ברחבי הארץ התקיימו היום (שני) מחאות נגד הרפורמה במערכת המשפט, זאת במקביל לשביתה במאות חברות וארגונים. מוקד ההפגנה העיקרי היה מחוץ למשכן הכנסת, שם התפתחו עימותים בין מפגינים לכוחות יס"מ אחרי שגדרות שהציבה המשטרה הופלו. כמו כן, מפגינים רבים הגיעו ל"כיכר פריז" בירושלים, חסמו את הכביש, וכן את מסילת הרכבת הקלה ברחוב יפו. בעקבות כך, הופסק שירות הרכבות בין תחנות "שער שכם" לתחנה המרכזית, ומהתחנה המרכזית לתחנת הר הרצל בשני הכיוונים.

חוקי הרפורמה המשפטית אושרו לקריאה ראשונה: צפו במהומת הענק בוועדת החוקה
חולדאי מעורר סערה: "דיקטטורות חוזרות להיות דמוקרטיות רק בשפיכות דמים"

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: מטה המאבק)
המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: מטה המאבק)

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, אמר בהפגנה: "אנחנו יהודים, אנחנו פטריוטים, גם אנחנו עם ישראל. אם הם ימשיכו את הטירוף הזה, שלא ידברו אתנו על אחדות. אין דבר כזה אחדות שבה רק צד אחד קובע את החוקים. הם שומעים אותנו והם מבינים שכל מה שהם חשבו עלינו היה לא נכון. הם שכנעו את עצמם שאנחנו עייפים - לא נתעייף לעולם. הם שכנעו את עצמם שאין לנו כבר כוח למאבק הזה - עכשיו הם לא מאמינים למראה עיניהם".

בני גנץ אמר בהמשך: "יש שלטון רוב, אבל אין עריצות רוב. זה שיש לך רוב, אבל לא מותר לך הכל. זה שאתה נהג האוטובוס לא אומר שאתה קובע את חוקי התנועה. לא צריך להפסיק את המאבק. בשמי ובשם כל האופוזיציה, לא מוכנים להתפשר על הדמוקרטיה ולא תיהיה שום דמוקרטיה. לא תיהיה הידברות בלי עצירת ההידברות. יש להידברות תנאים בסיסים שעוצרים את החקיקה, שאין פוליטיזציה של מערכת המשפט. אנחנו לא מוכנים שתיהיה פולטיזציה של מערכת המשפט. איראן היא בעיה שאפשר להתגבר, טרור הוא בעיה אבל עמדנו מולה. נתניהו אתה מפרק את החברה הישראלית מבפנים, לא ניתן לך את זה".

גדעון סער: "הדמוקרטיה היא נס גדול למדינה שרוב יוליה באו ממדינות לא דמוקרטיות ושמרנו על הדמוקרטיה במשך 75 שנה במדיה עם מלחמות עם גלי טרור בלתי פוסקים - זה נס גדול שעלינו להנחית לדורות. אין סיכוי שנוותר במאבק הזה! הושטנו יד בעקבות דברי נשיא המדינה - הממשלה והקואליציה דחו את מתווה הנשיא ורמסו תחת מגפיהם את היוזמה של הנשיא. אני אומר לממשלה - האחריות המלאה עליכם אתם קורעים את העם , אתם מפלגים את העם, אתם מחלקים את דינת ישראל כפי שכתבו ראשי המלל רק לפני כמה ימים".

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עורך הדין ד"ר אליעד שרגא, אמר במהלך ההפגנה: "לצערי, כפי שלמדנו אך לאחרונה מפיו של לוין, מה שאנחנו רואים כעת, זהו רק השלב הראשון שלו למערכת המשפט במדינת ישראל, אחד מתוך ארבעה שלבים שעומדים על הפרק. בשלב ב' רכבת החורבן מתעתדת להחליש את מעמד היועצים המשפטיים, לחוקק חוק דרעי חדש, דרעי 2, שיאפשר לעבריין חמישה כוכבים לחזור לשולחן הממשלה, לחוקק את החוק לביטול תאגיד השידור כאן 11, וגולת הכותרת - לחוקק את חוק יסוד החקיקה, כאשר במקביל הוא רוצה לבטל את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ואת חוק יסוד חופש העיסוק, כך שהם יהפכו לחוקים רגילים, כמו גם לבטל את פסקת ההגבלה בחוקים אלה - זאת שנותנת היום לבית המשפט את היכולת לבצע ביקורת שיפוטית. בשלב זה כל זכויות האדם במדינת ישראל יתאדו, ולא יהיה מי שיגן על כל אחד ואחת מכם".

שרגא המשיך: "בשלב ג' - רכבת החורבן מתעתדת, לצמצם עד למאוד, את זכות העמידה בבג"ץ, ולמנוע מאזרחים ומעמותות  להגיש עתירות כעותרים ציבוריים. הם רוצים להחזיר את עילת השפיטות ולחסל את מעמד העותר הציבורי. לקינוח, שלב ד' - שלב בו הם רוצים לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, לחוקק את החוק הצרפתי, ולמלט את נתניהו משלושת כתבי האישום שלו ומשתי ועדות החקירה שלו".

בנוסף פנה שרגא לנשיא הרצוג והתייחס להצעת הפשרה שהציג: "כבוד הנשיא הרצוג שיהיה ברור, אנחנו לא ננהל שום משא ומתן על פשרה לגבי התוכנית המטורפת הזאת - לא מנהלים מו"מ עם עבריינים. לא שמים תוכנית על השולחן, ולא מנהלים מו"מ, בלי ששמים חוקה על השולחן. מדברים על חוק יסוד החקיקה, ולא מנהלים עליו מו"מ, בלי ששמים על השולחן מגילת זכויות אדם. המוכנות של הנשיא להפוך את הוועדה לבחירת שופטים לפוליטית, לפגוע בעילת הסבירות ולמנוע ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד, היא מסמך כניעה לכנופיית עבריינים והרמת דגל לבן".

לסיום אמר: "יש לי חלום לחיות במדינה שיש לה מנהיגות מופת, ממלכתית, מאחדת, מלכדת. שיש לה מנהיגים נקיי כפיים, תמי לב וברי לבב, המקיימים את המכתם הגדעוני של 'ממני תראו וכן תעשו', ועל החלום הזה אני אלחם כל עוד נשמתי באפי!".

כ-250 תלמידים מהתיכון לחינוך סביבתי בשדה בוקר הפגינו גם הם במחאה על הרפורמה. אחת המפגינות, רוני רימון,  סיפרה ל"מעריב": "לא הלכנו הבוקר ללימודים. יש את המחאה הגדולה בעקבות הרפורמה המשפטית, זו לא רפורמה זאת הפיכה - לפני חודש עשינו בגרות באזרחות, לימדו אותנו שיש שלוש רשויות שמאזנות ובולמות אחת את השניה ובעצם עכשיו הורסים את כל מה שלמדנו בשיעור. 'רגע זה לא נכון', השופטים כבר לא יהיו בלתי תלויים, הרשויות כבר לא יאזנו אחת את השניה, זו הריסה של כל מה שלמדנו. זה לא העתיד שאנחנו רוצים שיהיה לנו".

קודם לכן נערכה הפגנת מחאה ברחבת הכותל בירושלים. בבוקר הפגינו פעילים סמוך לנמל התעופה בן-גוריון וחסמו את הכניסה מכיוון כביש 1.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

המחאה נגד הרפורמה המשפטית בכותל (צילום: אריה לייב אדאמס, פלאש 90)
המחאה נגד הרפורמה המשפטית בכותל (צילום: אריה לייב אדאמס, פלאש 90)

במקביל, מפגינים חסמו את הכניסה לביתו של שר הנגב והגליל  יצחק וסרלאוף בתל אביב. וסרלאוף אמר בתגובה: "זאת לא דמוקרטיה, זאת אנרכיה. דמוקרטיה היא בקלפי וכנראה שכל המצייצים הממורמרים שהפסידו בבחירות, לא עיכלו את ההפסד. באנו לתקן ונמשיך לעשות זאת".

מטעם המוחים נמסר: "הגענו היום לביתו של השר וסרלאוף ממפלגת עצמה יהודית הכהניסטית כדי להבהיר שההפיכה המשטרית לא תעבור. ממשלת ישראל ה-36 הכריזה מלחמה על עצם קיומה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. אנו, קבוצה של צעירים וצעירות החרדים לעתידנו, החלטנו לעמוד יחד ולהתנגד בכל דרך לא אלימה לניסיון ההפיכה המשטרית. ההפיכה מאיימת על חיי כל אזרחי המדינה, ומשכך אנו רואים במאבק בה חובה אזרחית ומוסרית. אזרחי מדינת ישראל אינם רוצים לחיות בדיקטטורה ואנו לא ניתן לקבוצה קטנה של קיצוניים לגרור אותנו לכך. אנו קוראים לכל האזרחים והאזרחיות שמרגישים כמותנו לגלות אומץ ולהצטרף היום למחאה. אנחנו מבקשים למסור לכל חברי הממשלה כי אנו לא נקבל את הרס עתידנו בשתיקה. הפעולה הזו היא רק ההתחלה".

