ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום (שני) את הצעות החוק של הרפורמה המשפטית לקריאה ראשונה, שקובעות כי הקואליציה תשלוט במינוי השופטים ואוסרות על בג״ץ לדון בחוקי יסוד.

יורדים מהעץ? רוטמן בהצהרה לתקשורת: "מברך על יוזמת ההידברות של הנשיא"
"אפשר להגיע להסכמה רחבה": הנשיא הרצוג קרא להידברות בנאום מיוחד לאומה

לפני ההצבעה הוצאו מהדיון 14 ח"כים מהאופוזיציה שמחו נגד הכוונה להביא להצבעה של הסעיפים של הרפורמה במערכת המשפט והוצאו מהדיון. כעת יעברו החוקים להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

הצטרפו לשידור החי: 

הדיון בוועדת החוקה, שידור באדיבות וואלה!

9 ח"כים תמכו בהצעת החוק: היו"ר ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) והח"כים טלי גוטליב, חנוך מלביצקי, משה סעדה, אריאל קלנר (הליכוד), ארז מלול, יוני מישרקי (ש"ס), יצחק פינדרוס (יהדות התורה), (יצחק קרויזר (עוצמה יהודית).

7 ח"כים התנגדו: קארין אלהרר, יואב סגלוביץ' (יש עתיד), וליד אל הואשלה (רע"מ), מתן כהנא (המחנה הממלכתי), יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), עופר כסיף (חד"ש תע"ל), גלעד קריב (העבודה)

כאמור, מהומה פרצה בוועדה טרם ההצבעה, במהלכה ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) קפץ מעל השולחן בוועדה והגיע עד לכיוונו של יו"ר הוועדה רוטמן. כמוהו, גם ח"כ בליאק ממפלגתו קם ממקומו וצעק לעבר יו"ר הוועדה, וכן חברי כנסת קרעו את הצעת החוק. חברי כנסת רבים מיש עתיד שנכחו בוועדה עמדו ושרו "אין לי ארץ אחרת" וקראו "ביזיון" וצעקו "בושה".

צפו בכאוס בוועדה:

עימות בוועדת החוקה בעקבות הרפורמה המשפטית (צילום: ערוץ כנסת)

בוועדה הביאו להצבעה שני חוקים לקריאה ראשונה במסגרת הרפורמה המשפטית של שר המשפטים לוין. ההצבעה בקריאה הראשונה תהיה על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ועל הקביעה המפורשת כי בג"ץ לא יוכל להתערב בחוקי יסוד שחוקקה הכנסת.

עימות בוועדת החוקה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
עימות בוועדת החוקה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לפני כינוס הוועדה מסר היו"ר ח"כ שמחה רוטמן הצהרה לתקשורת בעקבות יוזמת ההידברות של הנשיא הרצוג, במהלכה אמר כי "היום מסתיים החלק הראשון בוועדה לקראת ההצבעה במליאה. מועד ההצבעה אינו בידי. כבר היום ולפי בקשת הנשיא, אשמח לשבת ללא דיחוי, עם כל נציג של האופוזיציה כדי לקדם הידברות אמיתית עוד לפני ההצבעה בכנסת בקריאה הראשונה. אני קורא לחיות ולראשי האופוזיציה: קומו ונעלה ציון אל בית הנשיא ללא תנאים מוקדמים״.

ח"כ בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, אמר בוועדת החוקה: "הקריאה של הנשיא חשובה, אבל אחרי מה שקרה פה ולו בשעה הקצרה שראיתי היא מתייתרת כי התהליך נוסע בכל מקרה. אני אומר לנתניהו: ירי בתנועה הוא ירי לא מדויק. צריך לעצור את החקיקה לזהות את המטרות, העקרונות ולהביא מוצר איכותי שישרת את ישראל לאורך זמן. אם היא תיעצר אני מניח שגם האחרים יעשו כמונו - להקים צוות שידון בדברים. אם לא נמצא את הדרך לשמור את החוק במדינת ישראל ולתת לשלטון החוק להיות מה שמתווה לנו את החיים אז לא נהיה מדינה דמוקרטית".

עימות בוועדת החוקה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
עימות בוועדת החוקה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

חבר וועדת חוקה, חוק ומשפט ח"כ משה סעדה הגיב לדברים ב-103FM: "אני תוך כדי הצבעות בוועדה, בושה וחרפה ההתנהגות של חברי האופוזיציה. לא כלפנו, כלפי הסדרנים. הנשיא נתן פלטפורמה שהכירה בנחיצות הרפורמה, גם בהדרת מזרחים וגם נוכח העובדה שבית המשפט לא יעיל. אמרתי שנגיע לוועדה וננהל את השיח הזה. אני ממקום של חיבורים כל החיים שלי". 

"חשבתי אחרי הנאום של הנשיא שיהיה שיח אחר", הוסיף, "הנשיא נתן עקרונות, הם מקובלים עליי, צריך לדון בהם ובאנו לדון. אין לנו בעיה לדבר, אנו יכולים לדבר. אנחנו רוצים לדון ומושיטים יד. מה שקורה פה זה חוסר כבוד למוסד הנשיאות. יש על מה לדבר. יש חללים שצריך למלא".