משרדי החוץ של מצרים וירדן גינו הבוקר (שני) את החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני להכשיר תשעה מאחזים נוספים ביהודה ושומרון. כמו כן, הקבינט החליט לחבר את ההתיישבות הצעירה לחשמל ולמים. זאת, לאחר פיגוע הדריסה הרצחני שאירע ביום שישי האחרון בשכונת רמות בירושלים, בו נרצחו שלושה בני אדם. 

בהודעה רשמית של משרד החוץ המצרי נכתב, כי "מצרים מגנה את החלטת ממשלת ישראל להכשיר התנחלויות בשטחים הפלסטינים הכבושים". משרד החוץ בקהיר הדגיש כי "החלטה זו מהווה הפרה בוטה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם וכללי המשפט הבינלאומי, המאשרים את אי-החוקיות או הלגיטימיות של פעילות ההתנחלויות, על כל צורותיה וביטוייה, ורואים בה מעשה פרובוקטיבי בלתי מתקבל על הדעת".

עוד נכתב כי בהודעה הרשמית כי "מצרים מזהירה מההשלכות של החלטה זו, שתסלים את המצב המתוח בשטחים הכבושים, באופן שיגביר את האלימות ויהיו לכך השלכות על הביטחון והיציבות באזור. מצרים מדגישה כי הדרך היחידה להרגיע את המצב היא להפסיק את אותם פעולות המפרות את החוקים הבינלאומיים ולחזור לשולחן המשא ומתן במטרה להגיע לפתרון הולם לפלסטינים".

פינוי מאחז ''גבעת-חיים'' (צילום: ללא)
פינוי מאחז ''גבעת-חיים'' (צילום: ללא)

כמו כן, בהצהרה רשמית של משרד החוץ בעמאן, נכתב כי "ירדן מגנה את החלטת ממשלת ישראל לבנות מאחזים בשטחים הפלסטינים הכבושים. צעדים אלו יגרמו לאלימות נוספת, ששני הצדדים ישלמו על כך מחיר, וקוראת לעצור בדחיפות את הצעדים הישראלים החד-צדדיים שמערערים את הסיכויים לשלום".

כמו כן משרד החוץ הירדני קרא לישראל לכבד את הלגיטימציה הבינלאומית ואת אחריותה כ"כוח כובש". הדובר הרשמי של משרד החוץ הדגיש כי "הרחבת ההתנחלויות ועקירת תושבים מבתיהם היא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי, ובראשו החלטה 2334 של מועצת הביטחון". עוד נמסר מטעם הדובר הרשמי של משרד החוץ, כי "הפעולות החד-צדדיות שמבוצעות על ידי ישראל, כגון בנייה בהתנחלויות, החרמת אדמות ועקירת פלסטינים, הינן שיטתיות, לא לגיטימיות ומייצגות הפרה חמורה של ההומניטריות הבינלאומית. הפעולות מערערות את יסודות השלום והמאמצים ליישב את הסכסוך".

כאמור, הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס אמש לאחר הפיגוע בירושלים. עוד הוחלט בישיבה, כי מועצת התכנון העליונה במינהל האזרחי תכונס בימים הקרובים על מנת לאשר בניית יחידות דיור חדשות ביישובים קיימים ביהודה ושומרון. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר' מסר: "ננקוט ביד קשה ובתקיפות נגד המחבלים, גם צעדים בשטח וגם צעדים מדיניים. הכשרת היישובים תצטרף לפעילות המשטרה הרחבה במזרח ירושלים, ולעוד שורה של צעדים להרתעה נגד הטרור".