כחלק מהמחאות הנרחבות נגד הרפורמה המשפטית אותה מובילה הממשלה בראשותו של נתניהו, מאות אלפי אנשים הגיעו לירושלים במטרה לעצור את מהלכי הקואליציה. ענת דוידוב שוחחה היום (שני) ברדיו 103fm עם אורי הדומי, מבכירי תעשיית ההייטק המשתתף גם הוא במחאה, אשר הבהיר את עמדתו בנושא.

המאה נגד הרפורמה המשפטית: רבים מפגינים במרכז הבירה, פעילות הרכבת הקלה הופסקה

"קשה לי להעריך כמה אבל בפירוש יש פה הרבה מאוד אנשים, מראה יפה וגם מעודד", סיפר הדומי. "לשמחתי הבוקר בדרכי שוחחתי עם מנכ"ל של חברה שרוב רובה של החברה הם גם דתיים וגם תושבי יהודה ושומרון, הוא שיתף אותי גם בעידוד שהוא עודד את העובדים שלו כחלק מתיקון עולם שכל אחד ימצא את הדרך לתקן את עולמו שלו, והוא עודד גם אותם להגיע להפגנה. גם שמחתי על הרוח שהדברים שנכתבו, וגם על ההתגייסות של המון אנשים בהרבה חברות שאני מעורב תבהן לקחת יום חופש ולבוא ולהביע מחאה והתנגדות למהלכים".

באשור לשאלה מדוע מגזר ההייטק הוא הבולט במחאה, השיב הדומי כי "אני חושב שזה המגזר הוא הנשמע והמרעיש, לא יודע אם הבולט. מגזר שיודע ליזום, שחווה ומרגיש את הסכנה. אני חושב שהסכנה היא לכל האוכלוסייה, אני לא משוכנע שכל האוכלוסייה מבינה את כל המשמעות, אולי רובה, אבל יש חלקים בה שאולי טומנים את הראש".

הוא שיתף: "אני מודאג משלילת החופש. כשהמילה דמוקרטיה הפכה להיות שחוקה, צריך לפרוט את זה לפרוטות. המשמעות של חירות, חירות בחירה, אקדמית, יצירה, הבעת דעה, המשמעות של כל זה באה לידי ביטוי באורח חיים, ולחיות במקום שבו אתה רוצה להיות חלק ממנו ומוכן להילחם עליו. כששוללים את החירויות האלו, ולעניות דעתי התהלכים שאנחנו נמצאים בהם במגמה של שלילת החירויות האלה, אני חושב שהסכנה היא על כל התוצרים שמשפיעים על המקום שבו אנחנו רוצים לחיות ולהילחם עליו".

הפגנת הענק נגד הרפורמה בירושלים, צילום רחפן (צילום: חומי פוזנר)
הפגנת הענק נגד הרפורמה בירושלים, צילום רחפן (צילום: חומי פוזנר)

עוד הכריז כי "ביום בו מטשטשים או מבטלים את ההפרדה בין הרשויות אנחנו נכנסים לסביבה לא יציבה, לא צפויה. סביבה שהיא פוליטית. ובסביבה שהיא פוליטית, שגם אמות המידה העיקריות, שבאות לידי ביטוי בשיפוט וקביעת מדיניות, הן בעצם מעוצבות על ידי גופים פוליטיים, באותו רגע חלק גדול מהאוכלוסייה נמצא בחוסר אונים במציאות הזאת, ובאמת המצפן הוא מצפן כבר מפלגתי או פוליטי. בכל מקום שבו יטשטשו או יסכנו את ההפרדה בין הרשויות אני אזהה את זה כסכנה אדירה לקיום של המקום הזה. אני חושב שהמשמעות של זה גם כלכלית, גם ביטחונית וגם אזרחית. הנגזרות של זה יהיו בכל מאפייני החיים כאן, והכלכלה היא אחת מהן".

בהמשך, התייחס הדומי להחלטת חברות רבות להוציא את כספם מישראל או להפסיק את השקעותיהם בארץ: "זה מטריד אותי מאוד וזה אמיתי. אלה לא שמועות, אני חושב שצריך להבין - אנחנו בשנים האחרונות נאבקים על להשאיר בישראל תעשיות, אנחנו נאבקים משום שיש אלטרנטיבות. מי שחושב שהמקום הזה הכי אטרקטיבי להקמת תעשייה טועה. עלות השכירות פה מאוד גבוהה, העסקת העובדים גבוהה, יש אלטרנטיבות. אני רוצה לבלום את כל אלו, אני בצד שאני חושב שצריך להבין שהחזון הקטסטרופלי הזה עלול להתגשם. אני יודע שהדברים האלו עלולים להתגשם וכדאי להתייחס אליהם".

"צריך להבין, אם מסתכלים על החזון של כל אותן חברות בעולם הטכנולוגי, אם תקראו את החזון שלהן, הם מדברים על מגוון אנושי, הגינות, שוויון זכויות, זה מופיע בתור תנאי הכרחי",טען, "מדינה שתסיר את הדברים האלו מתוך החזון שלה, החברות האלה ישקלו. אני לא מדבר על למכור את המוצרים, אלא להיות מקום ממנו יצאו המוצרים", הוסיף.

בנימין נתניהו, יריב לוין (צילום: עמית שאבי)
בנימין נתניהו, יריב לוין (צילום: עמית שאבי)

"אני בטוח שיש מקום לפשרה, להידברות אם היא כנה. אם היא מניפולטיבית - אז לא", טען הדומי. "ההתרשמות שלי היתיה שנשיא המדינה דיבר מדם ליבו, בכנות והבנה. אני לא מוכן להיות כל כך פסימי ולהגיד 'אין סיכוי'. אני חושב שללא התנגדות אין סיכוי, וללא הפנמה של המשמעות. הכיוון שאליו מובילי המהפכה הולכים זה בניגוד לאינטרס הישראלי, הציוני, בניגוד לאינטרס של מי שרוצה לחיות כאן לאורך זמן. אני מאוד מקווה שהתהליכים שנעשים כרגע בחברה בכל הארץ יגרמו להפנמה של הדבר הזה. אני חושב שהסימנים של משמעות בכלכלה הם רק ניצנים, ואני מקווה שהניצנים האלה יקבלו אתה פרשנות הנכונה".

לסיכום, אמר: "המפתח לכל התהליך הזה בידיים של ראש הממשלה. אני לא מצפה לא מרוטמן, לא משר המשפטים ולא מאף אחד לרדת מהעץ, אני לא חושב שהם יכולים. היחיד שיכול לרדת מהעץ, אולי בגלל החרדות הקיומיות והניסיון להימלטות מדין לא עושה את זה, זה ראש הממשלה. אני ממש מקווה שראש הממשלה לא ירצה להשאיר אחריו מורשת של חורבן של המדינה ושל החברה הזו, זה לא מגיע לא לו, ולא לנו", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm