמרבית 'משפיעני הרשת' התגייסו גם הם והודיעו שלא יעלו פוסטים לאות מחאה".  

ד''ר יוסי רחמים (צילום: אייל טואג)
ד''ר יוסי רחמים (צילום: אייל טואג)

מה לגבי עובדי השירות הציבורי?
"לעובדי מדינה אסור לקחת חלק במחאה נגד המדינה או בכל פעילות בעלת אופי פוליטי. כפי שצוין, לא מדובר בשביתה רגילה במובן המשפטי, אלא בהחלטה להשבית עסקים. עובדי המדינה נמצאים תמיד במקרים כאלה במלכוד, כי בעצם אסור להם לקחת חלק בפעילות כזו".

אז מה הם יכולים לעשות?
"הם יכולים לקחת יום חופש או יום מחלה, אך חשוב להבהיר כי עובד מדינה שישתתף בהפגנה עלול להסתכן בהפרת תקנון שירות המדינה".

באוצר פרסמו הבהרה, חולדאי אישר מתן יום חופש לעובדים

בינתיים, הממונה על השכר והסכמי העבודה במשרד האוצר, אפי מלכין, הוציא הנחיה לכל משרדי הממשלה והמעסיקים בשירות הציבורי, והבהיר כי אין לשלם שכר לעובד שייעדר מהעבודה או שיימנע מביצוע עבודתו, אלא אם מדובר בהיעדרות על רקע מחלה או ניצול יום חופש.

בעקבות פניית חברת מועצת העיר ת"א ציפי ברנד, החליט ראש העיר, רון חולדאי, כי עובדי העירייה יוכלו לקחת יום חופש כדי להשתתף בשביתה המתוכננת מחר.

רופאים, אנשי הייטק ועוד: אלו העובדים שצפויים לקחת חלק במחאה

בארגוני המחאה קראו הבוקר לעובדים במגזר הפרטי והציבורי להצטרף להשבתת המשק. בארגון "הדגלים השחורים" סבורים כי מעל מיליון בני אדם ייקחו חלק ביום המחאה, וב"מטה המאבק בהפיכה המשטרית" מעריכים כי עשרות אלפים יפגינו בירושלים.

בהשבתת הענק צפויים לקחת חלק רופאות ורופאים, צוותים רפואיים, נשות ואנשי מערך בריאות הנפש, חברות הייטק, משרדי עורכי דין, עסקים קטנים, מסעדות, מרצים באקדמיה, אדריכלים ומתכננים, ושכירים מענפים נוספים שייעדרו מהעבודה, כך להערכת המארגנים.

הפגנה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

בתום הערכת מצב משותפת של 'מאבק הרופאים – החלוקים הלבנים' ושל 'אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה' נמסר: "נשות ואנשי הבריאות, הרפואה ורפואת הנפש בישראל נערכות ונערכים למצב חירום לאומי ולהגנה על בריאותם של אזרחיות ואזרחי ישראל. אנו מתייצבות ומתייצבים נגד ההפיכה המשטרית אשר תמיט חורבן על בריאות הציבור זהו עניין שדינו פיקוח נפש. נגיע מחר לירושלים, על מנת להגן על התשתית לבריאות, למחקר, לזכויות אדם במדינה. ההבנה כי מדובר באזעקת אמת מגייסת את כולנו למאבק למען הדמוקרטיה, כי בלי דמוקרטיה לא תהיה מערכת בריאות מתפקדת בישראל ולא תהיה הגנה על הזכות לבריאות.לא נשתוק בימים אלו כי  כדברי ז'בוטינסקי "שקט הוא רפש".

מוקד המחאה המרכזי, כאמור, יהיה סמוך למשכן הכנסת, שם תחל הפגנה ב-12:00, שתימשך לכל אורך היום. בארגוני המחאה דיווחו על מאות אוטובוסים שצפויים לצאת מכל רחבי הארץ לבירה, זאת לצד מעל 50 שיירות רכבים. 

אירועי ההשבתה ייפתחו בשעה 10:00 ב"תפילה המונית להצלת הדמוקרטיה" ברחבת הכותל המערבי, כך לדברי המארגנים שמציינים עוד כי במהלך היום יתקיימו שיירות, צעדות, חסימות, תהלוכות ושיבושים בכל רחבי הארץ.

לקראת נאומו של נשיא המדינה הרצוג בערב, יזם ההייטק הבינלאומי ויו"ר JVP אראל מרגלית קראו היום לציבור הישראלי: "‏נתניהו משתמש בנשיא הרצוג כדי לנטרל את המחאה. הרצוג - אל תיפול לתרגיל הכי ישן של נתניהו ואל תיתן יד לעצירת המחאה. תמלא את תפקידך באומץ ותניף דגל שחור נגד ההחלטה לרמוס את הדמוקרטיה הישראלית יחד עם מיליוני ישראלים שלא מוכנים לדיקטטורה בישראל. עלו לירושלים מחר! אל תתנו לאף אחד לעצור את אנרגיית המחאה כי הם לא יעצרו את החקיקה, זה מסך עשן. לא מתפשרים על דמוקרטיה!".

עוד הוסיפו השניים כי מחר בשעה 11:00 תצא ממשרדי JVP בירושלים צעדה לכנסת ישראל דרך משכן הנשיא ובית ראש הממשלה, ויצטרפו להפגנה הגדולה על רקע ההצבעה לניסיון חיסול הדמוקרטיה.  בין המשתתפים בצעדה יהיו היזם ויו"ר קרן JVP, אראל מרגלית, שותפי ועובדי הקרן, מנכ"לי ועובדי חברות הפורטפוליו, אנשי הייטק מירושלים ונציגי האקו-סיסטם של העיר.