מפגינים מול ביתו של יצחק וסרלאוף (צילום: ללא קרדיט)
מפגינים מול ביתו של יצחק וסרלאוף (צילום: ללא קרדיט)

ערב השביתה ההיסטורית, השלים מטה המאבק את ההיערכות לקראת ההשבתה והמחאות הצפויות ברחבי הארץ ועדכן כי ייקחו בהן חלק, בין השאר, אלפי רופאות ורופאים ואנשי צוותים רפואיים, ונשות ואנשי מערך בריאות הנפש, מאות רבות של חברות הייטק, מאות משרדי עורכי דין, עסקים קטנים, מסעדות, מרצים וסטודנטים, תלמידי תיכון, הורים וילדים, להט"בים, אדריכלים ומתכננים. שכירים מכל הענפים והסקטורים, שאינם חלק מהתארגנות, כבר הודיעו עצמאית למעסיקיהם על היעדרות מהעבודה, כולל במקומות בהם מאוגדים העובדים במסגרת ההסתדרות.

המפגינים חוסמים את הכניסה לנתב''ג (צילום: ללא קרדיט)
המפגינים חוסמים את הכניסה לנתב''ג (צילום: ללא קרדיט)

מוקד המחאה המרכזי הוא כאמור ההפגנה מחוץ למשכן הכנסת שתחל בשעה 12 ותימשך לכל אורך היום. בהפגנה ינשאו נאומים של דמויות מפתח בציבוריות הישראלית וגם הופעות של אומנים. מאות אוטובוסים של מפגינים צפויים לצאת מכל רחבי הארץ בשעות הבוקר לירושלים, ואליהם יצטרפו מעל ל־50 שיירות רכבים.

הפגנה בתל אביב נגד הממשלה (צילום: אבשלום ששוני)

אירועי היום ייפתחו בשעה 10:00 בתפילה המונית להצלת הדמוקרטיה ברחבת הכותל, בהשתתפות דתיים וחילונים. במהלך היום יתקיימו שיירות, צעדות, חסימות, תהלוכות, הפגנות ספונטניות ושיבושים בכל רחבי הארץ. מטעם מטה המאבק נמסר: "ברגע האפל ביותר של מדינת ישראל, מאות אלפי ישראלים מתגייסים להציל את ישראל. הימים הקרובים הם קריטיים לדמותנו כמדינה, לאופי החיים של כל אחת ואחד מאיתנו. אלה רגעים היסטוריים ומכוננים, בכל מחיר, אנו מבטיחים: נצא מהם כדמוקרטיה״.

בעוד שבהסתדרות בחרו לא להצטרף למהלך, חברות הייטק רבות וארגונים נוספים הצהירו כי יאפשרו לעובדיהם להצטרף למפגינים. הממונה על השכר והסכמי העבודה במשרד האוצר, אפי מלכין, הוציא הנחיה לכל משרדי הממשלה והמעסיקים בשירות הציבורי, והבהיר כי אין לשלם שכר לעובד שייעדר מהעבודה או שיימנע מביצוע עבודתו, אלא אם מדובר בהיעדרות על רקע מחלה או ניצול יום חופש. בעקבות פניית חברת מועצת העיר תל אביב ציפי ברנד, החליט ראש העירייה רון חולדאי כי עובדי העירייה יוכלו לקחת יום חופש כדי להשתתף בשביתה המתוכננת מחר.

אבל ישנם עובדים רבים שגם אינם מתכוונים לשבות. "אני עובד מדינה ואסור לנו לשבות, כי זה עניין של מחלוקת פוליטית וחבל לי לאבד יום חופש", סיפר גבר כבן 50 המתגורר במרכז הארץ. "לדעתי, יש דברים חשובים יותר כדי להשבית עבורם את המדינה. אני בעד הידברות, אבל נגד שיתוק המדינה ובכל מקרה, אין לי כוונה להפסיד יום עבודה וכסף".

גבר כבן 60, העובד כמאבטח ברמת גן, אמר: "אף אחד לא ישלם לי עבור יום העבודה - וגם ככה השכר שלי נמוך". אישה כבת 55 המתגוררת באזור השפלה אמרה: "אני נגד השביתה, זה נראה לי פוליטי. צריך לקיים הידברות בין כולם, אבל לא לשתק את המדינה. אני בכל מקרה לא שובתת, כי אני עובדת במקום פרטי ואף אחד לא ישלם לי על יום שביתה וגם אין לי כמעט ימי חופש לנצל".