ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, הצטרף היום (שני) למחאת הענק בירושלים נגד הרפורמה במערכת המשפט והתראיין ב'חדשות 13'. עם זאת, חולדאי עורר סערה לאחר שהתבטא באופן שנוי במחלוקת.

מחאת הרפורמה: המונים מוחים מול הכנסת; עימותים בין המשטרה למפגינים
"פנינו לשלום ולהידברות״: בכיר בליכוד במסר מפויס על מתווה הנשיא לרפורמה המשפטית

"אני אומר את הדבר הבא מדינות דמוקרטיות יכולות להיות דיקטטוריות כמו אצלנו", אמר חולדאי, "אבל, דיקטטורות חוזרות להיות דמוקרטיות רק בשפיכות דמים. זאת ההיסטוריה של האנושות".

צפו בדבריו של חולדאי:

בהמשך הסביר כי "יש מי שמסלפים אותם במכוון לתועלת אישית. בראיון דיברתי על אמת היסטורית כואבת. האחריות למניעת שפיכות דמים היא על אלו שמחליטים בכנסת והופכים את ישראל לדיקטטורה. עליהם החובה להפסיק את תהליך החקיקה, להגיע להידברות ולמנוע זאת".

בעקבות התבטאותו השנויה במחלוקת, מפלגת הליכוד הגישה נגד חולדאי תלונה במשטרה, בטענה: ״הסית לאלימות ומרד אזרחי״.

השר לביטחון לאומי בן גביר הגיב לדברי חולדאי: "היועצת המשפטית לממשלה חייבת להורות באופן מיידי על חקירה נגד רון חולדאי. לראש עיריית תל אביב אין חסינות ואין שום פריבילגיה להסית לרצח. הקריאה שלו היא חמורה והוא חייב להיחקר עליה ולעמוד לדין".

שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס: "חולדאי איש אלים ומסוכן. כתל אביבי, כישראלי וכיהודי - אני מתבייש בו. זאת לא הפעם הראשונה שחולדאי מסית ומתסיס. יש להתייחס אליו, על פי חוק, כמו לכל אזרח שבדבריו יש כוונה מפורשת לפגוע באחר. גם לאור מצוקתו הפוליטית בעיר, וכולם יודעים שמעמדו בשפל המדרגה, אסור לעבור לסדר היום על ההשתוללות שלו, שכל כולה אובדן עשתונות".

יו״ר המחנה הממלכתי גנץ: ״אנחנו בשעת חירום ואנחנו במאבק. אבל המאבק שלנו הוא על הדמוקרטיה הישראלית, ולא מאבק בינינו. הכאב והחשש מובנים ויש להם מקום, אך עלינו לעצור מיד את השיח האלים וההשתוללות משני הצדדים שעלולים לדרדר אותנו לתהום. ‏הקריאה של חולדאי מסוכנת, איננה במקום ויותר מזה - פוגעת במאבק הצודק״.

בתוך כך, תנועת 'אם תרצו' הגישה תלונה במשטרה נגד רון חולדאי על הסתה לאלימות. אלון שוורצר, ראש אגף מחקר ומדיניות בתנועה: ''אנו קוראים לפתוח בחקירה נגד רון חולדאי באופן מיידי, בטרם נראה את ההסתה שלו הופכת למציאות''.

במשטרה קוראים את כל החומרים וההתבטאויות בתקופה האחרונה של כל רבדי הפוליטיקה, בין אם מדובר באזרחים או באישי ציבור, בראיונות או התבטאויות ברשתות החברתיות לרבות דברים כתובים שזהות הכותב בדויה או חסויה, ובמקרים שבהם עולה חשד לעבירת הסתה לאלימות המשטרה פותחת בחקירה בתיאום עם היועמ"שית ופרקליטות המדינה. נכון לשלב זה טרם נפתחה חקירה בעניין חולדאי.